KLM og Transavia med A320neo ordre

Someone

Moderator
Medlem
I følge Reuters er KLM nær ved å legge inn en ordre på A321neo. Hvilket i så fall vil være en seier for Airbus, hvis de klarer "omvende" en mangeårig Boeingkunde

https://www.reuters.com/business/ae...id-win-dutch-klm-jet-deal-sources-2021-12-08/

SEATTLE/PARIS, Dec 8 (Reuters) - Airbus (AIR.PA) has taken the lead in a bid to supply A321neo jets to Dutch airline KLM, potentially beating rival Boeing's (BA.N) 737 MAX, three people familiar with the matter said on Wednesday.
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

321neo vil jo representere en aldri så liten kapasitets-økning i forhold til 737-800 som utgjør arbeidshesten i den nåværende 737-flåten. 737-700 fases som kjent ut til fordel for E2.
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

321neo vil jo representere en aldri så liten kapasitets-økning i forhold til 737-800 som utgjør arbeidshesten i den nåværende 737-flåten. 737-700 fases som kjent ut til fordel for E2.


Nå har de jo et knippe -900'er og, da...

Men hvis de skal erstatte disse, bør jo noe gjøres med de mindre og ...
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Nå har de jo et knippe -900'er og, da...

Men hvis de skal erstatte disse, bør jo noe gjøres med de mindre og ...


Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser

Ellers så snakkes det jo om fremtidige kapasitetsbegrensninger på AMS. Og da må nesten KLM opp i størrelse på endel av flyene sine.

En A321neo har å standard «europeisk nettverkselskap» utgaven typisk rundt 220 seter. Så hoppet opp fra de større 737 modellene er jo ikke enormt
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser

På nettsiden er det vel faktisk 186 versus 188 seter, men det kan tenkes de mener hva typen er godkjent for?
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

På nettsiden er det vel faktisk 186 versus 188 seter, men det kan tenkes de mener hva typen er godkjent for?
KLhar 900(ikke ER) som mangler de ejstra nødutgangene, så det er vel toppen 189 seter?

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

KLM's -900'er kan ikke ta mer enn 189 pax. Med endring av dørkonfigurasjonen kunne de tatt 220. Ikke så mange som tok ikke-ER med original dørkonfigurasjon og for disse var det ikke så viktig å pakke inn krøttera ...

Lion Air, f.eks., har 215 i sine -ER'er ..
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

-900 er ikke mye moro og fly. Kommer inn fort og har lite rom for både pitch og roll, særlig om den har Scimitars. Fløy 321NEO i dag, 200 pax og 2500 pund i timen per motor etter 2 timer, stille og lettflydd, hadde Ref litt over 140 på nær max vekt. Boeing angrer sikkert nå på at de ikke kom opp med nytt design i stedet for og strekke dinosauren.
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Boeing angrer sikkert nå på at de ikke kom opp med nytt design i stedet for og strekke dinosauren.

Mange vil si at de hadde det og misset muligheten ...

010.jpg
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Det flyet blir aldri feil. -300 er en lat gris, men litt mer motor hadde hjulpet.

-300 var/er en moneymaker av dimensjoner. Selv på korte strekninger. Det er en grunn til at både DL og UA tviholder på sine.
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

De er vel (var i hvert fall) mye brukt på Caribbean og Hawaii, så da er vel volum gull.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

For oss (ATA) var det volumet som var viktig. Ikke skrittlengden. Tror det samme gjelder for Delta og UA.
Sikkert, men mistet fleksibilitet med Europa slik som -200 kunne. I ca 2004 hadde jeg en som jeg kjente litt på jumpseat. I det vi takset ut pekte han på en av deres (CO) -300er. Se på den, det er vår JetBlue killer…..
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Forskjellen på deres -800 og -900 er minimal. 1 eller 2 seterad såvidt jeg ser

Ellers så snakkes det jo om fremtidige kapasitetsbegrensninger på AMS. Og da må nesten KLM opp i størrelse på endel av flyene sine.

En A321neo har å standard «europeisk nettverkselskap» utgaven typisk rundt 220 seter. Så hoppet opp fra de større 737 modellene er jo ikke enormt

Jeg tror saken er langt mer komplisert.

AMS har i de siste årene blitt slot-constrained. Men regulering som er på plass idag åpner for flere slots dersom noise-level synker. Dette vil gi rom for vekst. Flyplassen har pre-Corona vært meget aktiv å minne de operatører at de bedre ikke kommer med gammeldagens fly. Det gikk så vidt at early-320s ble ikke lengre velkommen.

Den store spørsmal er hvilked average size KLM Mainline vil basere seg på. Rett nå er narrowbody average ca 175seter. Går man opp i til 200 seter, vil man ha en split fleet (noe som man pre-Corona var i ferd å gå vekk fra) eller hva er optimal gauge med tanken på at du må fylle disse fly dag inn dag ut også i vinterstid. Pre Corona ble planen å erstatte 737-700 med 180seaters. Det ble alltid sagt at antall narrowbody i mainline vil ikke avta.

Jeg ikke foreser at KLM bygger sitt hel fremtidlig flåte bare på 321. Det er rett og slett overkill. Sweet spot er trolig 200 seter for shorthaul intra-europe. Ser man da på tallene, så vil MAX9 være Controllers-valg, basert nøktert på tallene. Ser man for seg 220 seter eller 240, så tipper regnstykke til favør av 321.

Kunne man forestille seg da en dedisert 321XLR flåte for East-Coast US? Absolut ja, og husk at KLM har også idag en "orphane" flåte med sine 330. Og det kan fort være 25 fly.

KL spiller denne game meget bra, selv om de skulle har gjord det ett år tidligere. Da ville tidspunkt har vært enda bedre for "killer-prices".
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Jeg tror saken er langt mer komplisert.

AMS har i de siste årene blitt slot-constrained. Men regulering som er på plass idag åpner for flere slots dersom noise-level synker. Dette vil gi rom for vekst. Flyplassen har pre-Corona vært meget aktiv å minne de operatører at de bedre ikke kommer med gammeldagens fly. Det gikk så vidt at early-320s ble ikke lengre velkommen.

Jeg tenker litt på denne saken, som kan få noen potensielle følger

https://www.aviation24.be/airports/...-number-of-flights-for-environmental-reasons/

Amsterdam Airport Schiphol might have to reduce considerably the number of flights for environmental reasons
 
Re: RYKTE: KLM nær en A321neo ordre

Jeg tenker litt på denne saken, som kan få noen potensielle følger

https://www.aviation24.be/airports/...-number-of-flights-for-environmental-reasons/

Politikken vil ikke stanse eller nedskalere AMS.
Det de sikker kommer å gjøre er a ta enda mer grep dersom aktører (flyplassen og flyselskaper) ikke fa det til alene.

For KLM sitt flåtevalg har dette ingen betydning. Her koker det ned til hvilked OEM har det bedre tilbud og gir KLM lavere life-cycle-kostnader. Jeg anser denne prosessen som helt åpent til siste minutt. Kikker man på strukturell efficiency av MAX9 vs 321NEO, så er de lik. For siste-nevnte trenger du en crew-member mer.
 
Back
Top