KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

Ja, to stykker - N269WA og N270WA, ex OH-LGB og -LGA. De skulle vel blitt konvertert til fraktere for Aeroflot, men de ga jo opp det prosjektet.
 
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

LM får snart in sprillans nya bränslesnåla Airbus A330-300 & fler Boeing 777-300ER.
A330-300 kommer bli en fin ersättare till MD-11 hos KLM och tillsmmans med nuvarande A330-200 flotta ge KLM bra flexibilitet.
MD-11 kommer ha flugit +20 år hos KLM när de slutligen pensioneras. Det är ungefär lika länge som KLM flög DC-10.
KLM MD-11 som är levererade 1995-1998 tror jag definitivt kommer ha en framtid som cargo maskiner någonstanns i världen.
 
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

L-1011:
AF/KLM revurderer sin posisjon på fraktmarkedet. De siste 2 kriser har lært dem at "Cargo" er veldig sårbar når det gjelder økonomiske fluktuasjoner. "Cargo" taper mere penger enn pax..

En av følgende er at AF/KLM prioriterer frakt mer og mer på følgenede måte: 1. I fraktrom til passasjerfly 2. Frakt i Combifly og 3. Rene fraktfyvninger.

Opsjon 3 blir kun brukt for stor volum og spesialfrakt. Men: Når (verdens)økonomien blir dårlig har man ingen backup for fraktfly (man kan ikke fly passasjerer i dem).Omvendt gjelder det kun i begrenset grad: Når paxyield reduseres kan man fortsatt ha fraktinntekter på samme fly.

Som Dag Viking skriver: Markedet er ikke den samme som for 20-30 år siden da selskapet bestillte dagens fraktfly. Fedex er et godt eksempel. 777 er for dyr og 767 eller A330 kan bli en aktuell kandidat som etterfølger for MD10 eller MD11. Det er maarkedsprognosene for perioden 2012-2035/2040 som gjelder når et selskap bestiller fly. Ikke flyvalget i 1985-1995.

Jeg tror at hele fraktflåten (100% Cargomaskiner) er historie innen 10-15 år i AF/KLM. Frakt vill da kun bli transportert som ekstra inntekt på pax. flyvninger.
 
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

Var inte tanken att Martinair Cargo skulle sköta den renodlade Cargo verksamheten hos Air France-KLM?
Martinair upphörde för några månader sedan med all pax trafik för att bli ett renodlat fraktbolag. De har MD-11F och Boeing 747F
 
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

L-1011:

Stemmer, det var en del av tanken. Men ikke veldig realistisk. For det første er det produksjonsavtaler mellom fagforeningene i Frankrike og Nederland. Vekst i Amsterdam betyr vekst i Paris og omvendt.

MP skulle overta Cargo fra KLM, ikke fra AF. "Paris" er ikke med på en slik konstruksjon.

MP var teknisk konkurs i 2008. De hadde kun 1 valg for å overleve: Penger fra KLM. KLM var ikke villig å selge sine 50% for å unngå å få en konkurrent på "hjemmebane" Schiphol. At f.eks LH Cargo skulle overta MP og få en dominant posisjon i AMS var det verst tenkbare scenario for KLM Cargo.

Argumenter for å ha et "uavhengig" selskap som Martinair innenfor AF/KLM har hovedsakelig med juridiske faktorer å gjøre.

Markedssituasjonen for "Cargo" er i dag mye mere alvorlig enn i 2008/2009 da KLM overtok MP. Og ledelsen i AF/KLM kommer til å formulere en ny strategi for "Cargo" med tanke på dagens situasjon og muligheter for lønnsomdrift i fremtiden. Og det ser, desverre, ikke lyst ut.
 
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

Fløy KLM MD 11 i 1997. Flyene hadde navnene Anna Pavlova og Annie Romein. Fin opplevelse ! Trist at de snart ikke er mer ... I følge MD 11 siden noen posteringer lenger oppe, så er det flyet med navnet Anna Pavlova som skal fases ut først.


Har også reist med American Airlines MD 11 og Varig MD 11
 
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

F.o.m 21/06 på 4/6/7

Det er KL603/604 som kommer i tilleg til daglig KL601/602 med 747Combi
 
Last edited:
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

KLM benytter MD11 på følgende ruter i vinter:

KL427 1430 AMS-Dubai DX35
KL428 0145 Dubai-AMS DX46
KL567 1000 AMS-Dar Es Salem via Kilimanjaro 7
KL567 2335 Dar Es Salem-AMS 7
KL569 1000 AMS-Dar Es Salem via Kilimanjaro 135
KL569 2335 Dar Es Salem-AMS 135
KL571 1000 AMS-Dar Es Salem via Kilimanjaro 246
KL571 2335 Dar Es Salem-AMS 246
KL589 1515 AMS-Accra DAILY (5th Feb-24th March only)
KL590 2300 Accra-AMS DAILY (5th Feb-24th March only)
KL605 1020 AMS-San Francisco DX24
KL606 1435 San Francisco-AMS DX24
KL627 1520 AMS-Miami 1357
KL628 2150 Miami-AMS 1357
KL671 1525 AMS-Montreal DAILY
KL672 1855 Montreal-AMS DAILY
KL713 1225 AMS-Paramibo DX13
KL714 2020 Paramibo-AMS DX13
KL721 1000 AMS-Punta Cana via Havana 14
KL721 2030 Punta Cana-AMS 14
KL723 1325 AMS-Havana 6
KL723 2010 Havana-AMS 6
KL757 1150 AMS-Panama City DAILY
KL758 1905 Panama City-AMS DAILY
KL761 1245 AMS-Bonaire via Curacao 16
KL761 2105 Bonaire-AMS 16
KL765 1245 AMS-Bonaire via Aruba 24
KL765 2105 Bonaire-AMS 24
KL767 1245 AMS-Bonaire via Aruba 357
KL767 2105 Bonaire-AMS 357

http://md-eleven.net/Latest-News-
 
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

Noen som vett hvordan sommerprogramet til KLMs MD11 ser ut?
 
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

Vancouver har også gått over fra A332 til MD11 på sommerprogrammet. Montreal går også med MD11 hele året, begge daglig. I tillegg diverse i Karibien samt Afrika.
 
Re: KLMs flåtedisponering (inkl. MD-11)

KLm fortsetter å øke 777-300ER flåten. Maskin nummer åtte blir levert nå i mai, samtidig som de sist uke la inn en bestilling på ytterligere en maskin
 
Back
Top