I gårsdagens Dagsrevy ble Bjørn Kjos stilt til veggs om langdistansesatsningen sin:
http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19121812/18-12-2012#t=32m6s
http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19121812/18-12-2012#t=32m6s
Ut fra Kjos uttalelser får vi et fremtidig rutekartet fra BKK slik, mon tro?
Ut fra Kjos uttalelser får vi et fremtidig rutekartet fra BKK slik, mon tro?
http://www.gcmap.com/map?P=BKK-OSL,...KK-CPH,+BKK-TRD&MS=wls&MR=540&MX=720x360&PM=*
Han nevnte ihvertfall London, og at Norwegian ikke kom til å vokse så mye mer i Norge...Derimot kom veksten utenfor Norge.
Og etter det fremstår Bjurstrøm som masete og avbryter Kjos litt for ofte.
Norske flyselskaper må betale lik lønn til alle ansatte, om de er innleide eller ei. Det mener LO-sjef Roar Flåthen. EUs vikarbyrådirektiv forsterker kravet om likebehandling etter norske regler, sier han.
- Jeg mener at Norwegian må forholde seg til de lønns- og arbeidsvilkårene vi har innenfor "flyfarten" i Norge - og norske tariffavtaler, uttaler han.
LO-sjefen har ingen sans for Norwegians plan om å lønne utenlandsansatte lavere enn norske. - Vi bruker jo mye tid på å motarbeide sosial dumping innenfor andre bransjer. Vi har gitt regjeringen sterke signaler for at regelverket ikke skal åpnes for dette, uttaler han.
Norske flyselskaper må følge norske lønns- og arbeidsvilkår, og EUs nye vikarbyrådirektiv gjør det enda mer opplagt, sier Flåthen. - Disse selskapene, og Norwegian, ikke minst, har stor del av sine flyvninger i Norge og ut av Norge. Det er nok mange ting som vil så vil slå inn her - det er ikke fritt fram for å bare bemanne disse flyene med utenlandsk arbeidskraft eller norske på andre vilkår enn det norske tariffavtaler gir grunnlag for, uttaler han.
LO-sjefen er på kollisjonskurs med Norwegian-sjef Bjørn Kjos i spørsmål om lønn. - Jeg tror ikke det er gjennomtenkt. Det vil si at alle Telenor-ansatte i f.eks. Bangladesh skulle ha norske lønninger, og alle skjønner at det vil man aldri kunne greie å konkurrere med. Går vi utenfor må vi holde de lokale vilkårene. De må være konkurransedyktige og så må folk behandles med respekt, og et lønnsnivå som er bra på det stedet de jobber, uttaler han.
Hvis alle i Norwegian skal lønnes likt og etter norsk lønn, hva gjør dere da? - Det vil være umulig og umulig for norsk industri. Jeg tviler på om man kan særbehandle en industrigren. Da må man ta alle over ett - og det vil si at man bare masseeksporterer all industri i Norge som konkurrerer i utlandet, sier Kjos.
Det tar Flåthen og LO med knusende ro. - Nå har vi til tider hørt at det er en del næringslivsledere og forretningsdrivende som har truet med å flagge ut, enten det er formuesskatt, skattesystem eller andre ting. Det er ikke noe nytt. Hvis det er bare for å utnytte de ansatte med lavere lønns- og arbeidsvilkår, at det da er lettere å drive sosial dumping i Sverige enn i Norge - jaja, det er mulig det er det, men da er han vel velkommen der da, kommenterer Flåthen.
Regjeringen har nå den vanskelige saken til behandling, men konfliktene i luften blir neppe løst før neste år.
Og etter det fremstår Bjurstrøm som masete og avbryter Kjos litt for ofte.
"Dette er internasjonale standarder satt av IASA"? Jaha?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.