Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023-2025

Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Jeg registrerer at XFly oftere setter inn Crj900 på CPH-KRS i stedet for ATR.
Sliter de med sine ATR eller er det utfordringene på CPH som spiller inn her?
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Jeg registrerer at XFly oftere setter inn Crj900 på CPH-KRS i stedet for ATR.
Sliter de med sine ATR eller er det utfordringene på CPH som spiller inn her?

Vil anta at det er pga mangel på ATR72 (teknisk/omdisponering f.eks), og derfor benytter de CRJ900 som er ledig.
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

KLM har leid inn en Privilege Style A321: EC-NLJ
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Bransjen er utålmodig ....

It would be nice if the engine manufacturers would create an engine that would stay on wing more than 30 minutes,” Franke said in a speech at the CAPA Americas Aviation Summit.

“We have engines which have been in the shop for 386 days. No airline can plan for that,” Gauss said.

https://aviationweek.com/air-transp...Lsc8zwYmwtPOdgV2k_NHSN1oiLDBo2ijscozGGazQo4Cs
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Børsen - newsfeed:

Fredag går administrerende direktør i Boeing, Dave Calhoun, ut med en kraftig advarsel til flybransjen.

Det melder Reuters.

Selskapet, som er verdens største produsent av fly ved siden av europeiske Airbus, sliter fortsatt med forsyningskjede-forstyrrelser etter pandemien. På samme tid har etterspørselen gått tilbake til normalnivå.

Det setter Boeing i en alvorlig knipe.

- Prosessen med å løse forsyningskjedeproblemene har gått frustrerende sakte, sier Calhoun.

Han opplyser videre at utfordringene vil «skape begrensninger i minst fem år» framover.

- Vi må derfor være smarte med tanke på hvordan vi håndterer tilbud mot etterspørsel, sier han.
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Prøver han å si at 777X blir mer enn 5 år forsinket?
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Den er vel alt det?

Det er vel knapt ingen som lenger vet hvor forsinket denne er, men fra opprinnelig førsteleveranse i 2020 til nåværende målsetning om 2025 leveranse blir det i mitt hode 5 år. Poenget er at tilliten til at det blir 2025 er nokså lav, og synkende med sånne meldinger som dette.

Boeing lanserte den vel i 2013, så de kan jo feire et ti års jubileum der da.

Production is set to begin in 2017, with first delivery targeted for 2020.
https://boeing.mediaroom.com/2013-1...X-with-Record-Breaking-Orders-and-Commitments
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Også Icelandair trenger litt wetlease hjelp i sommer, i følge Skyliner

Airbus A321 -211 1503 LZ-MDL Fly2Sky posn 02jun23 SOF-CPH on summer-lease to Icelandair
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

British Airways er også short på widebody kapasitet så fra 1 juli setter Air Belgium og en av deres A330-900 maskiner inn på en daglig rundtur LHR-ORD
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Også Icelandair trenger litt wetlease hjelp i sommer, i følge Skyliner

Og GetJet har et fly hos Icelandair

Boeing 737 -83N 28247 1091 LY-CIN GetJet Airlines posn 01jun23 VNO-KEF on summer-lase to Icelandair
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

Det skal være oppnådd en enighet mellom Naviair og de danske flyvelederne, og selv om det ikke løser behovet på lang sikt, så ser det dermed litt lysere ut for sommerens trafikk

https://check-in.dk/naviair-og-flyvelederne-har-landet-en-aftale/

Naviair og Dansk Flyvelederforening (DATCA) har torsdag indgået en aftale, der sikrer sommertrafikken. “Med aftalen er det vores klare forventning, at vi hurtigt vil se en markant reduktion af forsinkelser,” lyder det fra Naviair.
 
Re: Effekter av dele-, fly- og mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2023

airBaltic virker trenge wetlease fra Carpatair, Fly2Sky og Avion Express, ut oktober

https://www.aeroroutes.com/eng/230622-btns23eu

airBaltic during Northern summer 2023 season continues to lease Airbus A319/320/321 aircraft to support its operation. The following is planned leased aircraft’s operation, focusing on 01JUL23 – 28OCT23. Selected service operated by leased aircraft on one-time basis is excluded.
 
Back
Top