Klart kaffe er godt, men lave priser smaker bedre

At en mann i hans stilling og stand flyr ti timer i kjipeklasse kvalifiserer ihvertfall ikke til noe sleske-stempel, spør du meg.

Vel, han kom nå til Rygge i en JAS Grippen, så han har vel sine mindre miljøvennlige svin på skogen han også ;)

At en mann i hans stilling og stand flyr ti timer i kjipeklasse kvalifiserer ihvertfall ikke til noe sleske-stempel, spør du meg.

Hehe .. det det gjør ikke det, men han fulgte vel 'company policy' for tjenestereiser sikkert. Tror ikke lommeboka hans hadde tatt særlig skade om han hadde bevilget seg en oppgradering eller C-billett av egen lomme heller. Men siden han valgte 'julebordflighten' på veien over gjode han vel det rette sånn publisitetsmessig sett, selv om det jo neppe var noe han kunne vite .. ;)

I den forbindelse burde det vel nevnes at flesteparten av Scanair-julebordsgjengen ankom på diverse selskapers First- og Business-klasser ..

Kommer nok til å kjøpe meg en kopp kaffe mellom Oslo og Trondheim 9. juni når jeg skal ut å fly DY til bartebyen...(...dagen etter er den vel inkludert i prisen med WF til København!)

Kommer nok til å kjøpe meg en kopp kaffe mellom Oslo og Trondheim 9. juni når jeg skal ut å fly DY til bartebyen...(...dagen etter er den vel inkludert i prisen med WF til København!)

Har de begynt med servering på flygninger i Sør-Norge?

??? Selger de ikke kaffe mellom Oslo og Trondheim?

De har ikke gjort det på ruter innen Sør-Norge tidligere i alle fall. Ikke noe salg, ikke noe servering. Ekspressmenyen er for København og Stockholm.

Kjos er nå Kjos, på godt og vondt. Han har i alle fall fått til noe helt utrolig. Europas 4. største LCC-selskap. Ifølge reklamen, i hvert fall.

Nemlig, men han skal passe seg for backfire-effekten. DY sliter åpenbart med regulariteten, og prisene selskapene imellom kan vi diskutere opp og ned i mente. DY flex er vel på nivå med det beste hos andre selskaper.

Tror ikke kaffekoppen er i fokus hos folk flest.

Nytter ikke å være størst om man ikke tjener penger! Og konkurransen avgjøres ikke av en kaffekopp - det er kun en gimmikk som brukes i reklamen, og som diskuteres opp-og-ned-og-ut-og-inn på forum rundt omkring. Folk flest vurderer neppe om kaffe er inkludert eller ikke når de bestiller billett.

Det som er mer interessant å se på og som jeg synes er viktigere når man skal på reise, men som nesten aldri diskuteres, er stemningen ombord. Jeg opplever at DY som har flere fritidsreisende enn forretningsfolk, har en mer stresset og urolig stemning ombord enn det jeg opplever hos SAS. Og reklamen på hattehyllene gjør det heller ikke bedre (visuell støy), og det er bra de skal kutte det ut....etterhvert....fra desember 2010(!). Hos SAS er det en mer rolig stemning og mer avslappende på en måte. Vanskelig å forklare hvorfor, men det skyldes i hvert fall ikke kaffekoppen :)

Det som er mer interessant å se på og som jeg synes er viktigere når man skal på reise, men som nesten aldri diskuteres, er stemningen ombord. Jeg opplever at DY som har flere fritidsreisende enn forretningsfolk, har en mer stresset og urolig stemning ombord enn det jeg opplever hos SAS. Og reklamen på hattehyllene gjør det heller ikke bedre (visuell støy), og det er bra de skal kutte det ut....etterhvert....fra desember 2010(!). Hos SAS er det en mer rolig stemning og mer avslappende på en måte. Vanskelig å forklare hvorfor, men det skyldes i hvert fall ikke kaffekoppen :)

Du tar opp et forhold som jeg legger vekt på ved valg av selskap. Fler reisevante folk med SAS, generelt.

Den andre enden av skalen er réne charterflighter....

Jeg har opplevd det samme hos SAS,der det er bråkete unger og det du kaller"urolig stemning" så det er vel litt ymse skulle jeg mene......;)

Interessant at du nevnte dette. På mine reiser mellom Oslo og Trondheim, benytter jeg gjerne det selskapet som på rett tidspunkt har billigst pris. Har egentlig ingen preferanser. Men - sist jeg kom hjem og hadde flydd med SAS, sa jeg til kona at egentlig var det kanskje mer behagelig å reise med Norwegian, siden det faktisk er mer mas og styr med SAS som skal stresse rundt med serveringstralla på disse korte flyvningene. Det fører også med seg en del styr og forstyrrleser, og i tillegg folk som skal trenge seg forbi vognene for å rekke toalettet før de må sette seg før landing.
Kaffekoppen, eller en kjøpt brus eller øl og kan være godt, men denne "servicen" spiller ingen rolle for meg når jeg skal forlate moder jord i 45 min! Da er det prisen som teller.

VC-10

Jeg har opplevd det samme hos SAS,der det er bråkete unger og det du kaller"urolig stemning" så det er vel litt ymse skulle jeg mene......;)

Joda, det er nok sikkert, men jeg er også av oppfattningen at det generellt er roligere ombord hos SAS, selv om alt varierer fra flyving til flyving. Får man sete langt fremme hos DY er det helt greit der også, jeg har inntrykket av at alle som reiser på firmaavtaler får reservert sete der. Det kan vel kanskje være fordi det (nesten) bare er de som har firmaavtale som reserverer sete i forrkant? I alle fall setter vårt reisebyrå oss alltid på rad 1 eller 2, og der synes jeg det ofte sitter en del andre kaffedrikkere med laptop også.

Tror ok den godeste Kjos er veldig bevisst på hva han gjør i det offentlige rom, som for eks å reise Y når har reiser med konkurrenter.

Et annet eksempel jeg kan nevnete er at for en tid siden, satt jeg ved siden av han på strekningen OSL - CPH. Under safety demo, la han fra seg avisen og fulgte nøye med. Jeg vil anta at dette var meget nøye gjennomtenkt opptrenden i det offentlige rom. Når man er smart nok til å tenke slik, fortjener du litt kred spør du meg!

Jeg tror det er viktig at Norwegian er tilstede på den måten de er. Uten konkurranse ville nok SAS vært betydelig værre en hva de er i dag, og sannsynligvis forfallt ennå mer. "Monopoler" gir dårlige produkter!

Tror ikke kaffekoppen er i fokus hos folk flest.

Dette er jeg enig i. DY er de eneste som setter kaffen i fokus. Det er vel fordi de ikke kommer på noe bedre.
For meg som forretningsreisende er det regularitet, regularitet og regularitet som er viktig. Om kaffen er "bakt inn" i prisen eller må kjøpes ved siden av spiller ingen rolle.

Med den massive kampanjen DY kjører på dette, så skulle det vært interessant å se hvilken ROI de har... Så vidt meg bekjent har DY allerede avtaler med stort sett alle de store bedriftene i Norge. Tipper de har avtale med 95 av de 100 største bedriftene i Norge, og jeg tror de hadde fått mer økonomisk uttelling av å bruke de pengene de nå bruker på markedsføring på å få opp utnyttelsen av avtalen hos disse 95 kundene.

Men dette er bare mine 8 cent

...eller kanskje det hadde vært billigere å servere gratis kaffe?

Tror ok den godeste Kjos er veldig bevisst på hva han gjør i det offentlige rom, som for eks å reise Y når har reiser med konkurrenter.

Et annet eksempel jeg kan nevnete er at for en tid siden, satt jeg ved siden av han på strekningen OSL - CPH. Under safety demo, la han fra seg avisen og fulgte nøye med. Jeg vil anta at dette var meget nøye gjennomtenkt opptrenden i det offentlige rom. Når man er smart nok til å tenke slik, fortjener du litt kred spør du meg!

Jeg tror det er viktig at Norwegian er tilstede på den måten de er. Uten konkurranse ville nok SAS vært betydelig værre en hva de er i dag, og sannsynligvis forfallt ennå mer. "Monopoler" gir dårlige produkter!

jeg er sikker på den lærlingen som gjorde den demoen for luselønn satte stor pris på det.

men fra spøk til revolver;

jeg synes det er litt festlig når de gang på gang hver gang SAS har sine kampanjer velger sin counter-strike i den kaffekoppen.... Sist var jo da det gikk litt skeis i mattetimen for Kjos.

DY har sitt produkt, SAS har sitt. Hvorfor kan man ikke fokusere på hva man har å tilby istedenfor å rakke ned på hva andre tilbyr og heller fremheve kvaliteten med sitt eget produkt hvis det er så bra?

Last edited:
DY har sitt produkt, SAS har sitt. Hvorfor kan man ikke fokusere på hva man har å tilby istedenfor å rakke ned på hva andre tilbyr og heller fremheve kvaliteten med sitt eget produkt hvis det er så bra?

Det enkle svaret på dette er at alt er relativt. SAS sitt produkt ses i forhold til konkurrentenes produkt, og vice versa. Om SAS eller DY hadde vært alene, uten konkurrenter, og/eller kraftig overlegen, så hadde man kunnet fokusere utelukkende på eget produkt, men siden det ikke er slik så må man forsøke å fremholde de aspekter ved produktene som kundene kan tenkes å være opptatte av.

Det enkle svaret på dette er at alt er relativt. SAS sitt produkt ses i forhold til konkurrentenes produkt, og vice versa. Om SAS eller DY hadde vært alene, uten konkurrenter, og/eller kraftig overlegen, så hadde man kunnet fokusere utelukkende på eget produkt, men siden det ikke er slik så må man forsøke å fremholde de aspekter ved produktene som kundene kan tenkes å være opptatte av.

ser den. men da kan man kanskje forholde seg til hva FAKTISK produktet er, og ikke velge seg ut enkle momenter for å latterliggjøre det. Og si at du betaler "så og så mye for en kopp kaffe" blir rimelig bull. Men det er meg.

Back