KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

KLM-planene pr i dag:
3 stk. A330-300 i febr/mars/april 2012. Registrering ikke ennå kjent.
1 stk A330-200 (PH-AON) leveres januar 2013.
3 stk 777-330 i febr 2011, juni 2012 og juli 2012 (PH-BVF,BVG og BVI)

Disse 7 stk. er flåteutvidelse.

MD-11 (10 stk.) skal fases ut mellom 2014 og 2016 og bli erstattet av 10 stk A-330-300. Dato er ennå ikke kjent men det skal gjennomføres når en maskin skal ha D-check.

5 stk. EMB190 erstatter de siste 5 stk. F-100.

Pierre-Henri Gourgeon (sjef for AF-KLM) har sagt at KLM få 9 nye destinasjoner innen 2014. 1 av dem blir Havana og de andre blir sannsynligvis 1 eller 2 i Kina, Rio de Janeiro og Buenos Aires (Aerolineas blir også med i Skyteam) + 3-4 som man ikke ennå har bestemt seg for men jeg går utifra at de er langt borte.
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Kanskje litt off-topic, men:

Er det noen som vet hvorfor KLM og LH har gått til innkjøp av E190/95? Hva er fordelene med disse kontra litt mindre utgaver av B737?
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Kanskje litt off-topic, men:

Er det noen som vet hvorfor KLM og LH har gått til innkjøp av E190/95? Hva er fordelene med disse kontra litt mindre utgaver av B737?
En vesentlig fordel med ERJ190 over B735/736 (som er det nærmeste alternativet) er fuelforbruket. Vil tro at det er billigere start- og landingsavgifter (og gjerne andre avgifter) også. Det er sikkert andre som kan komme med flere grunner hvis det skulle være nødvendig ;)
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Mulig jeg tar feil, men jeg trodde de resterende Fokker 100 var reservefly, altså fly som ikke går i fast rutetrafikk, men bare settes inn når det er behov, og at de sto på bakken resten av tiden.

Er det ikke dyrt å la splitter nye E190 stå som reservefly?
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

KLM-planene pr i dag:
3 stk 777-330 i febr 2011, juni 2012 og juli 2012 (PH-BVF,BVG og BVI)

Finner det litt vanskelig å tro at KLM skal bestille få "Lufthansa"-fly i flåten, spesielt når det er snakk om 77W
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Mulig jeg tar feil, men jeg trodde de resterende Fokker 100 var reservefly, altså fly som ikke går i fast rutetrafikk, men bare settes inn når det er behov, og at de sto på bakken resten av tiden.

Er det ikke dyrt å la splitter nye E190 stå som reservefly?
Vet ikke hvorfor du trodde KLM hadde en hel flåte av "reservefly" stående. F100 maskinene går i fast rutetrafikk, og det skal selvsagt de nye Embraene også.
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Er det noen som vet hvorfor KLM og LH har gått til innkjøp av E190/95? Hva er fordelene med disse kontra litt mindre utgaver av B737?

De flys av KLM Cityhopper/LH Cityline som har en adskillig rimeligere operasjon enn moderselskapet osv ....
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Jeg så en F100 på OSL her om dagen, så det hender tydeligvis at de blir brukt på OSL når demand ikke ikke er på det største.

I og med at KLM har mangel på materiell i city hopperflåten blir nok disse flyene ikke arbeidsledige før nye jungel jets er på plass. Jeg tror de blir brukt fast til enkelte sekundære byer i Tyskland, som Bremen, Stuttgart og Hannover, og også endel på innenriks.

Jeg har prøvd E90'ene til KLM og de er faktisk likandes. Syntes de var langt behageligere enn de eldgamle B733'ene deres iallefall.
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Herlig at de flyr MD11'ene noen år til, når den siste fases ut i 2016 så blir det 26 års trofast tjeneste for KLM, imponerende.
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Pierre-Henri Gourgeon (sjef for AF-KLM) har sagt at KLM få 9 nye destinasjoner innen 2014. 1 av dem blir Havana og de andre blir sannsynligvis 1 eller 2 i Kina, Rio de Janeiro og Buenos Aires (Aerolineas blir også med i Skyteam) + 3-4 som man ikke ennå har bestemt seg for men jeg går utifra at de er langt borte.

Det er jo bra det. Men finnes det ingen planer for å åpne flere ruter innen Europa? blir det bare på langdistanse det skal ekspandere?
 
Last edited:
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

MD-11 (10 stk.) skal fases ut mellom 2014 og 2016 og bli erstattet av 10 stk A-330-300. Dato er ennå ikke kjent men det skal gjennomføres når en maskin skal ha D-check.

Är detta bekräftat? Läste bara om en "möjlig" order på 9 A333, och de var ett rykte som gick på a.net.
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Det er jo bra det. Men finnes det ingen planer for å åpne flere ruter innen Europa? blir det bare på langdistanse det skal ekspandere?
Nå er det jo, som det fremgår av artikkelen på long haul det er planer om ekspansjon, derav anskaffelsen av 3 A330. På shorthaul skal jo E-190 erstatte maskiner som skal ut av flåten, så da sier det vel seg selv at det ikke er mye rom for ekspansjon. Tror ikke det er så mange markeder i Europa som er underserved av KL heller.
 
Last edited:
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Nå er det jo, som det fremgår av artikkelen på long haul det er planer om ekspansjon, derav anskaffelsen av 3 A330. På shorthaul skal jo E-190 erstatte maskiner som skal ut av flåten, så da sier det vel seg selv at det ikke er mye rom for ekspansjon. Tror ikke det er så mange markeder i Europa som er underserved av KL heller.

Nåja, det er da fremdeles noen ruter de mangler innen Europa også. Hadde håpet på enda flere E190s, men det skjedde altså ikke i denne omgang.
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Finner det litt vanskelig å tro at KLM skal bestille få "Lufthansa"-fly i flåten, spesielt når det er snakk om 77W

Den der må du forklare? :drunk: :colgate:
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Regner med att det Dag Viking mener er att 30 er produsjonsnummeret til Lufthansa:)
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Tror ikke de mangler så mange ruter som er relevante for de å fly til.

Amsterdam-Sofia mangler hvertfall. Utrolig mange reisende dit både fra USA og hele Europa og med KLMs enorme europiske rutenettverk vil den ruten gå rimelig bra tror jeg. Dessuten så har Bulgaria Air monopol på ruten, og dette er en av deres melkeruter. KLM flyr jo til BUC, så jeg kan ikke skjønne hvorfor SOF ikke er på rutekartet.

KLM skal vel også fase ut sine 733/734 i nærmeste fremtid går jeg ut ifra. De har noen 737NG fly på bestilling, men disse holder akkurat til å erstatte 737CL. Kanskje de bestiller noen flere NG i tillegg, hvem vet.

Siden KL har valgt å fase ut sine Fokker 100 til fordel for E190 er det jo rart de ikke faset ut F70 til fordel for E170, men det kommer kanskje i løpet av noen år?
 
Re: KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190

Amsterdam-Sofia mangler hvertfall. Utrolig mange reisende dit både fra USA og hele Europa og med KLMs enorme europiske rutenettverk vil den ruten gå rimelig bra tror jeg.
Det tror jeg neppe. Bulgaria er et av Europas fattigste land. Neppe mye forretningstrafikk dit, og svært få betalingsvillige turister. Bulgaria er en feriedestinasjon for prisbeviste mennesker. Det er vel en grunn til at de største flyselskapene i Europa ikke har mange avganger til SOF.
Hadde det vært penger å tjene på å fly dit, så hadde de gjort det. At KLM ikke flyr til SOF kommer ikke av at de ikke har skjønt at ruten ville blitt en suksess, det kommer av at de har skjønt at den ikke ville blitt en suksess.
 
Back
Top