KL MD11- hvorfor ikke faset ut?

C130

ScanFlyer Gold
Som jeg har nevnt i et par andre tråder så skal jeg, min sambo og et par døtre til Kilimanjaro i februar neste år.
Inntill nå har jeg trodd at turen fra AMS skulle gå med en 777, men nå kommer det opp MD11 ved søk på flighten.
Hvordan er KL MD11 å fly med ? (Economy)
Jeg ser på Wikipedia at KL er det siste selskapet som fortsatt flyr MD11 på regulære ruter interkontinentalt.
Hva er årsaken til at de "tviholder" på typen, men "alle" andre har skrotet sine ?
Hvor lenge skal KL fortsette å fly MD11 ?

Re: KL MD11

Ingenting å bekymre seg over, hadde det vært meg hadde jeg vært glad.
Grunnen til at KLM fortsatt flyr MD11 er vel at de synes de fungerer fint og det er mye billigere enn å kjøpe nye fly.

Og MD-11ene er ikke skrotet, det har stort sett blitt cargofly for FexEx m.fl.

Fløy selv MD-11 ned dit for mange år siden - god tur til tops!

Jeg hadde vært sjeleglad for å fått en flight med MD11 i loggen min. Historisk sett er dette svært gode maskiner me røtter i den gode gamle DC-10. Komfortmessig vet jeg ikke hvordan de er men tviler på de kan være veldig mer dårlige en 777.

Når man først skal fly KLM, er jo MD11 vinnerloddet;) Fløy MD11 AMS - DEL for noen år siden, og den er langt å foretrekke foran deres 777-300. Happy trip!

Last edited:
MD11 ble ikke den kommersielle suksessen McDD håpet på og det er kun KLM og World Airways som fortsatt bruker maskinen i passasjertrafikk. De øvrige aktive maskinene er fraktere.

Har fløyet til SXM med KLM Md-11 flere ganger, service og IFE er helt ok. Flyet og comfort er det beste på økonomi long haul jeg har opplevd. God plass, gode seter, rolig kabin, og kuuuuuult fly
Kos deg, og ha en god tur.

Har en kompis som nå nylig er omskolert til denne maskinen nå, og i følge han skal den være i flåten noen år til.

Kabinen er dessuten shinet opp betraktelig med nye seter, samme type som B777 og AVOD. Enjoy:) MD11 blir i flåten til 2016 som nevnt.

Har også fått fløyet med KLMs MD11 for flere år siden. Da gikk typen AMS-Memphis. Selv synes jeg at det er et flott fly å se på.

Men hva med DC10? Det er jo nesten identisk med MD11, men er det noe selskap som flyr DC10 i passasjertrafikk lenger? Har dessverre ikke fått den typen med på lista mi!

BF:cool2

Omni har fortsatt noen tiere i trafikk - men de skal også fases ut 'etterhvert'.

004922.jpg

Men hva med DC10? Det er jo nesten identisk med MD11, men er det noe selskap som flyr DC10 i passasjertrafikk lenger? Har dessverre ikke fått den typen med på lista mi!
BF:cool2

Lar seg rimelig lett gjøre; Ta turen til Abu Dhabi (fx. hvis en likevel er i Dubai), Biman flyr AUH-Dhaka 4 (?) ganger i uken med DC-10, kan bookes for en rimelig penge på asiatravel.com.
Roma-Dhaka er kanskje enda enklere, flys og med DC-10 for tiden.
10´ern brukes også på forholdsvis korte innenriksruter i Bangladesh, det samme gjør F-28.

Last edited:

Og MD-11ene er ikke skrotet, det har stort sett blitt cargofly for FedEx m.fl.

Ja jeg ser at FedEx faktisk har 63(!) av disse, UPS 38 og Lufthansa cargo har 18.

Hva er det som gjør at disse er så populære som fraktemaskiner, men ikke som passasjermaskiner ?
Regner jo med at det har med økonomi å gjøre, men er frakt av passasjerer og frakt av gods to helt forskjellige regnestykker?
Eller er det fordi typen er spesielt godt egnet til frakt; lasting-lossing-stuing etc... ?

Hadde gleden av å fly NW 's DC 10-30 AMS-MSP siste året før den ble borte. Dersom du får med AVOD og slikt er det jo bare å glede seg! Morsomt fly og artig å logge den, 777 får man jo mange sjanser til å fly.

Og om crewet på KLM er halvparten så hyggelig som det jeg opplevde på NW så er det ihvertfall bare å glede seg mer!

Back