KLM-piloter som bakkemannskap i sommer

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
WOW! Dette skulle jeg likt å sett skandinaviske fagforeninger gå med på...

KLM bags pilots for down to earth duties

As it deals with a slump in international air travel, KLM has come up with an innovative way of balancing a payroll full of under-employed pilots with the seasonal need for more ground staff. The airline wrote at the end of May to its 2,000 pilots who fly from Schiphol airport proposing the voluntary scheme, which it said would also allow the pilots to get a glimpse 'behind the scenes'. KLM said: 'We've had an enormously good reaction. The idea is to avoid hiring temporary staff.' Two jobs the pilots are being asked to cover are 'baggage recovery agents' in the arrivals hall and 'hospitality agents' in the airline's business class lounges. Pilots who enrol will receive their normal pay and benefits. The savings will come from hiring fewer temporary staff.
Full Story: http://www.ft.com/cms/s/0/029f6b02-5520-11de-b5d4-00144feabdc0.html?nclick_check=1
 
Det hadde vel snødd agurker før man hadde sett det her hjemme på berget!
Men når det er sagt tror det ville være til det beste for alle flyselskap om ledende personell fikk prøve seg litt i andre jobbsituasjoner innen selskapet. Så får de litt mer forståelse av hva som skjer på gulvet. :old

BF:cool2
 
Jeg synes det er en kjempegod idé - og jeg er glad pilotene visstnok har tatt det i mot med åpne hender. Det skader aldri å vite hva andre i selskapet gjør.
 
Hvorfor så negative og hvorfor skulle det være så utenkelig her hjemme? Hadde man satt igang en slik kampanje tror jeg faktisk flere ville vært interessert. Mange vil nok sett på det som en fin avveksling, og det å jobbe "vanlige" skift på lokal flyplass fremfor å reise bort fra familien med overnattinger i flere dager ville nok også fristet noen.
 
Men når det er sagt tror det ville være til det beste for alle flyselskap om ledende personell fikk prøve seg litt i andre jobbsituasjoner innen selskapet. Så får de litt mer forståelse av hva som skjer på gulvet. :old

BF:cool2

Jeg har aldri vært mer enig i en uttalelse en denne Bizflyer!

Et godt lederskap er etter min mening de som klarer å involvere seg vertikalt gjennom hele verdikjeden. Ved å gjøre dette oppnår man større forståelse for hvordan helheten organisasjonen fungerer. Dessuten får man ”riktig type respekt” av sine medarbeidere ved at man viser sine operative ledere egenskaper på alle nivåer. Det er etter min mening den beste måten å smøre en organisasjon på, spesielt i tider der man må snu deler av en organisasjon for å komme fremover.

Om pilotene nå går med på å gjøre dette for å bidra i en tung tid for selskapet, har KLM virkelig lykket med sitt lederskap. Jeg tror slike grep ikke er mulig dersom det er langt mellom toppledelse og aktivitetene på gulvet. Nøkkelordet her er LEAN management hvor ledelsen kontinuerlig arbeider mot at endringene skal komme nedenfra, gjennom å involvere seg i hele verdikjeden og la de som står nærmest til problemet løse rotårsakene!
 
Et godt lederskap er etter min mening de som klarer å involvere seg vertikalt gjennom hele verdikjeden. Ved å gjøre dette oppnår man større forståelse for hvordan helheten organisasjonen fungerer. Dessuten får man ”riktig type respekt” av sine medarbeidere ved at man viser sine operative ledere egenskaper på alle nivåer. Det er etter min mening den beste måten å smøre en organisasjon på, spesielt i tider der man må snu deler av en organisasjon for å komme fremover.
Helt enig med deg MartinL. Bra sagt. Er jo garantert noen av pilotene som synes det er helt kurant med en avveksling også.
 
jeg ahr selv - da jeg var rutesjef i WF - jobbet én uke som stuer på TRF.
Det var en god og interessant opplevelse å jobbe "ute i fabrikken"
 
Hvorfor så negative og hvorfor skulle det være så utenkelig her hjemme? Hadde man satt igang en slik kampanje tror jeg faktisk flere ville vært interessert. Mange vil nok sett på det som en fin avveksling, og det å jobbe "vanlige" skift på lokal flyplass fremfor å reise bort fra familien med overnattinger i flere dager ville nok også fristet noen.

Jeg tror du har rett i dette.
Velger å tro positivt om folk inntil det motsatte er bevist.
 
Sånne løsninger som dette er det som bidrar til at enkelte bedrifter kommer seg gjennom krisen, og til og med styrket. Det blir litt dyrere bakkemannskap for KLM, men sammtidig så får de bakkemannskap som allerede føler en tilknytning og tilhørighet til KLM.

Klart en pilot ikke synes det er topp å sitte og høre på bagasjeklager, men som alternativ til permisjon må det jo være helt OK.
 
Det hadde vel snødd agurker før man hadde sett det her hjemme på berget!
Men når det er sagt tror det ville være til det beste for alle flyselskap om ledende personell fikk prøve seg litt i andre jobbsituasjoner innen selskapet. Så får de litt mer forståelse av hva som skjer på gulvet. :old

BF:cool2

En anelse forutinntatt og fordömmende?

Fler enn du aner har en fortid i bakketjenesten....
 
En anelse forutinntatt og fordömmende?

Fler enn du aner har en fortid i bakketjenesten....

Ja, det er sant, jeg har jobbet med flere av de. Det finnes rett og slett begge deler. Det finnes de som begynte på bakken og det finnes de som ser ned på de som jobber bakken. Og så har mann det store flertallet midt i mellom.

Jeg er nok litt skeptisk til at det er så veldig mange som ville være interessert i slikt men jeg kan ta feil. Uansett er det et smart tiltak som også hadde vært fornuftig om det ikke var finanskrise.

CK var smart og tok seg en arbeidsuke, husker han skrev om det her også. Og det er mange både i lufta og i diverse kontorer som ikke har erfaring fra bakken og/eller lite kjenskapp til hva som foregår der.

Det er også et faktum at ting gjerne fungerer litt bedre på gate når de ombord har en fortid fra bakken. Stå på KLM, hvem er neste? :D
 
Det er også et faktum at ting gjerne fungerer litt bedre på gate når de ombord har en fortid fra bakken.

Min erfaring er at det i bunn og grunn handler om gjensidig respekt for hverandres jobb, og en viss innsikt og forståelse for hverandres arbeidsdag. Dessverre opplever man en sjelden gang at en slikt respekt er ikke-eksisterende - og det fra begge sider. 99% av tiden fungerer det uansett godt. Vi er jo alle bare dumme mennesker som forsøker å gjøre en jobb, noe som egentlig ikke krever mer enn god kommunikasjon :)
 
Min erfaring er at det i bunn og grunn handler om gjensidig respekt for hverandres jobb, og en viss innsikt og forståelse for hverandres arbeidsdag. Dessverre opplever man en sjelden gang at en slikt respekt er ikke-eksisterende - og det fra begge sider. 99% av tiden fungerer det uansett godt. Vi er jo alle bare dumme mennesker som forsøker å gjøre en jobb, noe som egentlig ikke krever mer enn god kommunikasjon :)

Jada, fullstendig enig med deg! Men som også du sier så hjelper det med forståelse for hva den andre driver med. Og du har rett i at det gjelder begge veier.
 
Det hadde vel snødd agurker før man hadde sett det her hjemme på berget!
Men når det er sagt tror det ville være til det beste for alle flyselskap om ledende personell fikk prøve seg litt i andre jobbsituasjoner innen selskapet. Så får de litt mer forståelse av hva som skjer på gulvet. :old

BF:cool2

Opplevde ofte at eks Bråthens-piloter hjalp til med post i cabin i den tiden posten gikk med SAS. Så aldri SAS piloter gjøre det samme.
 
Opplevde ofte at eks Bråthens-piloter hjalp til med post i cabin i den tiden posten gikk med SAS. Så aldri SAS piloter gjøre det samme.

Det var en interessant observasjon. Hvordan visste du om de var eks-"Bråthens" eller om de var SAS-piloter?
 
Back
Top