Klarte å karre meg til EBG i år også :-)

gardkarlsen

ScanFlyer Silver
Klarte å karre meg til EBG i år også :-)

Hei

Da ser det jammen meg ut til at jeg klarte å karre meg til EBG i år også :p Ifjor klarte jeg det med god margin men iår var det på hengende håret...jeg manglet nemlig 3000 poeng i forrige uke og jeg måtte ha disse innen 1. november. Redningen ble et møte i London og ettersom jeg fløy økonomi ekstra begge veier fikke jeg poeng til å oppnå gullkort nok et år ;)

Re: Klarte å karre meg til EBG i år også :-)

Grattis!! Alltid deilig aa faa det unnagjort. Denne hoesten har vaert utrolig rolig for mitt vedkommende. Siden jeg gaar fra 1K (100K EQM) til 1P (50K EQM) hos UA, var jeg ferdig med all elitekvalifisering for lengst. Deilig aa ikke maatte anstrenge seg i aar.

Men 1. januar starter racet igjen.

Maalet for 2009 er

UA 2P (Star Silver). UA har gjort saapass store endringer med sitt bonusprogram, saa jeg dropper Star Gold med dem for 2010: 25.000 miles
BD gull: 38K grunnpoeng, perioden er fra august til august, har 17K grunnpoeng allerede, har nok 30K foer aaret er slutt.
CO Platinum: 75K miles, blir den store utfordringen neste aar, blir vanskelig dersom CO ikke er i Star omtrent midt paa aaret. Gull (50K miles) er ihvertfall sikret.
AA Gold. Viktig aa ha status siden man av og til havner paa AA. 25K miles

EBG er sikret neste aar allerede..

Saa i 2009 skal det flys rundt 150K miles for aa beholde kortstokken. Det skal gaa greit. Har 2 europaturer og 3 SIN turer med jobben samt rundt 60-70K innenriks med jobben

I tillegg skal man fornye Starwood Platinum med 25 stays og Hyatt Diamond med like mange. Heldigvis har disse kjedene ofte double stays tilbud saa man trenger egentlig ikke mer enn halvparten av stays. Men man vet aldri naar disse kampanjene er..

..og her sitter jeg og lurer på om jeg kanskje skal "anstrenge" meg til et par sølvkort neste år... Hadde vært moro.. Ut i fra det som er booket nå, mangler jeg kun to turer tur-retur OSL-LHR med BA på billig-business innen oktober.. Hadde SEA-turen blitt booket i WT+ hos BA, hadde jeg blitt sølv hos de allerede i februar...

SAS gir meg også nok poeng på EB-kortet under SEA-turen, til at jeg mangler "bare" 3500 poeng hos de for å nå sølvet.. Vi får se, vi får se...

Hva skal du egentlig med EBG og BD gull, Tommy? Er det ikke bedre å samle poengene ett sted? Du flyr vel aldri med BD allikevel?

BF:cool2

Hei

Det høres ut som om tommy kommer til å tilbringe litt tid på fly fremover :-) Men du nevner dette med hotell...hvilket hotell program er det "beste" og er det bedre å registrere poeng på hotellprogrammer fremfor å ta det på frequent flyer program kortet? Jeg antar det avhenger litt av hvor en drar...jeg er Starwood medlem men har ikke bodd så mange netter på disse hotellene enda.

Jeg vurderer forresten å ta SAS via Stockholm til Bangkok når jeg skal til Kuala Lumpur. Det skal vel gi doble poeng hvis en flyr i november så hvis jeg kan fly business vil det bli en god del poeng :-) Det blir en liten besettelse dette :lol:

Hva skal du egentlig med EBG og BD gull, Tommy? Er det ikke bedre å samle poengene ett sted? Du flyr vel aldri med BD allikevel?

BF:cool2

Bruker BD paa grunn av flere ting ting: Har mange kortere flighter fra ORD i forbindelse med jobb, de gir 600/1200 miles+ 125%. I tillegg reiser jeg minst en gang i aaret til Liverpool for aa se skikkelig fotball, da reiser jeg seff med BD som har non stop flight herfra. Siden de gir 4X upgrade vouchers hvert aar, flyr jeg alltid foran gardina med dem.
I tillegg gir BD 1000 miles for hver natt jeg bor paa Hilton familiens hotellkjeder, og med Hilton kan man double dip, dvs faa baade Hilton poeng og BD poeng. 3 netter paa Embassy Suites i Las vegas gir hele 3000 miles hos BD! I tillegg faar jeg 1700 miles pr. Hertz leie med BD mot 500 hos EB. Jeg leier bil 40-50 gang i aaret, saa da blir det mye poeng paa det ogsaa.

Hei

Det høres ut som om tommy kommer til å tilbringe litt tid på fly fremover :-) Men du nevner dette med hotell...hvilket hotell program er det "beste" og er det bedre å registrere poeng på hotellprogrammer fremfor å ta det på frequent flyer program kortet? Jeg antar det avhenger litt av hvor en drar...jeg er Starwood medlem men har ikke bodd så mange netter på disse hotellene enda.

Jeg flyr bare halvparten av det jeg gjorde naar jeg bodde i Norge ;)

Store avstander i USA, vettu..

Naar det gjelder hoteller, maa du nesten fortelle meg hvor du reiser mest for at jeg kan gi deg en anbefaling

Hei

For min del har det blitt mest til Asia...Kuala Lumpur og Bangkok. Har bodd en del på Traders som er en Shangri-La kjede :-)

Hvor mye økt livskvalitet får man egentlig ved å besitte diverse topp-statuser i de ulike lojalitetsprogrammene?

Hehe...jeg tviler vel på at det blir særlig økning i livskvaliteten. Men det er veldig greitt å få f.eks. tilgang til lounger når man er ute og reiser og det er fint å kunne ta med seg litt ekstra vekt i bagasjen.

Her er en liste over pros and cons ved de programmene jeg kjenner godt

Starwood

Gold - 10 opphold pr. aar for status
Preferred Level etasje paa hotellene, gratis avis, vannflasker, avis etc. 3 poeng pr dollar du bruker. Alle som har Amex Plat faar denne statusen gratis, men du faar 33% mer poeng og da jeg var gull fikk jeg faktisk oppgradering til gode rom (Ocean View hver eneste gang)

Platinum - Oppgradering til beste rom ved innsjekk, inkludert suiter. Eneste program som gir deg suiter dersom det er ledig som skriftlig benefit. Like mange poeng som Gold. Tilgang til hotellets lounger faar du selv om du ikke faar oppgradering dersom det er fullt. Loungene i Asia har god frokost, fin kveldsbuffet og gratis alkohol. Dersom loungen er stengt, faar du gratis frokost voucher. Gratis tilgang til health club, der det koster. 500 poeng extra pr. stay, men kun 3 poeng pr dollar du bruker akkurat som gull. Kun 2 hoteller i skandinavia. Fordelen med Starwood er at er det et rom til salgs paa hotellet, kan du ta ut bonusnatt. Mange tilbud hele tiden gjoer at det droesser inn poeng. Trikset: De inviterer ofte til double stay tilbud, saerlig dersom du er gull. Det vil si at du ikke trenger 25 stays/opphold for aa faa plat. Eksempel: Akkurat naa har de en kampanje for alle medlemmer der du kan velge bl.a. double stays ut aaret fra september. Har du 10 stays i perioden, faar du 20.

Hyatt
Platinum 5 stays. "alle" har Platinum sies det, men naar jeg var Plat, fikk jeg alltid flotte rom. 25% mer poeng faar du som Plat. Meget enkelt aa naa dette nivaaet, men lite benefits.
Diamond 25 stays. 35% mer poeng som Plat. Ikke oppgradering til suiter paa papiret, kun Regency Club Level rom. Jeg faar ofte suiter uansett. Gratis frokost til alle Diamonds, gratis internet, vann, bruk av lounge som Starwood etc etc. Hyatt har mange meget gode hoteller og de har utrolig mange kampanjer (sjekk websiden) De kjoerer ogsaa double stays for foerste gang i aar. Lettere aa faa en haug med poeng hos Hyatt enn Starwood. Akkurat naa har de en Stay 2 nights, get 1 free. Saa jeg bor naa 6 netter i MSP for 110 dollar natten og casher inn 3 netter paa Park Hyatt som koster 600-800 dollar natta. God deal i min bok. Nar i tillegg Hyatt i MSP har 2000 ekstrapoeng og de betaler 2000 ekstrapoeng paa denne kampanjen pr. 2 netter dersom du betaler med Mastercard, vokser balansen raskt..

Hilton
Hadde gullstatus der, krevde 16 stay i aaret, soelv er 5 stay. Gullstatus gir deg gratis frokost paa alle hotellene som viktigste del. Meget god betaling i poeng for double dip konseptet. Full pott i Hiltons program + 1000 poeng pr natt paa BMI kontoen frister. husker lite, men fikk gode rom, men aldri suiter.

Har kun soelv der naa og bor sjelden paa Hilton, men noen gang maa man.

Bakdelen er at ingen av disse programmene har mange hoteller i skandinavia.

Hvor mye økt livskvalitet får man egentlig ved å besitte diverse topp-statuser i de ulike lojalitetsprogrammene?

Oppgradering, oppgradering og oppgradering er gamet i USA. Har du toppstatus i USA, sitter du gratis foran gardinen hos hele bunten, det er verdt noe. I tillegg nevnes lounger, noedutgangseter, elite innsjekk, fast track, null kost for bagasje med mye mer.

Men du maa jo selvsagt reise for aa utnytte disse fordelene. Jeg reiser en gang i uka minst i snitt. Da kutter man reisetiden noe enormt naar man har status. Gaar noe gaernt (og det gjoer det ofte i USA) staar man foerst i koeen for aa faa hjelp.

Saa livskvaliteten er klart bedre med status dersom man reiser en del

Ser jo at behovet for status i Norge (Europa) er langt mindre. Oppgradering får en kun en sjelden gang, og det virker helt tilfeldig hvem som får dette. I Norge er jo dette et ikke-tema, siden det ikke er noe å oppgradere til. Det er vel kanskje så at en kan komme med på et overfyllt fly en gang i blandt, men da er det uansett sjelden lenge til nest uansett.

Ser jo at behovet for status i Norge (Europa) er langt mindre. Oppgradering får en kun en sjelden gang, og det virker helt tilfeldig hvem som får dette. I Norge er jo dette et ikke-tema, siden det ikke er noe å oppgradere til. Det er vel kanskje så at en kan komme med på et overfyllt fly en gang i blandt, men da er det uansett sjelden lenge til nest uansett.

Innen Europa har man fortsatt tilgang til lounger, fast track, business check, extra bagasje etc etc. Å kunne snike i køen er alltid deilig, både på innsjekk, i servicesentere, i telefonkø etc etc

Og angående "obligastorisk" oppgradering så er det mer et amerikansk fenomen. Men i Norge er det ikke så tilfeldig som det ser ut til, men endel av utestasjonene er svært dårlig på det.

Joda, lounger er en fin ting, men ikke i Norge.

Blir utrolig reiselysten av å lese dette..
..hva er oppskriften for å få en jobb som innebærer reising, god lønn, etc..?
Hva må jeg evt. utdanne meg til, eller hva kan en med min utdannelse jobbe med som skaper denne type aktivitet?

Blir utrolig reiselysten av å lese dette..
..hva er oppskriften for å få en jobb som innebærer reising, god lønn, etc..?
Hva må jeg evt. utdanne meg til, eller hva kan en med min utdannelse jobbe med som skaper denne type aktivitet?

Sitter ikke du med ID-biletter, da? Bedre å bedrive "ID-sportsreiser" enn tvungen jobbreise til BGO eller CPH. Jobbreiser er jo pr. def før hanen galer så frostrøyken ligger tykk på OSL på dager som hvertfall ikke passer deg å være borte på :8:

Interessant oversikt der Tommy! Du manglet bare Marriott.

Selv har jeg kort på både Marriott og Starwood, men det blir normalt bare til en overnatting i året på disse hotellene.

Minuset er som du sier at de har få hotell her på berget og i Europa forøvrig. Har bodd på Sheraton i Stockholm noen ganger, men det er jo fryktelig dyrt. Og sånn er det jo på alle Hyatt, Hilton, Marriott og Starwodd hoteller i Europa. Det er som regel de dyreste hotellrommene man finner.

Mitt inntrykk er at det i USA er lettere å finne billigere hotellrom på disse kjedene. Ikke minst fordi de har en del andre brands som er lavere priset enn 5 stjerners brand'ene deres som man stort sett finner i Europa. Og ikke minst fordi disse kjedene har hoteller "overalt" i USA og konkurransen er deretter.

Her i nord-europa er hotellbonus helt ute. Det er ikke en eneste kjede som har noe brukbart slik jeg ser det. Det er jo noe spesielt at de amerikanske kjedene har 25 stays i året for å få toppnivå, mens Choice har 50 netter for det samme. Har en kollega som har Platinum i Choice og han blir knapt lagt merke til når han kommer på et hotell han vanligvis ikke bor ofte på.

Så mitt råd til dere som reiser mye i Europa er å samle hotellbonus på flykortet og ikke i et hotellprogram!

BF:old

Bli selger ....

Jepp, samt ha litt utdannelse i tillegg dersom du vil ha ambisjoner om aa faa arbeidsgiveren til aa betale de gode billettene med de breeeede setene og spruddel i glasset.;)

Back