KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

VIVALDI

ScanFlyer Blue
KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

En virkelig god nyhet som jeg ser popper opp for dette året---ser ut som KLM erstatter sine tripple seven på ruten AMS-ATL--med selve dronningen--MD11.
Må virkelig si dette er fantastiske nyheter--i og med jeg er en stor fan av denne maskinen.
Så da blir det--som det ser ut som--tre transatlantiske kryssninger på meg dette året med denne fantastiske maskinen.
Noen som vet hvorfor dette byttet er gjort?---selv slett ikke imot trippel syven.

Re: Til dere MD11 fans

Stilig! Ikke så ofte vi ser trijetene på non-leisureruter...

KLM har bestemt seg for å utfasere MD-11 raskere enn planlagt. Så om man vil få med seg en MD-11 tur gjør det raskest mulig.

Utfaseringsplanen er nå: 4 stk. i 2012, 3 stk. i 2013 og 3 stk. i 2014. Opprinnelig var utfasrering planlagt til perioden 2014-2016.

Det er planene nå.

Men historien lærer oss at Fokker 50 (i KLM) ble planlagt utfasert f.o.m 2014, deretter ble det 2012 og da det ble økonomisk krise i 2008/2009 ble det bestemt at siste flyvning fant sted i mars 2010.

Jeg ser tydelige paralleler mellom situasjonen med Fokker 50 og MD 11 i KLM. (Begge flytyper blir ikke lenger produsert, utgiftene for vedlikehold stiger raskere og raskere for hver dag som går og det er stor mangel på deler. Extra ulempe for MD: Drivstofforbruk i tider med stigenede oljepris). Slik jeg har fortstått situasjonen er den slik at minst 2 fly som skal utfaseres i 2012 vil bli brukt som delefly for å holde resten i luften.

KLM får bl.a. ledig MD-11 kapasitet pga nedleggelsen av Miami og Punta Cana og 777 som tok over bl.a. Lima og Quito.

Jeg er ikke overrasket om siste KLM MD-11 tur finner sted i år.

Mvh,

Beechdriver

Vad trist! KL MD-är härliga att flyga med PTV & AVOD i ekonomi. Flög AMS-SFO förra året med KL md-11. Bästa flygresa jag gjort på länge.
KLM är väl ensamma om att flyga MD-11 reguljärt nu.
Undra om maskinerna hamnar hos Martinair Cargo?

Hvilke ruter bruker KLM MD-11 på. Det er et fly jeg gjerne skulle hatt på listen.

KLM får bl.a. ledig MD-11 kapasitet pga nedleggelsen av Miami og Punta Cana og 777 som tok over bl.a. Lima og Quito.

KLM legger IKKE ned Miami, ruten tar en 'sommerpause' og kommer tilbake høsten 2012 (med MD11).

Hei Haavig,

Hva er din kilde som påstår at det kun er en sommerpause ?

Både fra folk som jobber i KLM (basert på intern informasjon) og pressen forstår jeg at Miami legges ned pga av dårlig yield i kombinasjon med dårlig prognose. Oversett f.eks. følgende artikel med google-translate fra nederlandsk til norsk).

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...s/KLM_houdt_Miami_binnen_het_jaar_voor_gezien

Folk vil til Miami men kun til minimum pris og maximum service. Det går ikke. Arkefly (som er feriespesislisten i Nederland) satser nå på turistdestinasjonenen i USA fra Amsterdam (bl.a. Miami/Orlando/Las Vegas)

Vinterprogrammet for 2012/2013 er ikke klar så det er en "velinformert" kilde du har som allerede pr. i dag kan fastslå at det kun er en "sommerpause".

I min oppfatning er det ikke helt logisk at en av de mest populære turistdestinasjonene tar seg en "sommerpause".

Hilsen,

Beechdriver

jb1:
Foreløpig MD-11 program for sommeren 2012 er:

Atlanta, Los Angeles (13 uker) , Delhi, Teheran, Montreal, Accra, Vancouver, Havana, Panama City, Bonaire, Curacao, Aruba.

Det kan komme justeringer....

Ufaseringen begynner med inngang av vinterprogrammet 2012/2013.

L-1011:
Det er usannsynnlig men ikke umulig. Konverteringen av MD er dyr (ekstra styrke) og ekstra utgifter for drivstofforbruket/ vedlikehold er betydelig dyrere enn finansieringsutgiftenen for ny 767-300 Cargo.

Annen detalj: Konvertere fly til Cargo må finne sted innenfor produsjonsavtaler med AF. Det er lite sannsynnlig man blir enige men en slik konstruksjon.

Det skal da ikke være mulig.:angry: Fløy ruten selv for et par måneder siden. Har cargo noe å si på denne ruten? Før vi boardet i AMS var det flere fraktebokser som ble lasset inn i flyet.

Hei Haavig,

Hva er din kilde som påstår at det kun er en sommerpause ?

Både fra folk som jobber i KLM (basert på intern informasjon) og pressen forstår jeg at Miami legges ned pga av dårlig yield i kombinasjon med dårlig prognose. Oversett f.eks. følgende artikel med google-translate fra nederlandsk til norsk).

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...s/KLM_houdt_Miami_binnen_het_jaar_voor_gezien

Folk vil til Miami men kun til minimum pris og maximum service. Det går ikke. Arkefly (som er feriespesislisten i Nederland) satser nå på turistdestinasjonenen i USA fra Amsterdam (bl.a. Miami/Orlando/Las Vegas)

Vinterprogrammet for 2012/2013 er ikke klar så det er en "velinformert" kilde du har som allerede pr. i dag kan fastslå at det kun er en "sommerpause".

I min oppfatning er det ikke helt logisk at en av de mest populære turistdestinasjonene tar seg en "sommerpause".

Hilsen,

Beechdriver

Det er ikke verre enn å gå inn på klm.com og søke på reiser i november 2012 så vil du se at KL627/628 ligger inne AMS-MIA-AMS.

Du må tenke på hva som er høysesong i Florida, det er ikke når det er sommer i Europa :D

Du kan også lese mer her :
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5343898/?threadid=5343898&searchid=5345232&s=klm#ID5345232

Det er ikke verre enn å gå inn på klm.com og søke på reiser i november 2012 så vil du se at KL627/628 ligger inne AMS-MIA-AMS.

]

Det er ikke uvanlig at det 'gamle' trafikkprogrammet blir liggende til det nye oppdateres. SAS gjør det på samme måten. Det er ikke mange som booker så tidlig så bryderiet med å flytte dem er lite. Og KLM har jo også AF til MIA.

For fans av denne flotte fuglen finne alltid oppdatert informasjon på denne siden:

http://md-eleven.net/

Her finnes veldig mye bra info:)

Selv har jeg booket KLM MD11 til DXB i slutten av måneden, i economy comfort class. :D Passer bra det hvis KLM fremskynder utfasingen.

Da har vi vel seks faste MD11-operatører her i ATL... KLM, LH Cargo, UPS, FedEx, Eva Air Cargo og World. Verdensmester? :D

Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

Har en tidligere kollega som nylig fikk jobb i Eva Air på MD-11. Da han var ferdig med Type-rating fikk han beskjed om å reise hjem, da Eva Air har bestemt å begynne å fase ut MD-11. Han skal på ny type-rating i samme selskap på 747-400 om ikke lenge.

haavig:
For reserveringer i vinter 12/13 henviser jeg til svar fra LN-MOW.

Vanligvis transporterer KLM flere turister fra Europa til USA i sommersesongen. Selv om f.eks Florida kan ha høysesong for turisme i vintermånedene. Med høysesong mener jeg tettest trafikkintensitet (det er det som gjelder for et flyselskap). Og den er, oftest, når skolene har sommerferie.

MD-11F & Boeing 767F spelar i helt olika divisioner när det gäller lyftkapacitet.
Jag kan inte se framför mig någon aktör som står och väljer mellan MD-11F och 767F.
Är det något man väljer mellan då så är det mellan MD-11F och den mycket dyrare Boeing 777F.

Skulle inte förvåna mig om dessa MD-11 byggs om till Cargo om KLM fasar ut dem fort. MD-11 må ha varit en flopp som pax flygplan(tyvärr) men som Cargo maskin är den fortfarande "hot"
Exempelvis är väl samtliga Finnairs 8st fd MD-11or ombyggda till cargo maskiner idag.

MD11 har vært og er en skikkelig arbeidshest for KLM og hvis de siste fases ut i 2014 har typen vært i paxtrafikk for selskapet i 23 år, det er respektabelt:) Blir gøy og teste ut maskinen i KLM's nye kabinkonfigurasjon nå snart.

MD-11F & Boeing 767F spelar i helt olika divisioner när det gäller lyftkapacitet.
Jag kan inte se framför mig någon aktör som står och väljer mellan MD-11F och 767F.

Fed-Ex bestilte mange 767F, samtidlig som de utsatte leveransen av 777F. De så altså behovet for/større potensial for økt inntjening ved å satse mer på 767F enn 777F.
MD-11 sine dager er talte, livet som fraktfly tror jeg blir marginalt etter 2020.

Back