• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kildehenvisninger ved nyhetssaker

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Jeg vet at mange med meg har stor nytteverdi av at forumets medlemmer finner nyhetssaker på nettsteder man ellers ikke vanligvis frekventerer. Personlig leser jeg ikke fast nettutgavene til Haugesunds Avis, Stavanger Aftenblad eller Tønsberg Blad, men det er ikke rent sjelden at disse har interessante artikler for oss flyfreaks. Og DA er det bra om noen gir oss andre tips om dette.

Men, når man henter nyhetssaker fra andre nettsteder er det viktig at man gjør det på rett måte, slik at man ikke kan beskyldes for ulovlig kopiering av saker fra kommersielle aktører.

Den standard vi SKAL følge på Scanair.no er en av følgende:

Overskrift + Link
- Bredside mot flyteknikerne: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article912733.ece

Overskrif, med ingress + link
- Bredside mot flyteknikerne
Flyteknikerne lager bråk om sviktende flysikkerhet når de i realiteten forsøker å beskytte egne arbeidsplasser, mener samferdselsminister Torild Skogsholm.
Hele saken: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article912733.ece

Ved kortere saker er det helt sikkert greit å lime inn full tekst, men kilden (med link om det er en nettbasert tjeneste) skal ALLTID med. Husk at dette er kommeriselle aktører som lever av sine annonsører.

Replying to Topic 'Kildehenvisninger ved nyhetssaker'

Og en annen sak er at kåppi-peist uten kildeanvisning ikke er lov. Selv Gyldendal har fått på pukkelen for deg :naughty: :D

La opphavsmannen få æren. Det samme gjelder for det skrevne ord som for bilder - og det liker vi ikke at folk bare rapper...

Kanskje på tide å innføre noen tegn for copyright, registered og trademark også da, slik at vi i fremtiden kan unngå søksmål.

det er ikke værre enn å følge de overnevnte forslag, så er vi trygge

Eller henvis til papirutgavene... Det tjener avisene penger på...(...og du må trene på vei ut av go`stolen på vei til kiosken!)

Originally posted by EB

Eller henvis til papirutgavene... Det tjener avisene penger på...(...og du må trene på vei ut av go`stolen på vei til kiosken!)

Det er skrekkelig langt til Narvesen herfra ......

...og det er derfor hverken LN-MOW eller jeg flyr Norwegian eller spiser poelser!

Men MOW kan gå bort til SK937 hver dag og plukke aviser...gratis! Eller?

Da faar jeg kjeft av hun stasjonsmestersken ..... DC-8-63's beste venninne ....

Fødda....

Skall man använda Harvard eller MLA refrenssystemet? Skämt åsido, bra initiativ CK.

Back