Klarte å karre meg til EBG i år også :-)

Re: Klarte å karre meg til EBG i år også :-)

Hm... selv har jeg kun videregående som høyeste fullførte utdanning. Dog har jeg som 27-åring allerede 4 års erfaring som avdelingsleder med budsjett- og personalansvar, samt at jeg alltid har gått oppover i "gradene" i de bedriftene jeg har jobbet hos. Så på min CV er det ingen store akademiske bragder å finne, men desto fyldigere innhold når det kommer til arbeidserfaring hvor man ser positiv utvikling uansett type jobb og arbeidsgiver. Men man skal ikke undervurdere det å ha f.eks. en Bachelor eller Master på CV'en. Mange yrker har formelle krav om slik utdanning så da hjelper det ikke å komme med masse god arbeidserfaring. Da gjelder det å ha papirene i orden :) Så er jo kunsten å finne arbeidsgiveren som vet å sette pris på DINE kvalifikasjoner :) Som Tommy skriver så vektlegger man de akademiske resultatene ulikt avhengig av type bedrift og selvfølgelig type stilling.

Last edited:

Nå er jo utdannelse generelt mye bedre verdsatt i USA.

og koster deretter. Kjerringas Master of Business som taes paa Kellogg kommer paa svimlende 100K USD!! Heldigvis betaler arbeidsgiver

Kellogg er vel heller ikke den aller billigste institusjonen og ingen vil vel rynke øyebrynene sine om du sier at Kellogg faktisk er DEN beste amerikanske/verdens b-school, så de vet å ta seg betalt deretter.

I USA dobles fortvekk gjennomsnittslønnen i forhold til en high school graduate om du får deg en bachelor. I Norge kan en high school grad uten noe ytterligere utdannelse uten trøbbel tjene like godt som bachelor-graduaten. Hvorfor tar folk utdannelse.

Men det var vel strengt tatt en annen diskusjon...

Tommy, ville nesten tro den kommer på en god del mer enn 100K.

I Norge kan en high school grad uten noe ytterligere utdannelse uten trøbbel tjene like godt som bachelor-graduaten. Hvorfor tar folk utdannelse.

Ja og nei. Det er veldig mange jobber i Norge nå som krever en utdannelse. De fleste jobbene jeg søkte på krevde 4 år eller mer på universitetsnivå. Det er de færreste med kun VGD i Norge som går under betegnelsen høytlønnede

Nå har vel også du en master i et fag som vel ikke akkurat vanligvis kjennetegnes av lav lønn. Men tenk på f.eks. en bachelor i farmasi eller tilsvarende. Eller lærere. En high school grad klarer vel et sted mellom 300' og 350' NOK i året med litt erfaring. Jeg er redd en faramsøyt eller tilsvarende ikke klarer veldig mye mer.

Kellogg er vel heller ikke den aller billigste institusjonen og ingen vil vel rynke øyebrynene sine om du sier at Kellogg faktisk er DEN beste amerikanske/verdens b-school, så de vet å ta seg betalt deretter.

I USA dobles fortvekk gjennomsnittslønnen i forhold til en high school graduate om du får deg en bachelor. I Norge kan en high school grad uten noe ytterligere utdannelse uten trøbbel tjene like godt som bachelor-graduaten. Hvorfor tar folk utdannelse.

Men det var vel strengt tatt en annen diskusjon...

Tommy, ville nesten tro den kommer på en god del mer enn 100K.

Ingen tvil om at det er en av de beste business skolene i verden. Fruen tar Master paa deltid, tuition koster 102.500USD for de 2 1/2 aarene hun tar denne Masteren. I tillegg kommer kun parkering og boeker.

Det er ikke bare bare aa komme inn paa Kellogg. GMAT paa minst 700, 5 anbefalinger og hjelp fra arbeidsgiver som er Kellogg sponsor var kritisk.

Og ja, hun faar en heftig loennsoekning naar hun er ferdig. Det beste er at hun kun trenger aa jobbe for sin naavaerende arbeidsgiver i ett aar etter hun er ferdig, det betyr nok mer enn 3 dobling i loenn dersom hun skifter jobb..

og koster deretter. Kjerringas Master of Business som taes paa Kellogg kommer paa svimlende 100K USD!! Heldigvis betaler arbeidsgiver

Er det en MBA du snakker om her eller en "vanlig" mastergrad?

MBA, Kellogg har kun MBA

Skjønner. En MBA (Master of Business Administration) er rangert over en vanlig master, og man kan heller ikke ta en MBA uten arbeidserfaring.

De som tar en MBA i Norge vet jeg pleier å få sponset dette av arbeidsgiver

Det er ikke bare bare aa komme inn paa Kellogg. GMAT paa minst 700, 5 anbefalinger og hjelp fra arbeidsgiver som er Kellogg sponsor var kritisk.

Absolutt klar over at det ikke er noen dans på roser å søke business schools i statene, og som best i klassen er det vel ikke akkurat enklere på Kellogg som du sier.

Someone: Man KAN ta en MBA uten arbeidserfaring, men det er sjeldent. :)

What can I say? Kjerringa er den smarte her i huset. Hverken bikkja eller jeg har noen som helst planer om aa begynne paa skole igjen

Hverken bikkja eller jeg har noen som helst planer om aa begynne paa skole igjen

Litt formell utdannelse, med grundig påbygging i livets skole, det er passe behagelig, og så har vi sporet skikkelig av her på valgkvelden :cheers::USA

Litt formell utdannelse, med grundig påbygging i livets skole, det er passe behagelig, og så har vi sporet skikkelig av her på valgkvelden :cheers::USA

Kloke ord. Shiner Bock er paa bordet, Liverpool fikk en Lidl billig straffe, MSNBC er paa og alt ser bra ut her ;)

Blir utrolig reiselysten av å lese dette..
..hva er oppskriften for å få en jobb som innebærer reising, god lønn, etc..?
Hva må jeg evt. utdanne meg til, eller hva kan en med min utdannelse jobbe med som skaper denne type aktivitet?

For å bli litt mer seriøs .. konverter til A%P .. ta deg jobb i World, Omni, Ryan International eller andre av charterselskapene, og du vil få reise mer enn du setter pris på. Du sitter i maskinen fra den forlater avreisestedet til den er tilbake ... ;)

Må være sjef å ha slike jobber ja, bare å sitte å se poengene renne inn på konto :)

Jeg omtrent bodde på veien i halvannet år .. fløy fra Alaska til Afrika til Argentina til Andrews ... Det er utrolig slitsomt og det er veldig tøft for familien ..
Vi var to i ATA med Delta Gold .. meg og COO'en ... ;)

Men som Young Free and Single er jo saken litt annerledes ...

I tillegg reiser jeg minst en gang i aaret til Liverpool for aa se skikkelig fotball, da reiser jeg seff med BD som har non stop flight herfra. Siden de gir 4X upgrade vouchers hvert aar, flyr jeg alltid foran gardina med dem.

Skal du benytte deg av denne må du skynde deg. BMI skal ha annonsert på intranettet deres idag at de legger ned all long-haul fra MAN, og ORD ruten forsvinner fra 15/1/09.

Begge 330erne skal visst overføres til LHR og brukes til Midt-Østen

Blir utrolig reiselysten av å lese dette..
..hva er oppskriften for å få en jobb som innebærer reising, god lønn, etc..?
Hva må jeg evt. utdanne meg til, eller hva kan en med min utdannelse jobbe med som skaper denne type aktivitet?

Utgangspunktet for at man tar en jobb eller en utdanning kan jo ikke være at man skal reise mest mulig og dermed få tilgang til en tykk kortstokk. Man må jo velge den utdanningen og det arbeidet man synes er interessant i seg selv. Og hvis dette innebærer mye reising, så er jo kortstokken en konsekvens av det. Ellers er det ikke sånn at det bare er salgsjobber og jobber som krever business-utdannelse som gir mye reising i jobben.

Last edited:

Kurér for skipsdeler (hvis det fortsatt eksisterer) er vel også en stilling hvor man får fløyet milene sine...ulempene for eget privatliv er tilsvarende store.

Back