Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Litt morsomt å se i grunn. Han var ikke fullt så selvsikker og slesk denne gangen gitt.... :D
 
Har aldri oppfattet han som slesk, heller folkelig.
Syntes han argumenterte meget godt for sine synspunkter.
 
Reagerer mer på den stae og meget irriterende programlederen...
Kjos fikk jo nesten ikke snakke ferdig engang!
 
Han nevnte ihvertfall London, og at Norwegian ikke kom til å vokse så mye mer i Norge...Derimot kom veksten utenfor Norge.

Det har Bjørn Kjos sagt lenge. Bjørn Kjos har sagt at de skal vokse i Norge og Skandinavia, men at de nå skal få større vekst utenfor Skandinavia. De planlegger jo flere ruter ut av London og etc.
 
Kjos er vel Kjos, men her synes jeg Dagsrevyens Atle Bjurstrøm får en skjev start på intervjuet sitt. Han greier ikke helt å parere Kjos' uttalelser om hjemmebaser og turnering av crew, og ender opp med banale utsagn som at det dreier seg om penger. Og etter det fremstår Bjurstrøm som masete og avbryter Kjos litt for ofte.
 
Skriver dette fra Bangkok etter å ha sett Kjos på Dagsrevyen. Klart dette er vanskelig for norske piloter og kabinansatte. Men å påstå at Kjos driver sosial dumping er drøyt. Når det gjelder piloter er han nok først og fremst ute etter å rappe Boeing 777 piloter med erfaring fra å fly til Europa med Thai. De er vel de enkleste å omskolere sertifikatmessig. De er pokker ikke billige sett med thailandske øyne. De tjener fort en 3-4 mill bht, pluss minus 800 000 kr, og med den inntekten har du minst like god materiell levestandard i Thailand som om du tjente 3-4 mill kroner og bodde i Oslo. Jeg vil tro Kjos må betale en god del mer en dette for å få en pilot til å slutte i TG og begynne i Norwegian. Å være fast ansatt langdistansepilot i TG i dag gir samme lønn og status i Thailand som det gjorde å være long haul captain i SAS på 70 og 80 tallet, det sier vel litt. Når det gjelder kabinansatte er det nok enklere, men også der har TG rykte på seg, såvidt jeg har skjønt, for å betale bra....sett med litt skrå thailandske øyne.
 
Flåthen svarte i Nyhetsmorgen på P2 i dag. Litt pussig at han nå synes å stole på vikarbyrådirektivet... Og enda morsommere at han introduserer nyordet "flyfarten".

Norske flyselskaper må betale lik lønn til alle ansatte, om de er innleide eller ei. Det mener LO-sjef Roar Flåthen. EUs vikarbyrådirektiv forsterker kravet om likebehandling etter norske regler, sier han.

- Jeg mener at Norwegian må forholde seg til de lønns- og arbeidsvilkårene vi har innenfor "flyfarten" i Norge - og norske tariffavtaler, uttaler han.

LO-sjefen har ingen sans for Norwegians plan om å lønne utenlandsansatte lavere enn norske. - Vi bruker jo mye tid på å motarbeide sosial dumping innenfor andre bransjer. Vi har gitt regjeringen sterke signaler for at regelverket ikke skal åpnes for dette, uttaler han.

Norske flyselskaper må følge norske lønns- og arbeidsvilkår, og EUs nye vikarbyrådirektiv gjør det enda mer opplagt, sier Flåthen. - Disse selskapene, og Norwegian, ikke minst, har stor del av sine flyvninger i Norge og ut av Norge. Det er nok mange ting som vil så vil slå inn her - det er ikke fritt fram for å bare bemanne disse flyene med utenlandsk arbeidskraft eller norske på andre vilkår enn det norske tariffavtaler gir grunnlag for, uttaler han.

LO-sjefen er på kollisjonskurs med Norwegian-sjef Bjørn Kjos i spørsmål om lønn. - Jeg tror ikke det er gjennomtenkt. Det vil si at alle Telenor-ansatte i f.eks. Bangladesh skulle ha norske lønninger, og alle skjønner at det vil man aldri kunne greie å konkurrere med. Går vi utenfor må vi holde de lokale vilkårene. De må være konkurransedyktige og så må folk behandles med respekt, og et lønnsnivå som er bra på det stedet de jobber, uttaler han.

Hvis alle i Norwegian skal lønnes likt og etter norsk lønn, hva gjør dere da? - Det vil være umulig og umulig for norsk industri. Jeg tviler på om man kan særbehandle en industrigren. Da må man ta alle over ett - og det vil si at man bare masseeksporterer all industri i Norge som konkurrerer i utlandet, sier Kjos.

Det tar Flåthen og LO med knusende ro. - Nå har vi til tider hørt at det er en del næringslivsledere og forretningsdrivende som har truet med å flagge ut, enten det er formuesskatt, skattesystem eller andre ting. Det er ikke noe nytt. Hvis det er bare for å utnytte de ansatte med lavere lønns- og arbeidsvilkår, at det da er lettere å drive sosial dumping i Sverige enn i Norge - jaja, det er mulig det er det, men da er han vel velkommen der da, kommenterer Flåthen.

Regjeringen har nå den vanskelige saken til behandling, men konfliktene i luften blir neppe løst før neste år.

(C) AirbusTrond
 
Artig at Kjos sammenligner seg med Telenor India. Han kan jo da bare følge oppskriften til Telenor og opprette og registrere et datterselskap i Thailand, så kan han jo bare kjøre på. Problem løst - eller er det kanskje ikke det han ønsker likevel. Gutten vil nok ha i pose og sekk han - spesielt i disse juletider. :-)
 
"Dette er internasjonale standarder satt av IASA"? Jaha?
Han virket noe nølende og stotrete under intervjuet. At programleder avbrøt han noen ganger tolket jeg det dithen at han nølte for lenge på å svare i klartekst.
 
"Dette er internasjonale standarder satt av IASA"? Jaha?

EASA, kanskje?

Jeg synes heller ikke Kjos var så på hugget som han pleier, men fikk vel egentlig heller ikke anledning til å svare i særlig grad. Jeg synes hele seansen var veldig lite informativ.
 
Skulle Dagsrevyen satt dette i en meningsfull kontekst ville naturligvis det riktige vært og også sett på hvordan konkurrentene til Norwegian i dette markedet opererer.
 
En ganske dum diskusjon de hadde. Bjurstrøm prøvde å arrestere Kjos for sosial dumping og Kjos svarte litt stottrende men helt greit. Syntes han fikk fram poenget sitt med at Norwegian må vokse for å overleve i den harde konkurransen. Det å vokse seg store med kun base i Norge kan fort bli kroken på døra. Det er sikkert flere mekanismer som styrer dette, men det å bygge opp et IC imperium med base i Norden er nok ikke veien å gå hvis man skal overleve
 
NRK 0 - 1 Norwegian

NRK hadde en utrolig dårlig sak her. Ingen dokumentasjon eller kilder, kun et ønske om å arrestere Kjos for at alle baser i utlandet kun har et økonomisk motiv. BK svare greit for seg, henviser til gjeldende lover og regler, men får desverre knapt snakke ferdig et eneste argument.
 
Back
Top