KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS?)

Re: KLM lancerer SGD-AMS???

Tipper rygge det kan stjele en del fra konkurenter som bor i f. Eks østfold
 
Re: KLM lancerer SGD-AMS???

Tipper rygge det kan stjele en del fra konkurenter som bor i f. Eks østfold

Det kommer aldri til å skje før værtfall Tromsø, Polarsirkelen, Hammerfest '(iallefall minst to flyplasser i nord-Norge) Kristiansund og Haugesund er blitt destinasjoner og KLM har økt frekvensen kraftig på Trondheim, Ålesund, Kristiansand, Torp og Oslo og Begren i til en vis grad.
 
Re: KLM lancerer Sønderborg (SGD)-Amsterdam?

Hammerfest er nok dessverre ikke helt kompatibelt med noe av utstyret til KLM :)
 
Re: KLM lancerer SGD-AMS???

Det kommer aldri til å skje før værtfall Tromsø, Polarsirkelen, Hammerfest '(iallefall minst to flyplasser i nord-Norge) Kristiansund og Haugesund er blitt destinasjoner og KLM har økt frekvensen kraftig på Trondheim, Ålesund, Kristiansand, Torp og Oslo og Begren i til en vis grad.

Det var en veldig bastant uttalelse - hva baserer du den på?
 
Re: KLM lancerer Sønderborg (SGD)-Amsterdam?

Hvor tidlig måtte en morgenflight med KL fra TOS til AMS gå, for at passasjerene skal rekke flighter videre ut i verden?!
 
Re: KLM lancerer Sønderborg (SGD)-Amsterdam?

Jeg har ikke mye tro på Hammerfest (av åpenbare grunner) eller Kristiansund, men man skal ikke se bort i fra at Haugesund får besøk av de små, blå.

Distansen mellom AMS og TOS er betydelig, og er selvsagt grunnen til at KLM ikke er på TOS allerede. Det blir fort nødvendig med en 737, man tøyer strikken med Fokker 70 el. Embraer.

Men OM det sendes en 737 som går fra TOS litt før/rundt 6 - vil man ikke da rekke det meste av flighter? Evnt vil de kunne nøye seg med kun en ettermiddagsavgang, selv om det selvsagt ikke er ideelt?
 
Re: KLM lancerer Sønderborg (SGD)-Amsterdam?

Distansen mellom AMS og TOS er betydelig, og er selvsagt grunnen til at KLM ikke er på TOS allerede. Det blir fort nødvendig med en 737, man tøyer strikken med Fokker 70 el. Embraer.

Men OM det sendes en 737 som går fra TOS litt før/rundt 6 - vil man ikke da rekke det meste av flighter? Evnt vil de kunne nøye seg med kun en ettermiddagsavgang, selv om det selvsagt ikke er ideelt?

Ifølge Wikipedia, så har Fokker 70 en range på 2 100 NM, mens Embraerene (E-series) har en range på 1 800 NM, med unntak av E195 som har 1 400 NM. Ifølge GCMAP så er avstanden mellom AMS og TOS 1286 NM.
Det vil vel si at med unntak av E195, så skulle både fokkerne og E-jetene til KLM Cityhopper klare brasene.
Spørsmålet er vel om tallknuserne til KLM klarer å finne det lønnsomt med en så lang "feedrute" inn til AMS.

Med tanke på flytid, så er avstanden TOS - AMS ca dobbel så stor (1286 NM) i forhold til OSL - AMS (597 NM). Så man kan vel annta at flytiden er sånn omlag det dobbelte. Det ryker med 1:50 på en OSL - AMS flight, noe som gir en teoretisk flytid TOS - AMS på 3:40...
Det spørs om det skal holde hardt med de "første" ICflightene ut fra AMS, men det går jo et knippe utover dagen til forskjellige destinasjoner i KLM sitt nettverk.

Hadde vært spennende med KLM fra TOS i allefall, uten at jeg er en nevneverdig potensiell kunde.
 
Re: KLM lancerer Sønderborg (SGD)-Amsterdam?

Spørsmålet er vel om tallknuserne til KLM klarer å finne det lønnsomt med en så lang "feedrute" inn til AMS.

Akkurat. Å fly med små fly på en så lang strekke krever en temmelig høy Yield, og er vel grunnen til at TOS mangler direterute til både CPH og AMS....
 
Re: KLM lancerer SGD-AMS???

Det var en veldig bastant uttalelse - hva baserer du den på?

Det var vel egentlig mest for å understreke at RYG er ganske usannsynlig på meget mange år, derfor dro jeg inn lufthavner som ikke er bygget og samtidig så flyr jo KLM til TRF og OSL...
 
Re: KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS

Hadde vært topp med KLM til Haugesund, men tipper dette gjelder et annet sted.
 
Re: KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS

Hva med Bodø? Ser at ingen har nevnt byen i tråden. Hvorfor er Tromsø å foretrekke over Bodø? :)
 
Re: KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS

Hva med Bodø? Ser at ingen har nevnt byen i tråden. Hvorfor er Tromsø å foretrekke over Bodø? :)

Både Tromsø og Bodø er byer uten særlig stor befolkning i omlandet rundt, slik at markedet begrenser seg i stor grad til selve byen (med cirka samme, antatte tilsig fra områdene rundt). Tromsø er større enn Bodø, så da er ikke matematikken så mye vanskeligere enn det.

Om du ser på frekvensen TOS/BOO-OSL og antall direkteruter fra begge byene, ser du at Tromsø "leder" denne.

Tromsø har også i større grad enn Bodø klart å tiltrekke seg turister, så vidt jeg vet. Begge byene er arkitektonisk forholdsvis stygg, men begge reddes av storslagen natur rundt byen.
 
Re: KLM lancerer Sønderborg (SGD)-Amsterdam?

Ifølge Wikipedia, så har Fokker 70 en range på 2 100 NM, mens Embraerene (E-series) har en range på 1 800 NM, med unntak av E195 som har 1 400 NM. Ifølge GCMAP så er avstanden mellom AMS og TOS 1286 NM.
Det vil vel si at med unntak av E195, så skulle både fokkerne og E-jetene til KLM Cityhopper klare brasene.
Spørsmålet er vel om tallknuserne til KLM klarer å finne det lønnsomt med en så lang "feedrute" inn til AMS.

Med tanke på flytid, så er avstanden TOS - AMS ca dobbel så stor (1286 NM) i forhold til OSL - AMS (597 NM). Så man kan vel annta at flytiden er sånn omlag det dobbelte. Det ryker med 1:50 på en OSL - AMS flight, noe som gir en teoretisk flytid TOS - AMS på 3:40...
Det spørs om det skal holde hardt med de "første" ICflightene ut fra AMS, men det går jo et knippe utover dagen til forskjellige destinasjoner i KLM sitt nettverk.

Hadde vært spennende med KLM fra TOS i allefall, uten at jeg er en nevneverdig potensiell kunde.

Det er klart at begge flytypene makter distansen. Som du sier, det er jo om ruten blir regningssvarende som er det eventuelle aberet.

Hva gjelder flytid vil jeg tro den blir hakke kortere enn du antar. Flytid er aldri lineær, det tar lengst tid med landing og take off, slik at man ikke kan ta OSL-AMS x2 for å finne svaret. TOS-LGW tar 3t 35m, jeg tipper litt kortere til AMS.
 
Re: KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS

Er det sannsynlig at KLM vil inngå codeshare med Widerøe hvis de åpner BOO eller TOS? Må jo være mulig å erobre store deler av Nord-Norge med feed fra WF til enten én eller begge.

Noen som har payload/range chart for E-jets lett tilgjengelig btw?
 
Re: KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS

Er det sannsynlig at KLM vil inngå codeshare med Widerøe hvis de åpner BOO eller TOS? Må jo være mulig å erobre store deler av Nord-Norge med feed fra WF til enten én eller begge.

Neppe, WF kommer nok til å fortsatt samarbeide relativt tett med SAS
 
Re: KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS

HAU er forsåvidt ikke noe dumt alternativ. Stor kundemasse og ikke alt for mye connections fra før av. Kun SK/DY til OSL og WF til CPH. Ellers er det allerede etablert mye ruter fra RYR/WIZZ som viser at det er reisevilje og betalingslyst i området.
 
Re: KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS

Neppe, WF kommer nok til å fortsatt samarbeide relativt tett med SAS

De kan vel samarbeide med KL samtidig når eierinteressen til SAS forsvinner.

HAU er forsåvidt ikke noe dumt alternativ. Stor kundemasse og ikke alt for mye connections fra før av. Kun SK/DY til OSL og WF til CPH.

HAU er absolutt en kandidat. Spørsmålet er om det lønner seg hvis kundemassen blir de samme som i dag drar over fjorden for å fly med KLM.
 
Re: KLM med ny rute til Norge i 2014? (Splittet fra KLM lancerer Sønderborg (SGD)-AMS

KLM har bekreftet at HAU vurderes (husker ikke hvor jeg leste det, mulig det var på Facebook). Relativt stor befolkning, mye olje og offshore, turisme, samt få direkteruter (unntatt Ryanair og Wizz), skulle vel tilsi at HAU er attraktivt.
 
Back
Top