KLM og forsinkelser

FBU

ScanFlyer Silver
Noen venner av meg kom forsinket inn til AMS i går med KL og mistet sin forbindelse videre til SVG. KL som carrier i alle ledd.
De hadde kjøpt en gjennomgående billett, men ble fortalt i AMS at de måtte ordne seg hotell på egen regning, da KL ikke hadde noe ansvar for transitt passasjerer.

Jeg har aldri hørt på lignende tolkning av EU reglene, og jeg lurte derfor på om noen her inne med kjennskap til KLM kan bekrefte at selskapet tolker EU bestmelsene om care på denne måten?
 
Vet ikke hvordan KLM tolker, men har de gjennomgående reise så skal de dekke overnatting selv om vær er årsaken. Men her høres det ut som de har bestilt reisen i etapper og da er nok løpet kjørt.
 
Nei, det kommer IKKE an på årsaken, reglene om care i Rfo 261/2004 gjelder uansett.
Derimot er det et spørsmål om forordningen kommer til anvendelse i det hele tatt. Dersom det er flyet videre som er forsinket eller innstilt har flyselskapet et ansvar etter forordningen, men dersom man ikke rekker forbindelsen videre fordi flyet man kommer inn med er forsinket kommer forordningen ikke til anvendelse. Derimot pleier dette å være regulert av flyselskapenes egne standardvilkår, typisk artikkel 9.2 dersom man følger malen i RP1724.
 
Originally posted by Superhai

Vet ikke hvordan KLM tolker, men har de gjennomgående reise så skal de dekke overnatting selv om vær er årsaken. Men her høres det ut som de har bestilt reisen i etapper og da er nok løpet kjørt.
gjennomgående reise på KL dokument. Har selv sett dokumentet.
 
Da er det KLMs vilkår som gjelder, noen EU-regler kan man ikke påberope seg. Hvorfor dette ikke er regulert i forordningen er ikke godt å si, men sannsynligvis har man ment at standardvilkårene i de fleste tilfeller vil være tilstrekkelig.
 
Så er har man ikke krav til overnatting når flyet er forsinket og man mister connection? Hvis ikke KLM har dette er det jo bare en grunn til å ikke fly dem da både Lufthansa, Continental, Swiss (gamle SR) og SAS vet jeg gir meg det av egen erfaring
 
Uansett årsak til at det første flyet ble forsinket så burde da hotell/mat være en selvfølge.

Jeg ville forventet at KLM betalte hotell og mat for meg hvis jeg har bestilt en gjennomgående reise, møtt opp tidsnok og reist med akkurat de flyene jeg skulle. (ikke kommet for sent og kanskje fått plass på senere fly slik at jeg ikke rakk transitt)
Men det er ikke første gang at pasasjerer blir overlatt til seg selv av KLM når ett fly blir kansellert eller forsinket.

Men KLM er vel beryktet for å være elendig når noe går galt, Så egentlig burde dem nesten plasseres i samme klasse som Ryanair når dem har slik elendig service.
Som nevnt over, nok en god grunn til å reise med LH eller andre som tar seg av passasjerene.
Men er billetten en del billigere enn andre er jeg villig til å ta risken :-)
 
Originally posted by memphis_belle
Men KLM er vel beryktet for å være elendig når noe går galt, Så egentlig burde dem nesten plasseres i samme klasse som Ryanair når dem har slik elendig service.
Som nevnt over, nok en god grunn til å reise med LH eller andre som tar seg av passasjerene.
Men er billetten en del billigere enn andre er jeg villig til å ta risken :-)

Er ikke helt uten grunn at om du titter på Flyertalk sitt KL/AF-forum så er det mest beryktede frasen fra det holdet "Niet moegelijk!"... :(

-A
 
sånn uten å spore av....SAS tar seg av passasjerene sine når noe går galt ? buss OSL-ARN ? jaja...hehe...
 
Originally posted by KLMfan

sånn uten å spore av....SAS tar seg av passasjerene sine når noe går galt ? buss OSL-ARN ? jaja...hehe...
Bedre enn ingenting det da!
 
Originally posted by FBU

Originally posted by KLMfan

sånn uten å spore av....SAS tar seg av passasjerene sine når noe går galt ? buss OSL-ARN ? jaja...hehe...
Bedre enn ingenting det da!


joda...var mest en fleip.....så en innsjekkingskranke på OSL i går med teksten buss til Stockholm!
 
hvis du har en rejse fra f.ex Los Angeles til til Stavanger og KLM kommer så sent
til Amsterdam at dit fly til SVG er afgået så skal KLM dække dine omkostninger.
-----
Dette er selvfølgelig hvis du har en f.ex ETKT udstedt på samme dokument.
--
Har du derimod 2 dokumenter, altsaa et LAX -AMS og et AMS-SVG....Well
da maa du nok klare dig selv
Hilsen
Ole
 
Originally posted by FBU

Noen venner av meg kom forsinket inn til AMS i går med KL og mistet sin forbindelse videre til SVG. KL som carrier i alle ledd.
De hadde kjøpt en gjennomgående billett, men ble fortalt i AMS at de måtte ordne seg hotell på egen regning, da KL ikke hadde noe ansvar for transitt passasjerer.

Jeg har aldri hørt på lignende tolkning av EU reglene, og jeg lurte derfor på om noen her inne med kjennskap til KLM kan bekrefte at selskapet tolker EU bestmelsene om care på denne måten?

Ifg EC 261/2004 står det følgende når det gjelder Delays:
The assistance as described is provided upon departure of a delayed flight and not upon or after arrival of a delayed flight...
mulig det er der "problemet" ligger. Vanligvis blir KLm pax lagt inn på hotel,men jeg vet at det er så og si umulig å oppdrive hotelrom i AMS og området rundt pga pinsehelgen...Er ikke bare Norge som har fri nå....Hadde det vært hotel, er jeg sikker på at de hadde blitt innlosjert.
Men jeg hadde nå tatt kontakt med customer care og bedt om evnt refusjon av utlegg
 
Originally posted by OSLansatt

Originally posted by FBU

Noen venner av meg kom forsinket inn til AMS i går med KL og mistet sin forbindelse videre til SVG. KL som carrier i alle ledd.
De hadde kjøpt en gjennomgående billett, men ble fortalt i AMS at de måtte ordne seg hotell på egen regning, da KL ikke hadde noe ansvar for transitt passasjerer.

Jeg har aldri hørt på lignende tolkning av EU reglene, og jeg lurte derfor på om noen her inne med kjennskap til KLM kan bekrefte at selskapet tolker EU bestmelsene om care på denne måten?

Ifg EC 261/2004 står det følgende når det gjelder Delays:
The assistance as described is provided upon departure of a delayed flight and not upon or after arrival of a delayed flight...
mulig det er der "problemet" ligger. Vanligvis blir KLm pax lagt inn på hotel,men jeg vet at det er så og si umulig å oppdrive hotelrom i AMS og området rundt pga pinsehelgen...Er ikke bare Norge som har fri nå....Hadde det vært hotel, er jeg sikker på at de hadde blitt innlosjert.
Men jeg hadde nå tatt kontakt med customer care og bedt om evnt refusjon av utlegg

Det må være en underlig tolkning av regelverket, og jeg tror dette nok gjelder ved ankomst til final destination og ikke ankomst til transittflyplass. Når man kjøper en gjennomgående billett med et selskap så har man vel en kontrakt med selskapet om transport fra A til C, selv om dette går via B. Dvs. C er "final destination", og det er dit selskapet skal frakte passasjeren. At selskapet blir forsinket inn til transittflyplass er ikke noe kunden kan lastes for, all den tid passasjeren er ombord i flyet osv.
 
Originally posted by KLMfan

sånn uten å spore av....SAS tar seg av passasjerene sine når noe går galt ? buss OSL-ARN ? jaja...hehe...

Det er enklere enn buss Amsterdam - Stavanger. Og KLM er ikke noe å være fan av - spesielt ikke hvis man snakker nederlandsk. Sist jeg fløy KLM fikk jeg utdelt en spørreundersøkelse som jeg fylte ut. Det var etter en OK flight interkontinental flight som så gikk videre med en liten gris til Oslo. Flyet til OSL var fullt av "norske" transittpassasjerer, men en og annen har nederlandsk som morsmål. Personlig reiser jeg som regel med to. Jeg påstår bare at min nederlandsk er god nok som arbeidsspråk.

Jeg overhørte to av crewet si - mens de leste gjennom de "konfidensielle" brukerundersøkelsene - at "vi kaster alle som ikke gir oss minimum god service". Det er helt i tråd med tidligere KLM-erfaringer. Og før noen går av skaftet: Jeg har flydd ofte KLM siden 1994. Min kone har flydd dem enda lengre - for ikke å snakke om hennes far som også har flydd ML/KNIL (som forsvant i 1949). Det er min nederlandske kones valg å fly SAS til Nederland fordi servicen er mye bedre på SAS - og da teller hun ikke antall drinker som ser ut til å være et kvalitetskriterium her på Scanair.
 
Hvis du har sett billetten og det er en gjennomgående billett, høres det merkelig ut at KLM ikke tilbyr overnatting så lenge det er deres feil.

Det bør da være enklet for noen her inne og ta rede på hva er KL sin policy i slike tilfeller!

Skulle det mot all formodning være riktig, vil jo KLM stille seg i samme klasse som Ryanair, Easyjet og des like, og det har jeg vel intrykket av at er et selskap KLM ikke vil høre hjemme i???

Når det er sagt leste jeg nettopp på SAS sine nettsider i forbindelse med 50% rabatt tilbud på bonusbillett til Berlin fra Oslo at dersom man hadde connection til andre norske destinasjoner på returen, ville IKKE sas dekke hotellovernatting dersom man ikke rakk forbindelsen til sluttdestinasjon i Norge dersom flyet fra Berlin til OSL var forsinket da det hadde en sen ankomst på kvelden til OSL.
Vet ikke hva dere andre synes, men jeg personlig synes dette er smålig av SAS!!!
Jeg mener de bør ta ansvar selv hvis de ikke klarer å holde ruta, eventuelt sørge for at rutetidene endres så dette ikke er noe problem! Hva mener dere andre??

BF:old
 
Back
Top