Klarte å karre meg til EBG i år også :-)

Re: Klarte å karre meg til EBG i år også :-)

Blir utrolig reiselysten av å lese dette..
..hva er oppskriften for å få en jobb som innebærer reising, god lønn, etc..?
Hva må jeg evt. utdanne meg til, eller hva kan en med min utdannelse jobbe med som skaper denne type aktivitet?
Ha Tommys eller Farmers jobb :D

Interessant oversikt der Tommy! Du manglet bare Marriott.

Selv har jeg kort på både Marriott og Starwood, men det blir normalt bare til en overnatting i året på disse hotellene.

Minuset er som du sier at de har få hotell her på berget og i Europa forøvrig. Har bodd på Sheraton i Stockholm noen ganger, men det er jo fryktelig dyrt. Og sånn er det jo på alle Hyatt, Hilton, Marriott og Starwodd hoteller i Europa. Det er som regel de dyreste hotellrommene man finner.

Mitt inntrykk er at det i USA er lettere å finne billigere hotellrom på disse kjedene. Ikke minst fordi de har en del andre brands som er lavere priset enn 5 stjerners brand'ene deres som man stort sett finner i Europa. Og ikke minst fordi disse kjedene har hoteller "overalt" i USA og konkurransen er deretter.

Her i nord-europa er hotellbonus helt ute. Det er ikke en eneste kjede som har noe brukbart slik jeg ser det. Det er jo noe spesielt at de amerikanske kjedene har 25 stays i året for å få toppnivå, mens Choice har 50 netter for det samme. Har en kollega som har Platinum i Choice og han blir knapt lagt merke til når han kommer på et hotell han vanligvis ikke bor ofte på.

Så mitt råd til dere som reiser mye i Europa er å samle hotellbonus på flykortet og ikke i et hotellprogram!

BF:old

Dersom du reiser mye innen Norge er jeg enig med deg, men i oesten har alle de amerikanske programmene godt utvalg av hoteller i alle prisklasser. Det har de tildels ogsaa i Europa. Jeg har ihvertfall ingen problemer med aa finne meget gode hoteller over hele Europa til meget gode priser i disse kjedene. Bodde f.eks. paa Le Meridien i Munchen i sommer. Top eiendom til 140 Euro natta. Sheraton Stockholm er en meget god eiendom med meget god standard til samme pris som SAS Royal Viking og SAS Strand. Jeg velger seff. Sheraton fordi de har en topp lounge med gratis brennevin i ;)

Naar det gjelder reiser i Norge, er det relativt enkelt: Rica gir deg hver 10. natt gratis, ferdig med det. Choice har et mer komplisert opplegg, men paa toppnivaaet faar du mye snadder, inkludert alt i minibaren som ikke er alkohol.

Ha Tommys eller Farmers jobb :D

He he... Med alt som foelger med. Jeg har jo halvert min reiseaktivitet siden jeg flyttet hit, saa det kribler litt i foettene de ukene det ikke er reising.

Det er selvsagt mye mer spennende aa reise mye i USA og litt ut i verden enn aa reise mye i Skandinavia, men Detroit, St. Louis, Kansas City, Cleveland, Omaha eller Minneapolis er ikke akkurat verdens navler naar man er der 10-15 ganger i aaret. Men det blir mye poeng, status og snadder av saant, noe man ikke er bortskjemt med i Norge

Må være sjef å ha slike jobber ja, bare å sitte å se poengene renne inn på konto :)

Jeg velger seff. Sheraton fordi de har en topp lounge med gratis brennevin i ;)

Da har du ingen grunn til det lenger. Det har gått nedover der også.
For 3 år siden var det gratis drinker der en time hver ettermiddag. For 2 år siden var det en drink gratis i løpet av den timen. Og i fjor når jeg var der, hadde de sluttet med det opplegget.

Sherathon Stockholm tar nesten 3000 kr natten. Og det er drøyt. Det er ingen problem å finne et Choice hotell til halvparten, desverre! Og det er derfor jeg drikker!

BF:cool2

Må være sjef å ha slike jobber ja, bare å sitte å se poengene renne inn på konto :)

De fleste med god betalte jobber, så sitter man ikke å ser på pengene renne inn.....man må faktisk jobbe for dem

Last edited:

De fleste god betalte jobber, så sitter man ikke å ser på pengene renne inn.....man må faktisk jobbe for dem

Joda, men likevel... Så blir det poeng av det ;)

Har allerede passert 65000 poeng og med periode som løper ut mai09 så er jo alt i boks. Ender vel opp med ca. det dobbelte ;130 000 poeng til mai09 er passert. Da legger jeg stort sett alle poengene i samme kurven, synes forøvrig at SAS kunne ha hatt et nivå mellom EBG (som egentlig er veldig oppnåelig) og EBP som er reservert de meget få. Har også fått inn 35 000 poeng på FinnairPlus etter C tur til 7850 OSL-HEL-CAN t/r, ikke verst det gir en bonus reise i heel Nord-europa som ekstra bonus i tllegg til en grisebillig tur til China.

Jepp, samt ha litt utdannelse i tillegg dersom du vil ha ambisjoner om aa faa arbeidsgiveren til aa betale de gode billettene med de breeeede setene og spruddel i glasset.;)

Hvilken utdannelse kan det være fordel å bygge på med? :)

Har ID-billetter i dag, ja, men man vet aldri hva fremtiden bringer i disse økonomiske tider for flyselskapene.

Jeg har Bachelor i Marketing, en Bachelor eller Master i Business er ogsaa fornuftig. Det kommer ogsaa veldig an paa firma. Mange er veldig opptatt av utdannelse (saann som f.eks. Accenture her i USA) mens firmaet jeg jobber i (som har 20K ansatte) ikke brydde seg overhodet. Skal du opp paa et hoeyere nivaa, vil utdannelse bli mer kritisk.

Uansett, naar det gjelder salg, er det hvor mye penger i kassa du klarer aa haave inn som teller foerst og fremst. Jeg er jo ikke selger lengre, men salgsdirektoer, det betyr mindre reising enn hva selgerne gjoer, saa naar du beveger deg opp, blir det ofte mindre reising. Heldigvis er organisasjonen saapass liten i Chicago at det blir en del selging paa meg fortsatt!!

Last edited:

Jeg har Bachelor i Marketing, en Bachelor eller Master i Business er ogsaa fornuftig.
Siden jeg jobber i bransjen utdanning er jeg 100% enig med Tommy! Skaff dere en utdanning gutter/jenter! Kravene strammes til og nå er det Master som gjelder. I nedgangstider er det alltid sterkere krav til formell utdanning.

Last edited:

Her skal vel også nevnes Speedy, at du bør være godt disponert (psykisk som fysisk) for å ha mange reisedøgn i uken/måneden/året. Et eventuelt familie- og/eller samliv og fritid blir jo satt på prøve med mange overnattinger på hotell.

Hadde selv en ekstrem-variant av dette en periode, ut mandag morgen eller søndag kveld, og hjem torsdag eller fredag ettermiddag, altså hotell mandag-fredag. Da innser man hvor digg det er å komme seg hjem i egen kåk utpå ettermiddag/kveld. Men mange flighter ble det jo. :)

Viktig med Master i Norge, ja. Jeg får stort samme spørsmålet Hvis jeg skal på intervju: "Master? Det er vel det nesten like bra som sivil ingeniør det?" Eller som jeg fikk spørsmål fra sjefen min om der jeg er nå: "Det er vel ingeniør det du er?" Vi er 4 ansatte på mitt nivå..... :)

Hvor i Norge kan man f. eks. ta en Bachelor i Marketing?
Er det skoler for dette i Bergen, og hvordan er kravene for å komme inn?
Jeg har fagbrev, men ikke allmenn studiekompetanse (men ett snitt på 5.6 ut fra flyfag).

Hvor i Norge kan man f. eks. ta en Bachelor i Marketing?
Er det skoler for dette i Bergen, og hvordan er kravene for å komme inn?
Jeg har fagbrev, men ikke allmenn studiekompetanse (men ett snitt på 5.6 ut fra flyfag).

BI er vel det mest vanlige stedet å ta en slik, men det tilbys også andre steder, og såvidt jeg vet trenger men generell studiekompetanse

Skryt skryt.....;)

F**n..
..det der skrev du - MENS DU SITTER VED SIDEN AV MEG - på din iPhone! *rister oppgitt på hodet*

Ellers har jeg sett litt her nå;
http://www.bi.no/Content/Study____46334.aspx

Ser at:
Bachelorprogram
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper utover praktisk arbeidserfaring.

Betyr det at jeg allerede nå kan begynne på et bachelorprogram?
Forstår ikke helt dette med "poeng", og hvordan kan jeg evt. finne ut hvor mye poeng jeg har nå?

Ellers har jeg sett litt her nå;
http://www.bi.no/Content/Study____46334.aspx

Ser at:
Bachelorprogram
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper utover praktisk arbeidserfaring.

Betyr det at jeg allerede nå kan begynne på et bachelorprogram?
Forstår ikke helt dette med "poeng", og hvordan kan jeg evt. finne ut hvor mye poeng jeg har nå?

Ser faktisk ut som om man ikke trenger generell studiekompetanse.

Studiepoeng er det man får for hvert kurs/eksamen man tar. Antall poeng per fag avhenger av hvor stor og omfattene det er og for en bachelor grad så trengs det totalt 180 poenge.

Om jeg ikke tar helt feil så driver vel Trety med noe slikt nå om dagen?

Speedbird, jeg har jo sagt tidligere at du skal ringe Dag og begynne aa jobbe i Houston, mann!

Back