Et fly fullstappet med trøndere måtte nødlande i Amsterdam onsdag kveld.
Årsaken skal ha vært en sterk brannlukt.
To av passasjerene var Roy Christer (23) og Charlotte Bettina (23) fra Trondheim.
KLM-flyet tok av fra Amsterdam klokken 20.35 og var på vei til Trondheim.
- Vi hadde bare så vidt rukket å komme opp i lufta da flyvingen begynte å bli veldig ujevn, det virket nesten ikke som om pilotene hadde kontroll i det hele tatt. Så tok flyet en voldsomt krapp sving, det må ha vært nesten 90 grader, før det nødlandet på Schiphol. Der sto horder av brannbiler og ventet på oss i full beredskap, forteller Roy Christer, som opplevde det hele som svært traumatisk.
Flyet skal ha sirklet over Amsterdam i rundt 20 minutter før passasjerene fikk beskjed om hva som hadde skjedd.
- Ventetiden føltes som en evighet, uten at vi hørte noe som helst fra cockpit. Vi hadde nesten landet da vi fikk høre at det var en uidentifisert sterk brannlukt som gjorde at vi måtte snu. Da ble det en del flakkende blikk blant passasjerene, selv var jeg redd jeg skulle miste livet, forteller Roy Christer.
Kjæresten Charlotte Bettina opplyser at hun selv kjente en kraftig eim av røyk i flyet.
- Det luktet svidd, og jeg fryktet hele flyet skulle gå i flammer. Jeg spurte kapteinen hvorfor han ikke hadde informert passasjerene om hva som sto på. Han sa det hadde vært for hektisk. Jeg syns det er helt hårreisende at de ikke informerte oss i en slik situasjon, med tanke på hvor ubehagelig det var, sier hun.
- Nå har vi fått beskjed om at flyet vårt attpåtil er kansellert. Så vi må ligge på hotell i Amsterdam, opplyser Roy Christer, som sammen med kjæresten har vært i Amsterdam på ferie.
Han forteller at de aller fleste passasjerene i flyet var trøndere.
- Det er nesten bare voksne folk her, og mange er frustrerte over at KLM har behandlet oss så dårlig. Det er helt håpløst at vi må bli sittende fast her i Amsterdam helt til imorgen. Dette var en veldig dårlig avslutning på en ellers veldig fin ferie. Jeg skal aldri mer fly KLM når de har så utrygge fly, det er hvertfall helt sikkert, legger han til, mens Charlotte Betina nikker samtykkende.