Knuts romjulsquiz

Ja, da var vi vel i grunnen i mål, jeg må si at det gikk kjappere og riktigere enn jeg hadde forventet i romjulen. Det viser vel egentlig bare graden av kunnskaper her på forumet, sammen er vi dynamitt!

Nuvel, det ser ut til å ha tørket litt ut i forslagskassa de siste timene, og de som ikke har svart noe til nå får trøste seg med at samtlige spørsmål egentlig er besvart korrekt. Dog av litt forskjellige deltagere.

KOG er såvidt jeg kan se den som har flest riktige svar og også den eneste som har besvart alle spørsmålene. Han får derfor æren av å måtte spandere en øl på quizmaster ved neste treff, mens dere andre slipper unna med skrekken. Som seg hør og bør er det noen tvils- og/eller diskusjonstemaer, det er bra! :drink

Her kommer de svarene jeg har funnet:

1: Spitfire i stup, Mach 0.92. Kan muligens diskuteres, og en artig diskusjon er det jo uansett.

2: Republic Rainbow. (Eller XR-12. R for ReKOGnaissance) TU-95 er turboprop, og DC-7C var den kjappeste av de store firemotors klassikerne, men XR-12 var hakket hvassere.

3: Messerschmitt Me-163 Komet

4: Eric Brown i Miles M.52. KOG får et ekstrapoeng :drink sin fremragende analyse av britisk flyindustri.

5: Her var det glissent i kassa, men Concorde 98 lever i hvert fall opp til nicken sin og kan notere seg for et halvt poeng.
I de hine hårde dager da Concorde ennå var ung og Sovjetunionen ikke hadde noen som protesterte mot supersoniske overflyginger (eller noe som helst annet for den saks skyld) hadde både BOAC og Air France planer om en rute fra hhv. London og Paris til Tokyo. JAL sto også på kundelisten og hadde sikkert tenkt seg samme vei, bare i motsatt retning. Rekkevidden på Concorde var ikke lang nok til at de kunne fly non-stop og dermed var Norilsk tiltenkt som fuel-stop til London og Novosibirsk til Paris. Air France kom lengst med planene og en modell av flyplassen i Novosibirsk lå lenge inne i simulatorprogrammet til Air France.

6: Jeg skjønner godt at både Braniff og Singapore Airlines kommer som alternativer.

Braniff hadde en snedig avtale med både BA og AF om re-registrering av flyene mellom IAD og DFW. De ble dog aldri malt i Braniff-farger, men det finnes mange gode (manipulerte) fargefoto og også modeller i Braniff-farger.

Singapore Airlines hadde en code-share avtale med BA og G-BOAD ble malt med SIA-farger på venstre side og BA på høyre fra 77-80.

Men, det var ingen av disse som var på nippet til å kjøpe Concorde, ei heller Iran Air. Det var British Caledonian som i frykt for å tape Premium-trafikk til AF på ruter til Sør-Amerika seriøst vurderte, og veldig nærme, å kjøpe to Concorde.

7: Tupolev TU-160 Blackjack.

8: Antonov AN-22. Still going strong!

9: Vi synes å være enig om TU-114, og jeg er ikke uenig. Men jeg slenger ut et lite diskusjonstema: Mener å huske at en Piaggio Avanti under en test tur bikka over 500 knop, men er usikker på detaljene rundt dette. Noen som vet? Og er egentlig Avanti "passasjerfly"?Tar gjerne en øl med den runden.

10: BOAC og BA har totalt sett fløyet jet over lengst tid. Men fordi Comet I ble satt på bakken til man fant årsaken til havariene var det russerne som snek seg inn i mellom og startet med TU-104 i september 1956. Dermed slår Aeroflot såvidt BOAC/BA,som ikke kom i gang igjen før oktober 1958, på lengst sammenhengende operasjoner med jet. Om CSA også sniker seg inn foran overlater jeg til de med god tid og kalender fra 50-tallet å avgjøre. Også en artig diskusjon. SAS var forsåvidt også relativt tidlig på'n, men langt fra først.

God innsats folkens, og fortsatt god jul!

Angående Avanti, enten den regnes som et passasjerfly eller ikke, har den en Vne/Mmo på 260 kts/0.70. Skal en del til for å få 260 KIAS til å bikke 500 KTAS, så jeg tviler på at den er raskest. Ser på Wikipedia at Tu-114 hadde marsjhastighet på M0.71, så allerede der er den litt raskere.

Takk for en artig Quiz - som vanlig lærte jeg en god del nytt, var ikke klar over British Caledonien og Concorde.

Back