Komme seg rundt med engelsk

Hypern

ScanFlyer Rusty
Det er klart at dette er et språk de aller aller fleste av oss bruker når man reiser rundt, kanskje bortsett fra i Skandinavia. Men hvor snakker de best og hvor snakker de dårligst engelsk (sånt rent bortsett fra USA, UK osv hvor alle selvsagt snakker det bra)?

Av europeiske land jeg har vært i så var det vanskelig å gjøre seg forstått i Russland, selv i en storby som Moskva. Veldig lite tilrettelagt på engelsk også, men noe forstår man jo selv om det er skrevet på kyrillisk.

Dette til stor kontrast til feks Beijing hvor alt er merket på engelsk om tildels ikke veldig bra engelsk, men her var det verre enn i Moskva å kommunisere. Russisk er jo tross alt et indoeuropeisk språk. Til alt overmål ble jeg svært så overraska at jeg kom over en i billettluka i Tianjin som snakket bra engelsk, ikke noe problem å kjøpe togbillett der i gården.

Språkmektige Sveits er ikke noe problem. Mitt inntrykk er at småland ofte kan bedre engelsk enn større (feks Frankrike og Spania som har verdensspråk som morsmål). Også Israel og Palestina var engelsk ikke noe problem, selv om et ord på hebraisk og arabisk (hvorav sistnevnte har jeg et språkkurs i) alltid blir satt pris på.

Så hva er deres inntrykk? Tanken bare slo meg å diskutere dette litt. Her er det feks dokumentert at Taiwan ligger mye bak Norge for å si det sånn. Her i Norge snakker feks alle praktisk talt nok engelsk. Ihvertfall om man er 60 år og under.
http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2012/11/06/2003547021

Syns generelt at folk fra tysktalende land ofte behersker engelsk svært godt.
Italienere og franskmenn virker noe mer i bakevja.
Ellers er Singlish en favoritt :)

Min erfaring er at spanjoler er noe mindre flinke i engelsk enn franskmenn. Unge russere er etter min erfaring greit utrustet med språkferdigheter, men skulle jeg reist rundt i Russland så ville nok jeg hatt noen med ferdigheter i russisk med meg.

De landene som er tidligere Sovjettstater kan faktisk ganke brukbar enkelsk i turist industrien ellers er det ikke mye... Jeg har opplevd MYE dårlig norskengelsk også... En gang når jeg skulle ringe vegvesent i Trøndelag for å finne time til oppkjøring så sa de: For English please prææs Æitt :D

Sør amerika er vel av det verre når det gjelder engelsk kunskaper og i vest europa må vel spania vere av det verre.

I tidligere Sovjetstater er min erfaring at jenter er bedre enn gutter til å snakke engelsk. Med en miks av engelsk og tysk har jeg aldri hatt spesielle problemer i land som Moldova, Hviterussland og Ukraina. Noen utfordringer møter man jo på, men et vennlig smil og tegnspråk gjør ofte susen.

I Vest-Europa har jeg aldri hatt noen problemer med engelsk.

Langt større utfordringer med kinesiske taxisjåfører....

Om dere har problemer med å klare dere med ikke annet enn engelsk i bagasjen så er det dere som mangler språkkunnskap, ikke de som er i landet dere besøker.

Om dere har problemer med å klare dere med ikke annet enn engelsk i bagasjen så er det dere som mangler språkkunnskap, ikke de som er i landet dere besøker.

Hvis jeg forsøker å kommunisere på engelsk med en russer som bare kan russisk, så er det vel strengt tatt jeg som kan flere språk enn han?

Hvis jeg forsøker å kommunisere på engelsk med en russer som bare kan russisk, så er det vel strengt tatt jeg som kan flere språk enn han?
At en russer ikke snakker engelsk betyr på ingen måte at han kun kan russisk. Har ofte kommunisert med russere på andre språk enn
engelsk.

Det snakket forresten over 100 lokale språk i Russland. Russisk er det mest utbredte felles språket, det er litt som standardisert mandarin i Kina.

Og om du kan 2 språk hjelper deg lite når du ikke kan noen språk som kan brukes i landet du besøker. Aldri glem at det er du som besøkende som mangler språkkunnskaper.

Last edited:

Selv om man har en verktøykasse full men mangler skrutrekker, så mangler man noe når man skal skru en skrue.

Jeg er enig med Robert, men tråden spør om hvordan man kan komme seg rundt med bare engelsk. Min erfaring er at på typiske "turiststeder" så er det ofte lagt opp til informasjon på engelsk (om men i varierende kvalitet) og de som jobber der har fått opplæring i enkle fraser om de ikke kan det fra før. En annen ting er også at mange skjønner mange engelske ord og fraser, og kan forstå mer av det du sier enn hva de kan kommunisere tilbake. Om det er flere som jobber der så er sjansen også at en kan mer enn de andre, og noen ganger er det hjelpsomme gjester som også kan hjelpe til.

Det er så mange ulike områder med varierende grad av kunnskap og forhold til engelsk at det er nok litt håpløst og gi noe generelt svar for alle. Storbyer, turiststeder og hovedsteder har ofte bedre muligheter enn de som bor landlig og på mindre plasser. Tidligere britiske kolonier og samvelde har også et annet engelsknivå.

Et tidligere østblokkland som er spesielt er Georgia. Tradisjonelt har de hatt mye samkvem med Russland og mange russiske turister og stor sett alt av skilt har vært på georgisk og russisk. Etter å ha vært i krig med russland har de prøvd å bytte ut alt av skilt med skilter på georgisk og engelsk. De satser også strekt på å få vestlig turisme, men det er svært få som kan engelsk der.

Back