Klappsete

MD11

ScanFlyer Dusty
Viser til en annen tråd her inne, tror den er borte, men kun flygere og kabinpersonale tilhørende selskapet/konsernet kan taes med på klapp hvis kapteinen ombord godkjenner dette. Ingen passasjerer med andre ord. Besøk i cockpit under flyvningen er heller ikke tillatt. Mange skuffede barn ( og fedre) etter at dette ble innført....
 
Ja, det var desverre eneste maaten aa faa bort vedlegget paa innen rimelig tid. Men diskusjonen er selvfoelgelig relevant, den.

Her i USA er det veldig strenge regler for aa sitte foran i festningen. Og jobber du ikke selskapet som flyr, maa du ogsaa sjekkes mot en foederal database for aa faa lov.
 
Originally posted by MD11

Viser til en annen tråd her inne, tror den er borte, men kun flygere og kabinpersonale tilhørende selskapet/konsernet kan taes med på klapp hvis kapteinen ombord godkjenner dette. Ingen passasjerer med andre ord. Besøk i cockpit under flyvningen er heller ikke tillatt. Mange skuffede barn ( og fedre) etter at dette ble innført....

Bakkepersonale har også lov å sitte på klapp..
 
Originally posted by Boeing
Bakkepersonale har også lov å sitte på klapp..


Hva med oss "unormale"?

Her er bildene uten navn - for de som ikke helt skjønner hva diskusjonen handler om.
 

Attachments

  • Uten navn.jpg
    Uten navn.jpg
    35.3 KB · Views: 54
  • DSC_1884 [1024x768].JPG
    DSC_1884 [1024x768].JPG
    70.3 KB · Views: 52
Originally posted by Boeing

Originally posted by MD11

Viser til en annen tråd her inne, tror den er borte, men kun flygere og kabinpersonale tilhørende selskapet/konsernet kan taes med på klapp hvis kapteinen ombord godkjenner dette. Ingen passasjerer med andre ord. Besøk i cockpit under flyvningen er heller ikke tillatt. Mange skuffede barn ( og fedre) etter at dette ble innført....

Bakkepersonale har også lov å sitte på klapp..

Selvsagt, glemte de. Men som sagt, kapteinen ombord avgjør.
 
Det får vi se på da :D

Til deg som sitter i coxkpit på 737 - er det virkelig plass til 3.person ??

Har sittet i en airbus fra Mytravel og der var det plass til 3 ekstra personer hvis jeg ikke husker feil.

Satt nedover i midten (mellom kaptein og sidemann) og hjemover bak sidemann og en servicemann i midten !

Hvordan er plassen i cockpit i de forskjellige flytypene ??? Hvem har aning ??

Jan
 
Jeg er 180cm og hakket med påbygd enn Kate Moss og får fint plass i 737-500'er og -700'er bak konsollet mot døren.

-A
 
Hvilke strekninger er det her snakk om? På flighter til og fra UK er det strengt forbudt å folk på klappsete, uansett om de er fra eget selskap.
 
Originally posted by ATC-flyradar
Til deg som sitter i coxkpit på 737 - er det virkelig plass til 3.person ??

Har vært med på en overbooket flight til Bodø med en 737. Da var det 2 stk på klapp i cockpit slik at alle kunne komme med....men det var visstnok trangt.
 
Originally posted by LN-BRK

Hvilke strekninger er det her snakk om? På flighter til og fra UK er det strengt forbudt å folk på klappsete, uansett om de er fra eget selskap.

Nja... är det inte below 5000ft?
 
Originally posted by ph-ndr

Jeg er 180cm og hakket med påbygd enn Kate Moss og får fint plass i 737-500'er og -700'er bak konsollet mot døren.

-A

Da er plass til meg også :colgate:


Til LN-BRK :
Hvilke regler gjelder for opplæring eller mulig tilsyn når det er forbudt ?? Hvem skal passe på slike direktiv og sikre på at ingen andre er cockpit :angry:

Bare spør

Jan
 
Originally posted by ATC-flyradar

Til LN-BRK :
Hvilke regler gjelder for opplæring eller mulig tilsyn når det er forbudt ?? Hvem skal passe på slike direktiv og sikre på at ingen andre er cockpit :angry:

Av og til står folk fra luftfartsmyndighetene klare til å gjøre inspeksjon når flyet parkerer på gate. Da ser de lett om det er noen ekstra i cockpit.

Mener forbudet gjelder i UK airspace, og ikke bare under 5000 ft

Leser man det første notatet fra kapteinen, så sier han de ikke har lov å ta inn folk i cockpit UNDER flyging. Hadde du spurt før avgang ville du kanskje kunnet være med hele turen? Noen selskaper har som policy å ikke åpne cockpitdøra under flyging, og det kan også skape uro hos andre passasjerer dersom de ser at en annen passasjer går inn i cockpit. Verden er jo gal :)
 
Jeg har sottet på klapp i 737, 738, og 757, klart best plass i 757, men absolutt allreight plass på 737`ene og!
Det er plass til ekstra i 737 som jeg vet..1 ved døren, og en på høyre side..
 
Har ikke inntrykk over at Kapteiner tolker de her reglene så strengt på innland. Det er sålklart lettere å få sitte fremme hvis du har et flyplass id-kort.
 
Jeg har aldri fått nei etter at jeg begynte å fly selv. Før jeg begynte å fly selv, ble det nei en gang jeg spurte.
I år har det blitt innenlandsturer med 735, 736, 73G og 738.
Noen som vet hvordan plassen er på klapp i F-50? 737 er litt i grenseland for meg, men på en kort tur er det greit nok
 
Sittet på klapp i F50 en gang. Jeg kan ikke si jeg husker det så veldig godt men det er ikke så veldig stor forskjell fra DH8 (100-serien i alle fall). Var så heldig å rekke å få et ja på NAX sin rute Bodø-Andenes før de takket for seg etterhvert.

Foranledningen var litt spesiell. Fikk alltid nei da jeg spurte NAX-F50 gutta der oppe. Men en gang var jeg eneste PAX ombord ANX-TOS. Fikk en litt mer personlig rettet sikkerhetsdemonstrasjon av flyvertinna med muligheter for å stille oppklarende spørsmål :lol: Underveis stakk jeg hodet inn i cockpit og snakket med folka. Pga W&B kunne jeg ikke sitte helt foran under T/O og landing. Takket være denne spesielle incidenten kjente jeg igjen navnet til flygeren ved en senere anledning under velkomsthilsen i Bodø. Da spurte jeg flyvertinna om hun kunne spørre om det var plass på klapp for en fra Hamar (eneste måten flygeren kunne huske meg på tenkte jeg). Jaggu!. Dernest ble WIF innført igjen som operatør på ruta og de er mye greiere folk ;)
 
Reglene er helt klare og ligger forankret i AOM'en: Pax på flight deck kun ved avtale på for¨hånd. None Rev. OK med medbrakt ID. "På forhånd" praktiseres litt flexi på innland.
Kommer det en med medbrakt PPL så sier kapteinen av og til OK. INGEN blir hentet til flight deck etter boarding eller under flight.
 
Back
Top