Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.
04. mai 2013
Munich Hauptbahnhof – Zürich Flughafen
Deutsche Bahn Eurocity 192
Vogn 302, Sete 51
First Class
Etter litt venting i DB-kantina, var det å finne riktig gleis, og DB sitt tog nummer 192 fra Munchen til Zurich.
Vogna mi var bakerst, så det ble kort veg å gå. Fant setet mitt, der jeg satt "anføttes" med en kar, som hadde familien (kone og tre barn) i en tilsvarende seating på andre siden av midtgangen - bare at det var tosetere der de satt, mens faren og jeg satt på en enseter.
Toget duret avgårde, og noen kryptiske beskjeder om at noen som skulle ett eller annet sted måtte bytte et sted kom på PA. Jeg gikk ut i fra at det ikke gjaldt meg.
Underveis fikk vi en pose gummibjørner (ungene på andre siden fikk to!)
Ellers var det å slappe av og nyte landskapet. Vi ankom også en by som jeg må tilstå at jeg ikke husker i farten, der de plutselig snudde toget. Nytt lokomotiv ble koblet til i motsatt ende, sånn at jeg nå satt nesten fremst i toget. Dette var like ved grenseovergangen fant jeg ut, så de byttet sikkert fra tysk til sveitsisk lokomotiv. Forøvrig tror jeg vognene var sveitsiske.
Dette skjedde rett til venstre for Bregenz, på kartet på bildet.
På neste stopp, Bregenz, så jeg at stasjonsskiltene så annerledes ut, så jeg googlet stedsnavnet. Hey! Jeg er i Østerrike! Det må jeg innrømme at jeg ikke var klar over på forhånd. Etter litt during videre kom vi til enda en stasjon der skiltene så annerledes ut, og da vaar vi i Sveits. Var vel i Østerrike toppen en halvtime eller noe ^_^
Ankomst ZRH skulle være klokken 20:32, men da klokken nærmet seg det, var vi på forrige stasjon, og det viste seg at vi var litt forsinket. Nuvel. Vi ankom ZRH kanskje en 10 minutter etter det igjen.
Lokomotivet de hadde koblet på var visst av cargo-varianten. Tenk om de gjorde sånt i flybransjen? Satte inn et cargofly? :lol:
Ute derfra, var det følge skilteingen: