• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KLM på Sola

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
KLM på Sola

Er det noen her som kan gi en kjapp oppsumering over KLM's historie på SVG. Har prøvd å søke i andre tråder men fant umiddelbart ingen treff. Det jeg lurer på om noen kan belyse er.

Når startet KLM med regulere flyvninger AMS-SVG-AMS? (enten det er Mainline-KL eller Cityhopper.)

Når sluttet KL Cityhopper å bruke F50 på Stavanger-ruta? Og når begynte man å bruke 737 på ruta fast? Kan tenke meg at det var en gradvis overgang etterhvert som etterspørselen steg.
 
Re: KLM på Sola

Fra Wikipedia:
KLM Royal Dutch Airlines startet i 1970-årene flyvninger til Stavanger fra Amsterdam. De har benyttet både Douglas DC-9-10, Boeing 737-200/-300, Fokker 100, Fokker F-27, Fokker 50 og var den første ruten KLM opererte med Fokker 70. Ruten ble drevet av Braathens mellom 1997 og 2002. Ruten flys per 2008 tre ganger daglig med Boeing 737-fly fra KLM.
 
Re: KLM på Sola

Jeg har dessverre bare noe historie fra jeg begynte på Sola i 1980. Da var det en daglig avgang med DC9 (som regel en -15, av og til -32) samt en ukentlig fraktflygning med DC9-33RC. Disse ble lagt ned i siste halvdel av 80-tallet (89?), frakteren noe før. Etter et år eller så kom de tilbake, først med en daglig NLM (cityhopper) F27, raskt utvidet til F28, 737-200 eller F100. Her er jeg litt usikker, jobbet andre steder enn SVG noen år.

Forresten ble frakteren erstattet av bakketransport, traileren hadde faktisk KL-rutenummer!

Omkring 1991-2 satset de sterkere, da med 3 daglige F50, inkludert nattstopp. Dette ble utvidet til F70 i 95(?) før BU overtok med 3 daglige 737 i 1997. Kan nevne at Busy Bee fløy wet-lease med LN-BBB fra mai -92 for KLC i fulle KLC-farger fram til BS-konkursen.

De var så tilbake i 2002 med 737-300/400, og dagens situasjon tør være kjent, med opptil 5 daglige, med 737-300/400/700/800/900, F70/100 eller E190.

Håper dette gir deg litt av det du lurte på. Pre-1980 har jeg dessverre ingen info.
 
Last edited:
Re: KLM på Sola

Jeg har dessverre bare noe historie fra jeg begynte på Sola i 1980. Da var det en daglig avgang med DC9 (som regel en -15, av og til -32) samt en ukentlig fraktflygning med DC9-33RC. Disse ble lagt ned i siste halvdel av 80-tallet (89?), frakteren noe før. Etter et år eller så kom de tilbake, først med en daglig NLM (cityhopper) F27, raskt utvidet til F28, 737-200 eller F100. Her er jeg litt usikker, jobbet andre steder enn SVG noen år.

Forresten ble frakteren erstattet av bakketransport, traileren hadde faktisk KL-rutenummer!

Omkring 1991-2 satset de sterkere, da med 3 daglige F50, inkludert nattstopp. Dette ble utvidet til F70 i 95(?) før BU overtok med 3 daglige 737 i 1997. Kan nevne at Busy Bee fløy wet-lease med LN-BBB fra mai -92 for KLC i fulle KLC-farger fram til BS-konkursen.

De var så tilbake i 2002 med 737-300/400, og dagens situasjon tør være kjent, med opptil 5 daglige, med 737-300/400/700/800/900, F70/100 eller E190.

Håper dette gir deg litt av det du lurte på. Pre-1980 har jeg dessverre ingen info.

Tusen takk for ein grei oppsummering der! AKkurat dette jeg var ute etter. Historien siden 2002 kjenner jeg godt. Men det var tiden før og etter starten på 90-tallet jeg var mer usikker på.
 
Back
Top