Kinesiske flyvertinner kan koste SAS millioner

Da maa vel de skandinaviske ha arbeidstillatelse i Kina ogsaa, da! Dette er for dumt ...

Mja , sas flyene har ikke base i China og er på Scandinaviske registere...

Men det var vel spesielt CAU som begynnte å mase om dette, hvor det selvsagt
gikk på lønn.
Det må vel være samme regler for de Kinesiske vertinnene som for de Japanske ( i SAS) ?

Skal man gi skandinaviske loenninger til de som laster flyene i Kina ogsaa? Mann loennes etter der man er ansatt. Er man ansatt i Kina og faar loennsslippen sin der - vel, saa skal man loennes etter lokale forhold. Er ikke det akseptabelt, faar man la vaere aa ansette disse folkene.

Hva med DY-crew i WAW eller Stochkolm? Det er da ingen som har problemer med aa loenne disse etter lokale satser?

Det er vel noen små forskjeller iom at DY har baser med fly i ARN og WAW

At det er behov for vertinner som et etniske Kinesere og Japser er vel et + på service siden, so far so good. Og jeg syntes at de skal lønnes lokalt. Men det er lov å forsvare sin arbeidsplass om det blir litt vel mange Etniske.... , spesielt i CAU som ikke engang tåler Nordmenn

En kan si mye rart om CAU, men de har skjønt poenget her. De står virkelig på for sine medlemmer og driter laaangt i hva alle andre enn sine medlemmer måtte mene om deres utspill. Når det gjelder DY og dens operasjon i WAW så tviler jeg på at andre selskapers foreninger hadde akseptert dette.. Likt selskap - likt arbeid - lik lønn!!

Våre venner i Danmark.. de er litt annerledes enn oss her oppe i norge når det gjelder fagrøysla. De som har jobbet i danmark skjønner kanskje hva jeg mener..

Når det gjelder DY og dens operasjon i WAW så tviler jeg på at andre selskapers foreninger hadde akseptert dette.. Likt selskap - likt arbeid - lik lønn!!
Mener du seriøst at et selskap skal betale lønn etter hvor det har hovedkontor og ikke etter hvor arbeidstakerene har sitt arbeidsted?

Håber virkeligt at SAS vinder den sag - selvom det jo så nok betyder at CAU "sætter sig igen".

Globalisering betyder, jo at arbejdskraften har et verdens marked - så hvis de kinesiske desser er ansat i Kina er det naturligvis Kinalønninger de skal have - det samme gælder så selvfølgelig også evt. danske der arbejder for SAS på landjorden i Kina!.

Det er på tide vi får taget et gevaldigt opgør med fagforeningerne i Danmark - ikke bare i SAS men i Danmark generelt. Vi ser jo allerede 3F (fagforening der organiserer nogle af de rampeansatte) og HK (fagforening der organiserer nogle checkin folket) ude med konflikttrusler mod Menzies allerede inden de har ansat første medarbejder. Hvem fan' siger at de evt. menzies ansatte vil have 3F og HK "til at tale deres sag"?

En kan si mye rart om CAU, men de har skjønt poenget her. De står virkelig på for sine medlemmer og driter laaangt i hva alle andre enn sine medlemmer måtte mene om deres utspill. Når det gjelder DY og dens operasjon i WAW så tviler jeg på at andre selskapers foreninger hadde akseptert dette.. Likt selskap - likt arbeid - lik lønn!!

Våre venner i Danmark.. de er litt annerledes enn oss her oppe i norge når det gjelder fagrøysla. De som har jobbet i danmark skjønner kanskje hva jeg mener..

Det er vel dette som er kjernes i SAS's problemer, kranglete fagforeninger som ikke ser selskapets beste men kun sitt egets beste! Selvsagt skal de på DY basen i Polen lønnes utfra lokale forhold, skulle bare mangle. Skulle de hatt norske betingelser så ville ikke basen vært der, enkelt og greit.

Poenget mitt er at CAU ser sine egne arbeidsplasser truet på lengre sikt. Derfor står de på krava! Forlengelsen av hva vi ser i SK og DY er jo at selskapene kan ansette billigere arbeidskraft i land hvor lønnsnivået er betraktelig lavere for deretter bruke disse på hele rutenettet. Tviler på at ledelsen i nevnte selskaper har gitt noen juridisk bindende garantier for at de ikke noen gang kommer til å gjøre dette. Kampen som CAU fører i denne saken har jo naturligvis ingen sympati blant folk flest da opprettholdelsen av dagens system høyst sannsynligvis gir høyrere billettpriser enn om "alle" var ansatt i lavkostland.

Dette har jo skjedd i norsk skipsfart! De fleste av mannskapene er fra Filippinene og offiserene er norske. Kan jo til en viss grad sammenliknes med luftfarten.

Poenget mitt er at CAU ser sine egne arbeidsplasser truet på lengre sikt. Derfor står de på krava! Forlengelsen av hva vi ser i SK og DY er jo at selskapene kan ansette billigere arbeidskraft i land hvor lønnsnivået er betraktelig lavere for deretter bruke disse på hele rutenettet. Tviler på at ledelsen i nevnte selskaper har gitt noen juridisk bindende garantier for at de ikke noen gang kommer til å gjøre dette. Kampen som CAU fører i denne saken har jo naturligvis ingen sympati blant folk flest da opprettholdelsen av dagens system høyst sannsynligvis gir høyrere billettpriser enn om "alle" var ansatt i lavkostland.

Dette har jo skjedd i norsk skipsfart! De fleste av mannskapene er fra Filippinene og offiserene er norske. Kan jo til en viss grad sammenliknes med luftfarten.

Skipsfart er litt anderledes. Det er mye billigere å ha et mannskap på et skip enn på et hotell. Det vil være nyttig å ha den nordiske kulture i kabinene. Men samtidig, skal man konkurere mot selskaper som har lavere lønninger må man jo finne på noe.

Jada, jeg ser helt klart at selskapene må gjøre noe for å være konkurransedyktige. Men igjen så er poenget mitt at jeg forstår hvorfor CAU kjemper mot dette. Ingen foreninger kan eller bør akseptere noe som på kort eller lang sikt kan true deres arbeidsplasser! Det er jo akkurat dette jeg har forstått dette dreier seg om. Foreningene driver ikke flyselskap, men skal sørge for best mulige forhold for sine medlemmer. Det er etter mitt syn CAU flinke til. Men for oss som står utenfor kan de oppfattes som MEGET firkantet og lite samarbeidsvillige. Det er vel slik de ofte fremstilles i media her i norge.

Bare for og understreke, DY bruker ikke polske kabinansatte på norske ruter. De brukes på rutene fra WAW. Norske ruter samt Norge - Utland betjenes av basene OSL, BGO, TRD og SVG.

SAS bruker jo heller ikke kinesiske kabinansatte på andre ruter enn til Kina, noe jeg forøvrig synes er helt naturlig at de gjør.

Last edited:
"Bare for og understreke, DY bruker ikke polske kabinansatte på norske ruter" hvorfor i alverden gør de ikke det, hvis det er billigere? og mere flexibelt.

De kunne vel routes: waw-cph-cph-osl-cph-waw eller waw-arn-osl-waw eller hvordan det nu bedst muligt kunne indpasses når nitestops er iberegnet

Back