Kina nere, extra kapacitet?

Jccl

ScanFlyer Blue
En enkel fråga. Nu när tex SAS lagt ner Beijing och Shanghai för en tid vad händer med den kapacitet som blir frigjord? Har förstått, men kan ha fel, att Finnair använder den på att utöka frekvensen på några av sina andra linjer tex New York.
 
Mesteparten av kapasieten er jo parkert, det gjelder Finnair også. Selv om de nå planlegger fly litt ekstra til New York i sommer
 
En enkel fråga. Nu när tex SAS lagt ner Beijing och Shanghai för en tid vad händer med den kapacitet som blir frigjord? Har förstått, men kan ha fel, att Finnair använder den på att utöka frekvensen på några av sina andra linjer tex New York.

Det er dessverre ikke en enkel frågra.

Rett nå ingen kan si hvor lenge denne Corona-Virus vil de facto stanse traffiken til Kina. Men dersom det trekker seg ut i sommer, så vil det bety store makro-økonomiske konsekvenser. Globalt resession. Dersom det kommer slik, så vil en god del eldre fly ende opp hos huggeren, pluss at selskapene vil forsøke å trekke ut leverenser i fremtida.
 
Jeg er klar over at det ikke er så enkelt som det høres ut, men kunne det skape rom for å teste ut nye destinasjoner? for eksempel SAS til sør-øst-asia eller Sør-Afrika, eller kanskje nye destinasjoner i Amerika?
 
Tror om den frigjorte kapasiteten skulle brukes til noe ville det vært økninger på eksisterende ruter. Vil tro det ikke er bare bare å starte en ny rute, få på plass rettigheter, ground handling, catering osv
 
Tack för svaren. Hade nog inte tänkt att man skulle öppna upp en tillfällig linje medan kina är nere. Det blir nog svårt :-) tanken var mer vilka möjligheter är det att öka frekvensen på existerande ruter eller tidigarelägga någon man har planlagt. Tex om man planlagt att öppna seoul från CPH kunde man använda den fria kapaciteten att starta upp smått idag och sedan ”skarva” med Kina och/eller vänta med att avveckla någon gammal 340 om kina kommer upp tidigare. Synd att ha maskinerna på backen. Det kostar pengar och jag tänker kina kommer nog stå på mer eller mindre i alla fall till sommaren.
 
Ville være veldig risky å øke på noe sted i Asia nå. Sjansene er vel store for at mer eller mindre hele regionen vil se dropp i trafikken, selv om viruset ikke sprer seg ytterligere. Men sjansene er vel store for at det skjer ...
 
Ok. Olyckligt exempel med seoul. Tänk Seattle istället. Antar att det står också högt på listan från CPH. Eller om man vill börja med Chicago från OSL.
 
Ok. Olyckligt exempel med seoul. Tänk Seattle istället. Antar att det står också högt på listan från CPH. Eller om man vill börja med Chicago från OSL.

Det tar gjerne ganske lang tid før en longhaulrute blir lønnsom, og det blir fort mest halvtomme fly skal de fly et sted noen måneder nå og da, spesielt utenfor høysesong. Selv om det er dyrt å parkere fly, kan det være enda dyrere å operere dem med lavt belegg og lave priser

Trolig er det da billigst og mest lønnsomt å gjøre som Finnair: Parker flyene og permiter ansatte. Jeg er litt overrasket at SAS ennå ikke har gjort det, men kjenner ikke godt nok til permiteringsreglene i Sverige/Danmark?
 
Kunne det vært noe økonomi i «ad-hoc» turer til type lpa i påsken og andre varme steder i sommerferien? De sier jo at Usa-markedet er umettelig i sommermånedene?

Når det gjelder permeteringer vil kanskje sk sitte stille i båten til etter forhandlingene med kabinforeningene?
 
Air India har avlyst alle sine Kina-flyvninger til1. juli. - SAS har parkert 2 langdistansefly, og Lufthansa har 13 på bakken.
 
Kunne det vært noe økonomi i «ad-hoc» turer til type lpa i påsken og andre varme steder i sommerferien? De sier jo at Usa-markedet er umettelig i sommermånedene?

Når det gjelder permeteringer vil kanskje sk sitte stille i båten til etter forhandlingene med kabinforeningene?

Det finnes jo en god del ting som må på plass før man kan starte opp en rute. Slots, traffik-rettigheter etc pp er bare det formal juristiske. For hver destinasjon er enten det ene eller det andre vanskelig, for noen begge deler. Å reforhandle en bilateral avtale er ingen sak du gjør under helg.

Til slutt trenger du også Pax som flyr. Den typiske booking curve for en longhaul flygning er mid-/long-term. Dersom man åpner flygninger nå, så er det ok dersom man skål fly JUL og deretter. Men alt annen er altfor sent. Selv om Juni er absolutt Peak i USA; det finnes jo visse tider da volumen i bookinger kommer, og disse datoer er alrede gått.

Btw, traffik over atlanteren er ikke umettelig. Den er bare veldig stort i volumn, men det hver skjer er idiots-fools-game. Hver stjeler volumer fra hverandre, den organiske veksten i etterspørelsen krever ikke mer kapasitætspluss enn dette hva vi alrede har i market vs 2019.
 
Kunne det vært noe økonomi i «ad-hoc» turer til type lpa i påsken og andre varme steder i sommerferien? De sier jo at Usa-markedet er umettelig i sommermånedene?

Når det gjelder permeteringer vil kanskje sk sitte stille i båten til etter forhandlingene med kabinforeningene?



Mange av disse turene krever jo gjerne et samarbeid med hoteller og reiseoperatører etc

Dessuten er svært mange av flyene som er parkert i en konfigurasjon som overhodet ikke er beregnet for Kanariøyene og man får en svært høy setekostnad
 
LH varsler enda större kutt. 23 longhaul fly av gruppen står rett nå på bakken og selskap varsler at man ser på opp til 25% kanseleringer for short/medium-haul.
 
Corona viruset har verkligen lagt i en extra växel sista tiden. Det står nu klart för mig att det blir nog inte så mycket att omdirigera kapaciteten. Det var ett önsketänkande från min sida. Det är mer om att ställa maskinerna på backen. Alla linjer tappar trafik.
 
Back
Top