Kommer Thai til å bruke A380 til OSL ?

Re: Kommer Thai til å bruke A380 til OSL ?

Er det så mye investeringer som trengs for å ta imot en A380? Sett at det kun kan være sporadisk, kan vel denne parkeres på remote? En vanlig trapp kan vel frakte folk opp til 1. etg, og la utgang forran være for 1. etg. pax og bakdøre for 2.etg. pax. Går ikke det an da?

Er det så mye investeringer som trengs for å ta imot en A380?

Som det står i post #9 .... det er ikke bare terminaler som brukes for å operere en A-380 trygt, vettu .... ;)

OSL er rett og slett ikke godkjent for A380. Avstanden mellom taxebane og RW er for liten. Hva angår breden på RW og taxebane er jeg ikke sikker på hva som kreves for A380.

Den ene gaten kan ta A380, men da sperrer man for en eller to nabogater. Husk at OSL sendte Lufthansa sin A380 til en gate med dockingbro.

Som det står i post #9 .... det er ikke bare terminaler som brukes for å operere en A-380 trygt, vettu .... ;)

Hmm...får starte å lese bedre... ;)

Men da lurer jeg på noe ang. de 2 380'ene som har vært på OSL. Har det da vært gitt disp?

TG har sendt forespørsel til både ARN, CPH og OSL om de kan håndtere 380. OSL har ønsket de velkommen.

Men i Skandinavia er ARN utvilsomt favoritt for 380 på regulær basis.

Hysj hysj...er det bare jeg som hører de hissige tastetrykkene til PP??!

Hvis det er forsøg på en provokation, så fred være med det...

Skal vi ikke bare sige at Thai er ganske godt tilfreds med deres rute til CPH - det er hvad jeg forholder mig til!

Skal vi ikke bare sige at Thai er ganske godt tilfreds med deres rute til CPH - det er hvad jeg forholder mig til!

Men er de mer tilfreds med CPH enn de er med ARN?

Last edited:

Hmmm, OSL har vel ikke bro til å takle A380 har de vel...? Hvordan er det med utstyr til lasting/lossing, fuel etc.....Tviler på at OSL i tilfelle vil investere i slikt utstyr for at de "kanskje" kan få en A380 i passasjertrafikk...eller....
Correct me if I'm wrong ....

Som tidligere nevnt så har A380 parkert ved bro / gate tidligere ved OSL. Eneste flyplassen på sin Scandinaviske turnee den kunne det. Når det gjelder utstyr så går jeg ut ifra at A380 bruker en del av det samme utstyret som alle Airbus typer gjør. Regner vel med at Airbus har vært smarte nok til å standardisere der de kan...

blir endel år til Thai bruker A380 på OSL ruten fordi Thai fortsatt ikke bruker B747 på ruten enda.

Thai har allerede brukt B747 til Oslo. De skifter mellom A340, B747 og B777. Pakistan International skifter mellom B747 og B777.

Hvorfor så beskeden PP - jeg kan så konstatere at Thai er henrykte over deres CPH rute. Håber da det samme er tilfældet med ARN og OSL ;)

Når det gjelder utstyr så går jeg ut ifra at A380 bruker en del av det samme utstyret som alle Airbus typer gjør. Regner vel med at Airbus har vært smarte nok til å standardisere der de kan...

En del, men ikke alt. Catering- og kabinservice-trucker må spesialbestilles. De vanlige rekker ikke opp til kabinen i 2. etasje, og å bære traller og skap opp trappa tror jeg ikke er aktuelt ...

Finnes det ikke heis mellom første og andre etasje?

Nei, det er ikke heis i A380. Det var Tristar, det .. ;)

Trengs det egne highloadere for A380 eller er lasterommene på B747 på ca samme høyde som A380?

Sist gang A380 var på OSL var vel flyet parkert ved gate / bro.

Før det i det hele tatt kan bli snakk om noen A 380 fullstappet med passasjerer på OSL, bør det være på plass en gate med dobbel bro, kanskje den nye piren får en slik gate??

Som tidligere nevnt så har A380 parkert ved bro / gate tidligere ved OSL. Eneste flyplassen på sin Scandinaviske turnee den kunne det. Når det gjelder utstyr så går jeg ut ifra at A380 bruker en del av det samme utstyret som alle Airbus typer gjør. Regner vel med at Airbus har vært smarte nok til å standardisere der de kan...

En del, men ikke alt. Catering- og kabinservice-trucker må spesialbestilles. De vanlige rekker ikke opp til kabinen i 2. etasje, og å bære traller og skap opp trappa tror jeg ikke er aktuelt ...

Finnes det ikke heis mellom første og andre etasje?

Mange som håper å en fast rute på kort sikt her. Har fløyet A380 en del ganger nå, og sittet og sett litt på hvordan de snur den. For det første må du ha minst(!) to bruer, en oppe og en nede, eller to nede. Noen steder har de faktisk tre bruer. Bare bruer nede er ikke gunstig da det tar tid å gå trappene opp med bagasje, og evt. rullestoler, krykker m.v. Selskapene ønsker nok heller ikke at premium-paxen (som ofte sitter oppe) skal løpe opp og ned trapper. Ved boarding kun på dekk 1 vil også de på dekk to måtte gå gjennom hele kabinen oppe da trappa er helt først - dvs. mye trafikk gjennom en evt. førsteklasse oppe eller nede (heller ikke ønsket)

Man skal ha mange folk ut og inn og det blir bare forsinkelser om man skal gjøre det med en bru. Vil også tro at en bru nede vil forsinke cleaning også.

Så er det som MOW sier nødvendig med catering-biler som skal løfte helt opp. Det er mye utsyr som skal inn i øverste etasjen, inkl. det som cleaning skal ha ut/inn som tepper, madrasser, puter m.v. Selv om de hadde hatt heis så hadde det tatt alt for lang tid å bruke den. Husk at de har galley både foran og bak så det er mye som skal transporteres.

Det siste er jo at man skal greie å håndtere ting i land også, både ved avgang og ankomst. Slik det er nå er vel rett og slett ikke passkontrollen på ankomst stor nok til at det er noe særlig. Og på avgang ville det vel også blitt noe trangt med en full A380 og et par andre non-schengen flighter?

Noe kan være løsbart med den nye piren (plass innendørs), mens annet som catering, bruer m.v. ikke løser seg selv på en enkel måte hvis det ikke er planlagt.

Thai har jo brukt det meste av flytyper og konfigurasjoner på OSL ruten- så
det vil ikke overaske meg om de plutselig dukker opp med en 380 !

Thai har allerede brukt B747 til Oslo. De skifter mellom A340, B747 og B777. Pakistan International skifter mellom B747 og B777.
Nå er det vel ruten mer eller mindre lagt inn fast med B 772 i overskuelig fremtid, både sommer og vinter..

Trodde alle som har noe med luftfart å gjøre (direkte eller bare interesse) vet inderlig godt at man aldri skal si aldri.
Har nå vært ganske mange år i bransjen, i luften og på bakken i flere ulike selskap. Det er kun en ting som er sikkert, det er at ingenting er sikkert. Hverken på kort eller lang sikt.

Just hold on tight here boyz! :) TIGHT !

Joda... He-he...hvet det:colgate:
Over til litt of topic, bestilte biletter med Thai i slutten av juni og da stod det 777-200/300 Gleder meg til å se en 300:D

Back