Kiev hotell anyone ?

Etter å ha tatt metroen i Kiev noen hundre ganger, har jeg ennå tilgode å bli frastjelt noe som helst, så det du sier her tror jeg ikke stemmer heeelt med virkeligheten ;)

Du bør derimot vere litt obs på hvilke minibanker du bruker her nede. jeg kjenner personlig 3 personer som har fått kortene sine skimmet og kontoen tappet for noen tusenlapper.

Joda, robba blir man :D Når jeg og pappa tok metron ble vi frastjålet en gps og krditkort sånn at bilturen ble noe kortet inn :( Det som hvar poitivt hvar når vi kontaktet politiet via hotellet så kom det 6-8 politifolk som skrev en 4 siders politiraport, det skjer aldrig i norge mer ;)

Etter å ha tatt metroen i Kiev noen hundre ganger, har jeg ennå tilgode å bli frastjelt noe som helst, så det du sier her tror jeg ikke stemmer heeelt med virkeligheten ;)

Jag önskar jag kunde hålla med dig men jag blev av med plånboken i Kievs metro...

Joda, robba blir man :D Når jeg og pappa tok metron ble vi frastjålet en gps og krditkort sånn at bilturen ble noe kortet inn :( Det som hvar poitivt hvar når vi kontaktet politiet via hotellet så kom det 6-8 politifolk som skrev en 4 siders politiraport, det skjer aldrig i norge mer ;)

Det samme skjedde med meg i Ukraina. Ikke moro! Ta med Euro/Dollar og veksle i Kiev!

Kupper denne tråden til litt andre spørsmål om Kiev siden det ser ut som det er en del som sitter på kunskap om denne byen.

Først av alt, hvordan kommer en seg lettest (trenger ikke å være billigst) fra flyplassen og til hotellet?

Hvordan er muligheten for å leie bil med sjåfør? Dette er vel en enkel måte å komme seg litt vekk fra byen?

Hovedgrunnen til besøket er å få sett Tsjernobyl før de legger "lokk" på det. Kan noen anbefale turoperatør for en tur dit?

Det blir sikkert en del av dette også :drink Noen tips her?

Og ellers, hva må oppleves?

Ankommer selv Kiev 2. juli med DY - dagen etter finalen, og da er alt billig igjen! Har bestilt leilighet sentralt, med god komfort og til en relativt billig penge. Utvalget var stort.

Til de som bekymrer seg for skimming av minibankkort (og det bør man tidvis gjøre) så er tipset å ta ut penger på minibanker som er plassert inne i banklokaler.

Hovedgrunnen til besøket er å få sett Tsjernobyl før de legger "lokk" på det. Kan noen anbefale turoperatør for en tur dit?

Du vet att du måste anmäla dig hemifrån va? Det tar ett par veckor att organisera för arrangören.

Jada, er klar over det. Har googlet og funnet noen som driver turer. men har ikke peiling om de er seriøse eller ikke

Jag var till Tjernobyl i 2009 men tyvärr kommer jag inte ihåg vad de hette. Jag tror att det var SoloEast som man får fram om man googlar men ej helt säker. Jag kan leta bland mina arkiverade mail på jobbet om jag hittar något om du vill. Firman vi åkte med var seriös i alla fall.

Kiev er ikke skumlere enn Oslo på nattestid. Forhåndsregler bør man alltid ta uansett hvor man befinner seg, men ikke vær redd, byen er vakker og absolutt verdt et besøk. Var der i 10, og vurdere en ny tur, da reisefølget mitt var for redde til å oppleve noen ting. Ikke Tjernobyl engang ville de være med på, de sa at man får kreft på 5 minutter der...førstereisgutter er kjipt å ha med på tur. De får holde seg til charter fremover. Forøvrig litt artig, han ene kompisen ble ranet i Madrid da vi var der 2-3 mnd senere. Madrid var iflg. han en trygg by, omtrent som Oslo. Verden vil bedras :)

Etter at Kiev nå er satt på kartet av DY synes jeg det er på tide å ta turen dit. Er dette en komplett umulig by for jeg som ikke kan russisk eller ukrainsk å besøke? Jeg greide meg jo fint i Moskva. Det som hovedsakelig er viktig for meg er å unngå å bli overrumpla av folk som skal lure deg inn i taxier til blodpris så kollektivtrafikken er nok mitt alternativ. I Moskva hadde man feks Aeroexpress. Ser at man har en flybuss fra KBP inn til sentrum så det er vel kanskje det greieste. At menyer, skilt osv er på kyrillisk kan jeg leve med, var jo det i Moskva også. Jeg har jo en Lonely Planet parlør på russisk som kan hjelpe meg, hjalp nå i Moskva. :)

Lurer også på tanken på å ta toget fra Kiev til Krakow, men man kommer kanskje ikke lenger enn til Lviv og derifra vet jeg bussforbindelser med polske grensa er veldig gode da jeg faktisk var en tur på polsk-ukrainske grensa for et par år sia hvor det så ut som det var greit med busser til Lviv. Fra Przemyzl vet jeg at det er en lek å komme seg til Krakow, men hadde nå vært bra om det hadde vært et tog som gikk hele veien.

Last edited:
Kiev er aboslutt ikke umulig. Men det var færre som kunne engelsk der enn jeg trodde. F.eks. viste det seg når jeg spurte etter hvilken T-bane jeg skulle ta... Restaurantene hadde alle var på også engelske menyer. Ble ikke utsatt for noe som helst lureri, selv om jeg nok betalte litt i overkant for et par drosjer, men følte meg veldig trygg, selv i byens gater i 2-3-tida på natta.

Selv leide jeg leilighet sentralt og ble hentet på flyplassen. Kostet ikke all verden. Det eneste som var litt småskummelt var at det var tre låste dører å komme gjennom til leiligheten, og den første var åpen da jeg ble vist inn, men fikk ikke koden på den. En sen kveld hadde jeg flaks fordi noen skulle inn akkurat samtidig.

Kiev er slike byer jeg liker å besøke - flott beliggenhet, spennende nyere og gammel historie, passe eksotisk og fremmed. Ikke alt er som hemmme - men det er vel noe av vitsen med å reise?

Kiev er aboslutt ikke umulig. Men det var færre som kunne engelsk der enn jeg trodde. F.eks. viste det seg når jeg spurte etter hvilken T-bane jeg skulle ta... Restaurantene hadde alle var på også engelske menyer. Ble ikke utsatt for noe som helst lureri, selv om jeg nok betalte litt i overkant for et par drosjer, men følte meg veldig trygg, selv i byens gater i 2-3-tida på natta.

Selv leide jeg leilighet sentralt og ble hentet på flyplassen. Kostet ikke all verden. Det eneste som var litt småskummelt var at det var tre låste dører å komme gjennom til leiligheten, og den første var åpen da jeg ble vist inn, men fikk ikke koden på den. En sen kveld hadde jeg flaks fordi noen skulle inn akkurat samtidig.

Kiev er slike byer jeg liker å besøke - flott beliggenhet, spennende nyere og gammel historie, passe eksotisk og fremmed. Ikke alt er som hemmme - men det er vel noe av vitsen med å reise?

Takker for tips, har du en nettside hvor man kan leie leilighet? Ukraina er deilig billig, var jo såvidt inne i landet fra polsk side for to år siden. Plutselig var øl osv, halv pris fra Polen igjen. Masse koner som sto på polsk side og skulle selge meg sigaretter, vodka osv, er klart at dette er et hardt prøvet område sånn økonomisk sett. Var forrresten noe som ligna et kjøpesenter på ukrainsk side av grensa. Men det var helt nedlagt. Var jo helt absurd. Var nå en butikk der som solgte alt man måtte trenge. Gjorde tabben og kjøpte noen halvlitere med alkoholfritt øl. Kombinert 6-7 halvlitere både med og uten og en halv liter cola for meg selv kom jo på en 15 norske kroner.

Jeg brukte disse:

http://www.uaapartments.com/

Hadde en lelighet i Shota Rustavelli - veldig sentralt, ca 5 minutts gange til hovedgata i byen. En av byens beste ukrainske restauranter ligger 2 minutter i motsatt retning.

Prisnivået er lavt, ja. Men går man ut på klubber og litt finere steder koster det litt. Et lite personlig savn når det gjelder Kiev var mangel på sentrale uteserveringer. Langs hovedgata finnes det bare en som ligger på selve fortauet, men den var nesten alltid full når jeg gikk der. Så er det er noen som er trukket litt tilbake. Så finnes det noen billige helt i enden av gata, men ikke i selve gaten. Jeg fant dessverre ikke så mange fine steder for å sitte et par timer med et par-fire halvliter og samtidig nyte utsikten til folkelivet...

Her er en tripreport jeg skrev:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=88585&highlight=Ukraina

Last edited:
Etter at Kiev nå er satt på kartet av DY synes jeg det er på tide å ta turen dit. Er dette en komplett umulig by for jeg som ikke kan russisk eller ukrainsk å besøke? Ser at man har en flybuss fra KBP inn til sentrum så det er vel kanskje det greieste. At menyer, skilt osv er på kyrillisk kan jeg leve med, var jo det i Moskva også. Jeg har jo en Lonely Planet parlør på russisk som kan hjelpe meg, hjalp nå i Moskva. :)

Lurer også på tanken på å ta toget fra Kiev til Krakow, men man kommer kanskje ikke lenger enn til Lviv og derifra vet jeg bussforbindelser med polske grensa er veldig gode da jeg faktisk var en tur på polsk-ukrainske grensa for et par år sia hvor det så ut som det var greit med busser til Lviv. Fra Przemyzl vet jeg at det er en lek å komme seg til Krakow, men hadde nå vært bra om det hadde vært et tog som gikk hele veien.

Når det gjelder transport mellom Borispol og Kiev sentrum, så bygges det nå, så vidt jeg har lest, en lokal Aeroekspress, og den skal være klar til fotball-em - etter sigende.

Skal selv fra Kiev til Berlin i sommer og tar da det direkte nattoget. Det er imidlertid stadig litt usikkert om dette nattoget kjøres eller ikke, og da er alternativet nattoget Kiev - Warszawa, og Berlin - Warszawa Express videre. Mellom Kiev og Krakow går det ingen direkte tog. Mellom Lviv og Przemysl er det et par forbindelser, men de bruker en evighet og er stort sett befolket av smuglere. Sånn sett er nok minibuss / taxi til grensen ved Mostika, passere denne til fots, og minibuss / taxi videre bedre.

Anbefaler for øvrig sterkt de tyske jernbanenes ruteplanlegger for togreiser i Europa. Det er knapt et tog noen sted som ikke står der. Sidene foreligger sågar på dansk:

http://www.bahn.de/i/view/DNK/da/index.shtml

Når det gjelder transport mellom Borispol og Kiev sentrum, så bygges det nå, så vidt jeg har lest, en lokal Aeroekspress, og den skal være klar til fotball-em - etter sigende.

Skal selv fra Kiev til Berlin i sommer og tar da det direkte nattoget. Det er imidlertid stadig litt usikkert om dette nattoget kjøres eller ikke, og da er alternativet nattoget Kiev - Warszawa, og Berlin - Warszawa Express videre. Mellom Kiev og Krakow går det ingen direkte tog. Mellom Lviv og Przemysl er det et par forbindelser, men de bruker en evighet og er stort sett befolket av smuglere. Sånn sett er nok minibuss / taxi til grensen ved Mostika, passere denne til fots, og minibuss / taxi videre bedre.

Anbefaler for øvrig sterkt de tyske jernbanenes ruteplanlegger for togreiser i Europa. Det er knapt et tog noen sted som ikke står der. Sidene foreligger sågar på dansk:

http://www.bahn.de/i/view/DNK/da/index.shtml

Ja du har nok rett i at det er litt sketchy Lviv-Przemyzl, så jo hvor åpenbar smuglinga da jeg var en tur der for to år sia. Vurderer også å ta toget til Moskva, det vel kanskje litt bedre? Du ser ut som du kan østblokka godt, hva er et fornuftig prisnivå på billettene feks Kiev-Moskva på 2 klasse? Tror ikke jeg går ned til platskart selv om det kanskje er mest autentisk. :colgate:

http://ukrainetrains.co.uk/index.php tar feks £109 for Kiev-Moskva en vei på 2 klasse. Er selvsagt klar over visumprosedyrene til Russland. Beklager å ha kapret tråden her nå.

Ja du har nok rett i at det er litt sketchy Lviv-Przemyzl, så jo hvor åpenbar smuglinga da jeg var en tur der for to år sia. Vurderer også å ta toget til Moskva, det vel kanskje litt bedre? Du ser ut som du kan østblokka godt, hva er et fornuftig prisnivå på billettene feks Kiev-Moskva på 2 klasse? Tror ikke jeg går ned til platskart selv om det kanskje er mest autentisk. :colgate:

Ifølge http://traintickets.ru/mskkie.htm kan vanlig 2.klasse Kiev-Moskva koste alt mellom 2200-3500 rubler (400-600 kr). Det finnes også et ekspresstog som koster 3500-4000 rubler (600-700 kr) og går mye raskere. Regner med at prisene er omtrent det samme fra ukrainsk side. Jeg ville nok gått for ekspressen hvis du ikke vil fly, 13 timer i et gammelt tog over natta om sommeren kan fort bli lite behagelig (jeg pendlet mellom Moskva og Kiev i en stund, så jeg har opplevd alt av varme, bråk om toll/grensekontroll kl 0300 mm :colgate:). Men du må antagelig være tidlig ute. (Obs! Togbilletter selges som regel ikke før 45 dager før avgang)

Back