KLM introduserer "À la carte menu on board"

Flying-news

ScanFlyer Silver
KLM introduserer "À la carte menu on board"

KLM har siden mai/juni kunne tilby sine passasjerer på rutene fra Amsterdam til Bangkok/Taipei, Dubai, Cape Town, Singapore/Denpasar, Manilla, Lima, Calgary og Sao Paulo såkalt "a la carte"-mat. Dette ser ut til å være et usedvanglig godt tilbud i forhold til tradisjonell flymat. Dog kan jeg si at flymat på IC-flyvninger nesten alltid er godt (jeg er vel en av få som synes dette), men jeg skal ikke påstå at vanlig flymat kunne blitt servert litt "finere" på economy class.

Det er vel verdt å nevne at hvis a la carte viser seg å være suksess for KL, kommer de til å tilby dette på flere ruter, og over en lengre tid enn kun de få prøvemånedene "prosjektet" er inne i nå...

For 10 Euro i tillegg til billetten (gebyr altså) kan man bestille a la carte-mat. Man kan velge mellom 4 alternativer, men vanlig flymat vil selvfølgelig også tilbys, gratis. Maten må bestilles i forveien når man checker inn på nettet.

Jeg er ikke god på å beskrive retter :P, så jeg nøyer med med å si at de 4 forskjellige rettene er:
-noe japansk sunn mat (sushi, kylling, ris, nudler OG røykt laks:
http://www.klm.com/travel/no_en/images/Gezond-japans_tcm611-290900.gif
-noe italienske greier (pasta og skinke/pølse):
http://www.klm.com/travel/no_en/images/Belle-Italia_tcm611-290902.gif
-mat for de "miljøvennlige" (alt her er økologisk, hovedsaklig kylling og grønnsaker):
http://www.klm.com/travel/no_en/images/sustainable_tcm611-290899.gif
-og til slutt indonesia(+asia) "gjort på nederlandsk vis" (Kyllingspyd-satay-greier, biffstuing (hvis det er det det heter :P med blant annet "ekstremt god indonesisk ris":
http://www.klm.com/travel/no_en/prepare_for_travel/on_board/dining_on_board/alacarte_menu.htm

Tenker KLM fortjener lit creds her!

Her kan dere lese mer:
http://www.klm.com/travel/no_en/prepare_for_travel/on_board/dining_on_board/alacarte_menu.htm
og her er mer om "prosjektet" :P http://www.klm.com/travel/no_en/about/news_press/travel_news/a_la_carte_menu_board.htm
 
Last edited:
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

Dette virket spennende:) Den indonesiske tingen så svært god ut.
 
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

I prøveperioden er det kun i tiden 30 til 24 timer før avgang man kan bestille maten.

Greit tilbud så så lenge dette ikke går utover den maten de allerede serverer. KL er flinke til å ta betalt for ekstra saker og ting, de tar vel allerede betalt for to-seter, bulkhead m.v. så jeg er skeptisk ifht. at dette er enda et skritt på veien til å ta betalt for alt unntatt "en bolle ris". Blir spennende å se hvordan dette blir tatt i mot.

Se på flyselskapene i sandkassen, de har vel 2-3 valg av varm-mat på økonomiklasse med god standard.
 
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

Jeg må indrømme at jeg også har svært ved at se, at det skulle være andet end første skridt på vejen til at tage betaling for al mad på economy - måske lige udover en enkelt sandwich.

Men retterne ser da ganske udemærkede ud.

KLM har jo netop ændret på hele deres catering under dække af at de skal være miljøvenlige og spare brændstof ved f.eks. at halvere størrelsen på isterninger, indføre plastic service m.v. I praksis er der nok mest tale om at det er billigere for dem - fremfor den officielle undskyldning, som er "miljøet".

Der skal trods alt ikke gives meget throttle for at fuel-besparelsen på de halverede isterninger er ikke-eksisterende.
 
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

Dette virket spennende, den Indonesiske saken så god ut :)
 
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

Dette var ikke paa KL576 i natt. Der var maten naermest uspiselig i foelge svaert gode kilder som vanligvis spiser det hun blir servert, men det var KLM da...
 
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

Dette var ikke paa KL576 i natt. Der var maten naermest uspiselig i foelge svaert gode kilder som vanligvis spiser det hun blir servert, men det var KLM da...

Hm... dette skjønner jeg ikke: søkte opp KL576, og finner den ikke... og det skulle jo ikke være noe problem - iom at du skriver "i natt", altså idag eller igår, er ikke det noe problem. Hvilken strekning var det da? Eventuelt, hva var reg, om du vet det?

Blir uansett litt skeptisk til komentaren din om dette er sant, iom at det står "Forøvrig er jeg av den mening at Karthago og KLM bør utslettes."
 
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

Hm... dette skjønner jeg ikke: søkte opp KL576, og finner den ikke... og det skulle jo ikke være noe problem - iom at du skriver "i natt", altså idag eller igår, er ikke det noe problem. Hvilken strekning var det da? Eventuelt, hva var reg, om du vet det?

Blir uansett litt skeptisk til komentaren din om dette er sant, iom at det står "Forøvrig er jeg av den mening at Karthago og KLM bør utslettes."

KLM57_-serien er Øst-Afrika-forbindelsene. Da vet jeg at jeg vet hvilke som har klaget - og en klage kommer fra den kanten så da må det være miserabelt. Da kan det konstateres at vår nykommer Flying-news er skeptisk for å være spektisk og at han tror at det er vanlig at nykommere er strie i busten i begynnelsen. Sakligheten er .... ???
 
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

Blir uansett litt skeptisk til komentaren din om dette er sant, iom at det står "Forøvrig er jeg av den mening at Karthago og KLM bør utslettes."

Da kan det konstateres at vår nykommer Flying-news er skeptisk for å være spektisk og at han tror at det er vanlig at nykommere er strie i busten i begynnelsen. Sakligheten er .... ???

Hvordan kan du komme til den konklusjonen??? Jeg synes Flying-News sin vurdering var SPOT ON.

Med en signatur som LN-KOG så skal det godt gjøres å ta dennes uttalelser om KLM som balanserte og veloverveide.
 
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

Jeg må nesten støtte KGL i hans ytring her ... ;)

Og KLM på longhaul suger til de grader ... sist jeg fløy dem gikk jeg til verket med lyst og åpent sinn og ble kraftig skuffet ...
 
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

Vel, er det ikke lov å bli skeptisk til hvor troverdig nettopp det er, når noen sier at maten på en flight jeg ikke finner er uspiselig? Og det i kombinasjon med at det samme selskapet bør "utslettes"? Jeg beklager isåfall på det sterkeste dersom dette er helt urimelig, og ber noen andre finne denne flighten, og gi meg en "leksjon".. Som nykommer, som KGL velger å kalle meg, prøver jeg ikke å være vanskelig, men jeg må si at jeg generelt sett er "åpen" for nye ting/forandringer mot det bedre, og prøver derfor å "forsvare" nettopp det. Den nye maten til KL må man da kunne kalle en forandring mot det bedre (med unntaket av gebyret), og derfor reagerer jeg nettopp på at det ikke finner sted på en flight der det (muligens?) burde det.

---

Om det her ville vært KLM, Finnair eller SAS, så hadde jeg vært åpen for den nye maten uansett hvem av dem det skulle være, og ville nok skrevet det samme. For uansett om man skulle hate eller elske dem, så kan man vel være enig i at dette er en forbedring.. (og da, igjen, selvfølgelig med unntak av gebyret). Det er ikke det at jeg prøver å "beskytte" KL. Det er altså mer det at jeg "beskytter" en forandring mot det bedre, sett bort i fra gebyret så klart.

For å si det sånn: i denne saken her prøver jeg ikke å "forsvare" KL noe utover det at de har fått ny mat.
Se på den på en annen måte: bytt alt av KLM på denne siden med X, så skjønner dere vel hva jeg mener.
Som sagt; jeg prøver ikke å være vanskelig, men jeg tenkte jeg burde "rydde opp etter meg" her, og håper på forståelse for det.
 
Last edited:
Re: KLM introduserer "À la carte menu on board"

OK - saa husket jeg feil flightnummer. Det var KL567 som gikk JRO-DAR-AMS og naar maten er saa jaevlig at man spyr av den etter to uker i Tanzania sier det sitt, mener jeg.

Hva angaar min signatur er den mer en reaksjon paa den nesegruse beundringen en del mennesker har KLM. De samme menneskene hater SAS intenst fordi det er et statsselskap. Vel, naa er vel ogsaa Groupe Air France delvis statseid paa samme maate som SAS Group saa jeg ser ikke forskjellen.

KLM var et av det virkelig store og flotte selskapene gjennom tidene med mye virkelig spennende historie, men dagens variant er en blek skygge av seg selv - og ja, det er det selskapet jeg har flydd mest etter SAS.
 
Back
Top