• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Knall åpning for "the northern light ekspress"

Re: Knall åpning for "the northern light ekspress"

Når avgjørelsen er utsatt til oktober, tyder det jo på at det er bevegelse her!
 
Re: Knall åpning for "the northern light ekspress"

Når avgjørelsen er utsatt til oktober, tyder det jo på at det er bevegelse her!

Det har du nok rett i. Ingen gidder å drive en rute som er fullstendig uten potensiale, så DY har nok et håp om å få dette på rett kjøl igjen. Ellers hadde de lukket den umiddelbart. Får håpe det lykkes.
 
Re: Knall åpning for "the northern light ekspress"

Et alternativ er vel å gjøre den om til en ren sommerrute.
 
Re: Knall åpning for "the northern light ekspress"

Ifølge Nordlys på papir (på torsdag tror jeg det var) er diskusjonen om rutens fremtid utsatt til oktober. Forøvrig ble det antydet at det ikke var belegget på ruten som var for lavt, men at yielden var noe lav.

Hurtigruten, som DY mener burde ha stått for en større del av bookingen, skyldte til dels på DYs uforutsigbare prisfastsettelse. Dette medførte at det var vanskelig å lansere faste priser, prisene varierte rett og slett for mye. Av den grunn er det visstnok en god del reisende som istedenfor reiser via OSL med SAS.

Burde jo være mulig for Hurtigruta og DY å komme frem til faste priser som gir den nødvendige forutsigbarheten.

Min erfaring, etter å ha reist en god del ganger med denne ruten, er at flyene jevnt over er nokså fulle. At yielden er lav kan jeg også tro, selv om jeg har vurdert direkteavgangen flere ganger, men slått det fra meg fordi prisene lå på et sted mellom 1500 og 2000 en vei. Da blir det fort rimeligere å fly med f.eks. SAS. Jeg har vel max betalt 1000kr en vei, og vært så langt nede som 278,-. Etter påske reiser vi LGW-TOS for knappe 1600,- inkl seter og baggasje og kredittkortgebyr for 3 voksne (nuvel, det sitter langt inne å kalle en 12 åring voksen, men i denne sammenhengen er han regnet som det) og 1 barn - ikke dyrt det....:).

At prisene varierer veldig mye er vel en kjent sak også fra de fleste andre flyselskap, men det burde være mulig for DY å operere med noenlunde faste priser (innenfor rimelighetens grenser iallefall) overfor en partner som Hurtigruten.
 
Re: Knall åpning for "the northern light ekspress"

Min erfaring, etter å ha reist en god del ganger med denne ruten, er at flyene jevnt over er nokså fulle. At yielden er lav kan jeg også tro, selv om jeg har vurdert direkteavgangen flere ganger, men slått det fra meg fordi prisene lå på et sted mellom 1500 og 2000 en vei. Da blir det fort rimeligere å fly med f.eks. SAS. Jeg har vel max betalt 1000kr en vei, og vært så langt nede som 278,-. Etter påske reiser vi LGW-TOS for knappe 1600,- inkl seter og baggasje og kredittkortgebyr for 3 voksne (nuvel, det sitter langt inne å kalle en 12 åring voksen, men i denne sammenhengen er han regnet som det) og 1 barn - ikke dyrt det....:).

At prisene varierer veldig mye er vel en kjent sak også fra de fleste andre flyselskap, men det burde være mulig for DY å operere med noenlunde faste priser (innenfor rimelighetens grenser iallefall) overfor en partner som Hurtigruten.

Har flydd ruten 4-5 ganger og har akkurat de samme erfaringer som du.
 
Re: Knall åpning for "the northern light ekspress"

Hurtigruten nøyer seg ikke lenger bare med å fly inn vinterpassasjerer med rutefly fra England og Tyskland.

Fra neste vinter starter Hurtigruten egne charterflygninger fra Gatwick utafor London til Tromsø.

Det betyr flere vinterturister og forutsigbare priser for passasjerene.

Kilde: nrk.no

Det er snodig at Hurtigruta ser seg nødt til å chartre egne fly når DY har et direktetilbud som enkelt burde kunne samkjøres med Hurtigrutas ønsker. Har vanskelig for å tro at begge tilbudene kan opprettholdes. Mulig det blir spikeren i kista for DY på strekningen.
 
Re: Knall åpning for "the northern light ekspress"

Hvem og hva blir disse charterflyene da, that's the interesting part! :p
 
Re: Knall åpning for "the northern light ekspress"

det var visst ikke helt godt samarbeid mellom DY og Hurtigruten....
 
Back
Top