Ifølge Wikipedia, så har
Fokker 70 en range på 2 100 NM, mens
Embraerene (E-series) har en range på 1 800 NM, med unntak av E195 som har 1 400 NM. Ifølge
GCMAP så er avstanden mellom AMS og TOS 1286 NM.
Det vil vel si at med unntak av E195, så skulle både fokkerne og E-jetene til KLM Cityhopper klare brasene.
Spørsmålet er vel om tallknuserne til KLM klarer å finne det lønnsomt med en så lang "feedrute" inn til AMS.
Med tanke på flytid, så er avstanden TOS - AMS ca dobbel så stor (1286 NM) i forhold til OSL - AMS (597 NM). Så man kan vel annta at flytiden er sånn omlag det dobbelte. Det ryker med 1:50 på en OSL - AMS flight, noe som gir en teoretisk flytid TOS - AMS på 3:40...
Det spørs om det skal holde hardt med de "første" ICflightene ut fra AMS, men det går jo et knippe utover dagen til forskjellige destinasjoner i KLM sitt nettverk.
Hadde vært spennende med KLM fra TOS i allefall, uten at jeg er en nevneverdig potensiell kunde.