• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KLM med "ny" type boarding sekvens

Re: KLM med " ny" type boarding sekvens

Høres fornuftig ut i min verden. Et lite problem som jeg ser kan komme etterhvert er at alle vil ha vinduseter for å sikre at deres altfor mye hand-luggage får plass.

Ja, det skal nok funke, ja. Med oldemor og oldefar som reiser sammen på A+B-sete, pappa som skal avgårde med sinde to barn osv. De har kanskje tenkt på det - tiden får vise.

Høres fornuftig ut i min verden. Et lite problem som jeg ser kan komme etterhvert er at alle vil ha vinduseter for å sikre at deres altfor mye hand-luggage får plass.

Da begynner de bare å ta betalt for det :D

Dette har vært prøvd før, var det UA? Ble imidlertid droppet ....

Man kan gjøre så mange fine vitenskapelige beregninger man vil, men Joe The Plumber og Ola Dunk subber rundt uansett ...

En forutsetning er at paxen sitter klar ved gaten og ikke driver med tull som lounge, shopper, spiser eller toalett. Neste forutsetning er at paxen vet hva de skal gjøre, og skjønner informasjonen som har blitt gitt. Av erfaring så gjelder første punktet minimum halvparten med mindre man venter til ca 15 min før avgangstid, og punkt nummer to har som oftest maks 20% fått med seg.

Her borte er faktisk boardingsekvensen relativt veldressert ... Man bruker for det meste 'grupper' og håndhever det relativt strengt. Det funker stort sett greit. Boarding etter seterad er gjerne mindre vellykket ...

Her borte er faktisk boardingsekvensen relativt veldressert ... Man bruker for det meste 'grupper' og håndhever det relativt strengt. Det funker stort sett greit. Boarding etter seterad er gjerne mindre vellykket ...

Syns også det fungerer greit på andre siden av andedammen. Men hvorfor gjøres det ikke på samme måte i europa? Er det en dyr ekstrakostnad med på å dele inn pax i grupper?

Er det en dyr ekstrakostnad med på å dele inn pax i grupper?

LH pleide å gjøre det, men det har blitt borte - kanskje pga. selfservice boarding. SAS kunne sikkert innført det, men da må man også begynne med boarding pass som mandatory.

Som jeg har nevnt tidligere, synes jeg dette funka utrolig bra på JFK i juni. Vi ble boarda i grupper, og det var streng håndheving. De hadde gode og praktiske løsninger på alt, blant annet for å hindre at de som ble stoppa skulle bli stående i veien for de som skulle boarde. De eneste som fikk lov å komme utenom gruppa si, var de som tilhørte en gruppe som allerede var boarda. Funka som f..

Last edited:
I et " Ryanair " regime så kunne nok dette fungere. De har jo allered en betalt prioritet boarding hvor pax lydig følger med på alle beskjeder og " sin" plass i køen. Et klart inntekstpostensial for Mo L :colgate:

Dette höres ut som noe à la Rob Wallace's Flying Carpet ? Artig ... men lsrael's matematikere (Operational Research-eksperter) har jo en gang for alle regnet seg frem til at Random Boarding er det mest effektive uansett, fremfor sequenced boarding, whatever the sequence !

Man kan gjøre så mange fine vitenskapelige beregninger man vil, men Joe The Plumber og Ola Dunk subber rundt uansett ...

Mener det var US - på de tider jeg bodde i PHX.

Fungerte litt så som så - og hvis man reiste sammen, fikk man gå i gruppens "laveste nummer". Til slutt hadde det jo en tendens til å være single-reisende businessmenn (uten status) som ønsket midtgangssete igjen - irriterte meg - og dette var mens bagasje var gratis hos US...

Effektiviteten på boarding varierer utrolig mye alt etter hvor man befinner seg, altså hvem det er som skal om bord, nordmenn eller europere fra sør for Alpene.
I Stavanger fylles en B737 gjerne på under kvarteret, sist onsdag dro vi faktisk avgårde 15 minutter før oppsatt avgangstid.
På min videre tur mot VCE gikk boardingen mye langsommere. Italienere de aller fleste, og de kan rett og slett ikke dette med å finne sin plass, og ikke minst slippe andre forbi.
Dette har jeg erfart veldig mange ganger nå, gjelder for øvrig også motsatt vei, altså fra Sør-Europa, via AMS stil SVG.
Kanskje er siddisene mer reisevante eller rett og slett litt "smartere" og smidigere på akkurat dette :-)

Last edited:
Effektiviteten på boarding varierer utrolig mye alt etter hvor man befinner seg

Det er en god observasjon, det er ikke spesielt sør-europa, men særlig italienere. Det er interessant å se denne forskjellen, for det virker som italienere legger mye ting opp og ned i overhead. Og i stedet for å irritere seg for å få satt seg eller å komme seg forbi, så begynner de heller å snakke med hverandre. Du kan også merke det på charterfly utenom sesongen, hvor det er mange pensjonister, som ikke nødvendigvis går så mye saktere, men også har en helt annen holdning til tid.

Effektiviteten på boarding varierer utrolig mye alt etter hvor man befinner seg, altså hvem det er som skal om bord, nordmenn eller europere fra sør for Alpene.

Dette kan bli en grunn til å vurdere FBX-kortert sitt, med mindre feks G og P fortsatt får prioritet.

Såvidt jeg har forstått skal dette innledningsvis foregå på Schiphol.
Der har nok KLM ganske god oversikt over hvordan boarding foregår etter dagens system, og det er ikke utenkelig at de har tenkt gjennom kosekvensene for det nye.

Om det skulle gå til h......, er det jo bare å fortsette som før.

10-4!
Avganger til Kongeriket fra AMS består av folk som ikke kjenner begrepet køkultur uansett hvilke boarding prosedyrer som blir brukt.

Kanskje er siddisene mer reisevante eller rett og slett litt "smartere" og smidigere på akkurat dette :-)

Hm, rart, hver gang jeg annonserer familier med småbarn bes gå ombord først så står der en haug med unger i 50 års alderen uten foreldre;) og skal ombord først

Back