KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Ja, hvem skal avgjøre hvem som skal drive på OSL er vel et relevant spørsmål!? Hvor skal grensa gå 5,6,7,8... OSL må kunne gå i førersetet og si stopp når det dras inn selskaper som bare er opptatt av å komme seg innenfor for en hver pris. Det må ligge til grunne noen rammer for dette (som et forslag). Enig med at noen selskaper er på selvmordsoppdrag. Det som hele tiden uansett vil være et problem, er at disse kjøper seg kompetanse fra allerede etablerte selskapers ansatte og dermed er med på å gjøre arbeidet til de fleste usikkert og ustabilt.

Jo, jeg er ganske saa sikker paa at flyplassene kan si nei til flere handlingselskaper saa lenge EU's krav til konkurranse er tilfredsstilt. For flyplasser av en viss stoerrelse er det et krav om at det skal vaere minst ett uavhengig handlingselskap ved siden av evt. flyplassans eget, hvis jeg husker rett.
Derimot tror jeg at flyplassen har plikt til aa stille plass til raadighet hvis et flyselskap vil drive egenhandling. WF er vel det eneste selskapet som kvalifiserer i den kategorien for tiden ..

Fikk høre av en gammel kollega fra Servisair at de hadde valgt å "gi bort" KL/AF, grunnet liten lønnsomhet for dem.. Noen som vet noe om dette?
For å ikke forvirre noe, så var det som ble sagt at; SA taper penger på hver flight som KL/AF har, og derfor ha valgt å ikke fortsette med dem.. Noe i den duren.
Utsagnet forvirret meg ihvertfall..

Da kontrakten opprinnelig ble inngaatt hadde SA flere kontrakter saa det er mulig at man da kunne handle selskapene til en lavere pris ... 'Gi bort' hoeres drastisk ut, men SA la sikkert et nytt kontraktforslag med hoeyere pris vel vitende om at de ikke ville faa fornyelse...

Ja det er begrenset hvor mange som kan drive ground handling, OSL har det som konsesjoner. EU har bestemt at over en viss størrelse på flyplassen (husker ikke hvor det går men TRF er under) så skal man ha en minste antall av konkurransehensyn.

Det er mye rykter og slikt rundt kontrakter og det er vel naturlig at oppstår siden det er et veldig lite fåtall som vet detaljene i disse. Noen kontrakter blir skrevet i en større sammenheng, en slags pakkeløsning og kan være attraktivt, mens andre er lokale.

Det er en uting å anta noe, uten å vite noe. Det er noe veldig mange gjør her synes jeg.

Da kontrakten opprinnelig ble inngaatt hadde SA flere kontrakter saa det er mulig at man da kunne handle selskapene til en lavere pris ... 'Gi bort' hoeres drastisk ut, men SA la sikkert et nytt kontraktforslag med hoeyere pris vel vitende om at de ikke ville faa fornyelse...

Dette er helt riktig. Endelig en som har forstått noe. Når programmet endrer seg er nødvendigvis ikke prisene riktig lenger. SA tapte penger på hver eneste turn.

Fikk høre av en gammel kollega fra Servisair at de hadde valgt å "gi bort" KL/AF, grunnet liten lønnsomhet for dem.. Noen som vet noe om dette?
For å ikke forvirre noe, så var det som ble sagt at; SA taper penger på hver flight som KL/AF har, og derfor ha valgt å ikke fortsette med dem.. Noe i den duren.

De ble ikke valgt å "gi bort", men du har helt rett i at prisen var feil og at kontrakten ble åpnet for reforhandling.
Da er det jo en viss fare for å bli underbydd, og sånn er bransjen.
U win some and loose some.

Kontrakten ble ikke gitt bort, men den oprinnelige kontrakten var ikke spesielt lønnsom - etter hva jeg har forstått. SA hadde egentlig kontrakt fram til 09 for KL/AF men med en åpning for forhandling nå høst 07. I den forbindelse er lagt frem et kontraktsforslag med noe høyere pris.
Jeg føler at ledelsen i SA bør roses for å tørre å ta et oppgjør med pressede priser og gjøre en innsats for et sunnere marked. Ikke glem at man i de siste månedene har signert to store og viktige kontrakter med eksistrende kunder.
Slik jeg ser det så er ikke dette kroken på døra for SA, men en mulighet for å bygge opp en sunnere økonomi og dermed også muligheten for et høyere og jevnere kvalitets nivå blandt de ansatte på sikt. Problemet er jo ofte at andre aktører ønsker å dumpe priser for å skaffe omsetning. Sånn sett så er nok ikke Menzies noen dum konkurent å ha ved OSL, for jeg tror de tenker mer likt som SA og ikke vil ta kontrakter for enhver pris.

Just my two cents

S

. SA tapte penger på hver eneste turn.
Nå har vel SA strengt tatt aldri tjent noe på groundhandling på OSL.....så å tape penger er vel ikke noe nytt der i gården.

En liten kommentar til "vaskeball". SØK FAKTA før du roter deg oppi andre selskapers personalpolitikk! apropå Grunndig luftfartserfaring. For det første høres det ut som du ikke har så lang fartstid i gamet selv. For det andre. Hvem og hvor mange med denne type erfaringen tror du er interessert i å jobbe for et underbetalt handlingselskap? Tror du det er mange handlingselskap i dag som "tjener" så mye at de kan "satse" på å hente kompetanse? Alle går jo i den samme fella. Det vil si, underbyr flyselskapene! De får seg gjerne en kunde, men glemmer det helt vesentlige Å TJENE PENGER! Se nå hva som er i ferd med å skje med SGS! Noe vi alle trodde var umulig er snart realitet. Dette pga at handlingselskapene er like naive og grådige som bare tenker ett år frem i tid..

Stygt redd at "Vaskeball" har jobbet lenge i gamet, faktisk i Servisair.

Nå har vel SA strengt tatt aldri tjent noe på groundhandling på OSL.....så å tape penger er vel ikke noe nytt der i gården.

And thats where you are wrong......

Hvor er det offentliggjort?? Finner ikke en linje om det noe sted jeg men...

Er vel offentliggjort internt i Widerøe. Her på Scanair er jo dette gammelt nytt og publisert lenge før de WF ansatte fikk infoen

Er vel offentliggjort internt i Widerøe. Her på Scanair er jo dette gammelt nytt og publisert lenge før de WF ansatte fikk infoen

Widerøe fikk ikke den endelige bekrefelsen fra AF før i dag, uansett hva som har stått her på forumet :)

Se nå hva som er i ferd med å skje med SGS! Noe vi alle trodde var umulig er snart realitet. Dette pga at handlingselskapene er like naive og grådige som bare tenker ett år frem i tid..

Så så så, etter hva jeg har forstått så er ingen avgjørelse tatt i denne saken! Dette er en prosess som det jobbes intensivt med helt fram til D-dag, 17. desember :posty:
Men det er korrekt at dette var "utenkelig" for kun få år siden!

E!

Ja det er begrenset hvor mange som kan drive ground handling, OSL har det som konsesjoner. EU har bestemt at over en viss størrelse på flyplassen (husker ikke hvor det går men TRF er under) så skal man ha en minste antall av konkurransehensyn.

Hmm... Fikk bare lyst til å innskyte at når det gjelder WF sin totale dominans på Torp, så har jeg sjeldent vært borti en mer effektiv flyplass med tanke på handlig på alle nivåer. Skryt til Kenneth GS og gjengen hans der som de så absolutt fortjener!!!

Hmm... Fikk bare lyst til å innskyte at når det gjelder WF sin totale dominans på Torp, så har jeg sjeldent vært borti en mer effektiv flyplass med tanke på handlig på alle nivåer. Skryt til Kenneth GS og gjengen hans der som de så absolutt fortjener!!!

Det var hyggelig å høre... :)
Da får man jo bare takke, på vegne av stasjonsansatte på Torp. :D

Er en del på Torp som leser (og deltar) her inne, så du kan regne med at meldingen din når frem.... ;)

Noen som vet om de skal fortsette med Selfservice innsjekk ? er gull verdt på morgenen med to smekkfulle fly og MASSE passasjerer.

Back