KLM B747 Combi !

Cessna182

ScanFlyer Blue
Har akurrat kommet hjem etter en fin tur til USA. Fløy KLM B747 i combiversjon. Er de alene om å bruke en slik versjon av 747 ? Hvorfor dette mellom Ams/IAH /Ams ? Det må vel lønne seg siden de gjør det. Hva slag frakt er de stort sett/Ams flyr ?

Det er mange selskaper som bruker Combien, SAS hadde også to stykker da de opererte 747-200.

Houston er en stor oljeby - det burde gi deg første spor ... ;)

Nåja MOW, så mange selskaper er det vel ikke som bruker combien i dag? Jeg kommer ikke på noen på stående fot. Muligens AF?

Litt OT, men forklarer litt hvilken last de har med, morsom historie though:

For fire år siden hadde vi KL 74M til KUL. Ved ankomst fikk vi beskjed at vi måtte være ombord inntil de hadde tømt bakre fraktdelen ellers ville flyet tippe over på rumpa..

Hvorfor ? Joda bak var mange hester til Sultanen av Brunei som sikkert skulle videre med en frakter..

Gikk vi ut foran ville flyet grunnet hestene bak, gå , jada på rumpa....:drunk::colgate:

Det ble produsert 78 -200M og 61 -400M. De fleste som fortsatt flyr tilhoerer diverse asiatiske operatoerer. Noen er konvertert til fullfraktere.

Husker at jeg fløt KLM Boeing 747-300 Combi fra Amsterdam til New York i 2000 og syntes det var litt eksotisk. Så senest på fredag en Air China 747-400 Combi i Frankfurt, med frakteluken åpen.

Etter hva jeg har hørt var ikke Combi'en svært populær inntil krasjen i Sør Afrika?
Tenker da på South African Airways Flight 295.
Mener det var noe med reguleringer som gjorde at Combien døde ut etter det, grunnet en masse fordyrende modifikasjoner.

KL flyr 2-3 (avhengig av sesong) hver dag AMS-PVG.

Har også måttet vente på lossing, "merkelig" nok var det kun economy som måtte vente.....

Etter hva jeg har hørt var ikke Combi'en svært populær inntil krasjen i Sør Afrika?
Tenker da på South African Airways Flight 295.
Mener det var noe med reguleringer som gjorde at Combien døde ut etter det, grunnet en masse fordyrende modifikasjoner.

Var det episoden med røykutvikling i lasterommet i bakre halvdel av kabinen? Flyet styrtet vel i havet utenfor Mauritius ett sted?

KLM har flugut 747 Combi sedan 1970-talet...
Idag har KLM 17st 747-400 Combi och dessa används på medparten av bolagets 744 linjer.
Några av Lufthansas 747-400 är väl också byggda som Combi men används sedan länge i fullpax utförande.

På ARN flög Air China tidigare med 747 Combi...både -200Combi och -400Combi.

Har jeg drømt eller var det snakk om at KLM skulle bygge om sine combi til full pax versjon?

Du måste ha drömt...dessa combis är en guldgruva för KLM Cargo.
KLM har 5-6st 747-400 i fullpax utförande och 17st 747-400 Combi.
Hela KLMs 747 flotta har nyligen fått uppdaterad kabin med nya stolar och PTV med Avod i alla stolar.

Plukker fram denne igjen da jeg akkurat så dette morsomme bildet på Facebook-siden til SAS-museet. De har forøvrig lagt ut en mengde morsomme bilder idag.

198567_191606474211517_100000864969699_467664_4300086_n.jpg

Back