Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Jeg har ikke kommentert enda, men nå er det hvertfall på høy tid..takk for en fantasisk artig reportasje så langt! Cred for å bruke litt tog også.. ;)
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Fantastisk underholdning på sengekanten. Jeg gleder meg til forsettelsen. God tur videre
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Bildet av den MD11 er iallefall ikke fra MAD

Når jeg ser litt nøyere etter, så der det heller ikke Zurich, så den MD'en kan jo være på vanlig fraktoppdrag, den ... :p
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Han er kommet seg hjem og på jobb. Han gikk vel trøtt av all skrivinga?
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Wild guess, igår fløy du AY858 ZRH-HEL 1055-1435 med A319 og videre med AY2657 HEL-OSL 1755-1825 med E90.
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Wild guess, igår fløy du AY858 ZRH-HEL 1055-1435 med A319 og videre med AY2657 HEL-OSL 1755-1825 med E90.

Har ikke AY blåmalte motorer? Ref bildet i post 102.
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Det var nok heller LX rett hjem. De har iallefall hvite motorer.
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Så får man kanskje avslutte. Jeg mister av en eller annen grunn all skrivelyst i det jeg kommer hjem, og ellers har jeg sovet og vært på jobb etter det.

Fikk altså sjekket ut, og fant vegen til innsjekkingsområde nummer to, som . instruert av frøkna i resepsjonen. Fant skrankene som betjente min flight, og gikk først via en automat og fikk ut de boardingkortene jeg trengte, før jeg gikk i businesskranken og fikk levert kofferten.

Derifra var det å finne security, som overraskende nok lå på ett sted, før alt av lounger og alt annet airside, i motsetning til forrige gang jeg var på ZRH (2009), da de lå litt mer "spredt" utover i piren, etter alt av lounger o.l. Jeg må innrømme at den jeg liker en sentral security bedre, så man slipper å måtte stresse med det etter at man kanskje satt litt for lenge i loungen, ala AMS f.eks.

Jeg kom meg gjennom, først gjennom en automatisk boardingkortkontroll, og deretter security. Kikket på fasttrackinngangen, som ikke nevnte annet enn "Business" og First", og jeg tenkte at BA-sølvet får meg nok ikke gjennom der, og gikk i den vanlige køen. Først etterpå så jeg at det faktisk stod på boardingkortet at jeg hadde lov, og så kom jeg på hvorfor :headbang

Jeg var uansett kjapt gjennom, uten et eneste pip (har vært ganske flink i sikkerhetskontroller på denne turen. Aldri et pip, samt at jeg plutselig har "utviklet" en beltefjerningsteknikk som jeg faktisk får til med en hånd!)
Fant så vegen hit:
null-85.jpg


Stusset dog litt på at BA-logoen stod oppført både her og på den ene naboloungen. Det kan tenkes at den andre loungen ikke har fått fjernet den enda. Tror den jeg var i er ganske nyåpnet, og er en egen OW-lounge.

Anyway: Trivelig nok lounge, og cola på store plastflasker (vet ikke om det var lov å ta en hel flaske)

null-84.jpg
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

ZRH-HEL.gif

05. mai 2013
Zürich Kloten (ZRH) – Helsinki Vantaa (HEL)
Finnair AY858
Airbus A319
OH-LVB
Sete 10F
Economy Pro


Finnair tilbyr fasttrack til egne statuspax, c-klassepax, og de som kjøper "Economy Pro"-billetter. Jeg hadde slått til på en sånn "Economy Pro", mest for å få litt mer Avios på BA-kontoen, og når prisen står i franc, så ser en ikke så lett hvor dyrt det er uansett (uten at jeg tror det var avskrekkende dyrt i forhold) :cool:. At man da hadde tilgang til fasttrack hadde jeg funnet ut på forhånd, men ikke vært klar over i det jeg skulle gjennom, men ble minnet på det etterpå på boardingkortet ^_^

null-90.jpg


Så, etter å ha slappet litt av i loungen - den hadde forresten utsikt mot den boarrdingpasskontrollen jeg selv var igjennom før security. Der så jeg Singapore sitt crew ankomme mens jeg satt der *drømme*.. - var det å finne vegen ut mot A-piren, via disse artige rullefortauene, som du tar utover først ned en etasje, og så opp igjen, avhengig av hvor lang ut du skal. Jeg dro ned en etasje og et stykke bortover føer jeg altså tok et nytt rullefortau opp igjen.

null-86.jpg

Flymaskinen stod klar ved gate.

Boarding skjedde. Annonsert etter seterad. Det krydde inn mennesker fra to retninger, og jeg tenkte at om jeg holdt meg litt bak, så var det sikkert greit når jeg kom fra. De brukte uansett de automatiske gatene, så det var ingen som sjekket ^_^

Vel ombord var det å finne 10F, som var nødutgang. De to som skulle dele treseteren med meg, satte seg da jeg var en 3-4 rader foran, så jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet da jeg kom med et høflig "excuse me", mens jeg pekte på vindussetet. De flyttet seg, og jeg fikk sette meg.

Puxhback og take-oggg skjedde sånn som det pleier, og vi fløy et lite stykke østover, før vi dro ca. rett mot HEL.

Jeg kommenterte serveringspplegget til AY lenger opp, at jeg ikke skjønte hvorfor det var færre av de 8 alternativene på menyen som ble solgt på flighter over to timer enn på de kortere flightene. Det var selvsagt fordi at selve maten vasr gratis på de lengre turene, og det var kun snacks man evt. måtte betale for :cool:

null-87.jpg

En sandwich med skinkeost. Smakte helt ok.,

Ellers en helt grei flight opp til Helsinki, og vi landet ikke nevneverdig forsinket
Jeg fant vegen til loungen, der jeg hadde en connection på hele 3 timer og 20 minutter. Etter forrige besøk vsar jeg først skeptisk til å være der så lenge, men jeg fant meg en liten krok, litt salat og litt pepsi og satt og skrev TR, så tiden gikk egentlig passe fort.
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

OSL-HEL.gif

05. mai 2013
Helsinki Vantaa (HEL) – Oslo Gardermoen (OSL)
Finnair AY2657 (operated by Flybe)
Embraer 190
OH-LKM
Sete 2F
Economy Pro


null-88.jpg


Så var det siste flighten hjem. Fant vegen fra loungen til gaten, og boarding skjedde her også. Fant sete 2F bak den 1 rad store (og forsåvidt fullbookede) businesskabinen. Eller som en passasjer kommenterte til sin medreisende etter at de kom bak i økonomikabinen: "På det flyet her var førstklasse ganske liten".

Det skjedde ikke voldsomt mye. Toseteren ble full, jeg fikk en cola, og til tross for 20 minutters tidlig pushback var vi visst bare 5 minutter tidlig inn på OSL (eller noe sånt).

Jeg var kjapt av, og hadde vel nå ca. timen til bussen, så det var god tid. Da rakkk jeg jo litt sjokkisjakt i tax-free'n... Vent nå. Boardingkortet? Det lå igjen i setelommen i flyet :headbang:

Jeg fikk uansett tak i kofferten, før fant butikken og spurte en frøken om bookingmail på telefon var ok? Javisst, det var ikke noe problem. Liott sjokkis og en six-pack Carslberg senere var det å vise telefonen til en som knapt så ut som han skjønte at det ikke var et boardingkort han så. Måtte sågar fortelle han flightnummeret.

Vel ferdig med det var det vegen ut, og etter litt om og men ankom også timebussen (eller Ruter sin 838) som skulle gå til Rød. Noen av disse går helt til Årnes, og da går de også forbi Neskollen. Noen snur på Rød, og derfra et det en drøy kilometer hjem til meg. Denne bussen skulle til Rød. Fikk kjøpt en billett i appen, og fikk sitte på til Rød, og vips så var jeg nesten hjemme.

null-89.jpg
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.


Haha, samme rom som jeg hadde i mars! Prikk likt, prøver å huske rom nummeret, kan det være 453/5/7 eller noe i den duren? :P

Ellers kjempe kjekk lesing, som forventet ;) Og jeg skjønner godt SQ F = <3!
 
Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Romnummeret begynte på 1, for det lå på 1dt floor ;). Husker ikke resten av nummeret.
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Kjemperapport, Martin! Du rekker mye på ei lita uke :)
 
Re: Kom mAY du skjønne milde - Martin drar på tur igjen.

Martin på kryss og tvers, jeg blir nesten helt utslitt av å følge med her, men bare fortsett.
 
Back
Top