Keflavik med stor passasjervekst

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Last edited:
Re: Nyt islandsk flyselskab: WOW AIR

Gitt at dette går i orden så kan du komme til følgende destinasjoner fra KEF:

ANC, BOS, BWI, DEN, EWR, IAD, JFK, LAX, MCO, MSP, ORD, PDX, SEA, SFO, YEG, YHZ, YUL, YVR

Eksport av fisk driver vel mye av dette, men uanz er det smått imponerende. :fly
[FONT=ARIAL,]
[/FONT]

YYZ?
*filler*
 
Re: Nyt islandsk flyselskab: WOW AIR

KEF hadde faktisk en passasjervekst på 32% i september, og har økt med nesten 25% hittill i år
 
Re: Nyt islandsk flyselskab: WOW AIR

Det bør nok utvides på KEF. Sies det er ganske trangt om plassen enkelte tider på døgnet.
 
Fullt over alt i Icelandair-rushet morgen og ettermiddag. Mange 757 på buss-gater. KEF har jo et ganske spesielt trafikkmønster, selv om det spres mer om Wow air vokser.
 
Delta åpner Minneapolis-KEF til våren .. du vil da ha to daglige 757'er til Island.
Fly 1. JFK-KEF-MSP 0700/0830
Fly 2. MSP-KEF-JFK 0900/1030
 
Smått imponerende med KEF klarer tydeligvis "fylle" godt opp i lavsesongen også. 496.329 passasjerer i november, opp hele 57,8% fra i fjor

Icelandair stod for litt under halvparten da de hadde hadde drøye 230.000 passasjerer i november, også det en pen vekst på 20%. Så kommer jo WOW og alle de europeiske selskapene som har lansert nye ruter det siste året


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ikke glem Delta. De har også en rute til Minneapolis nå i tillegg il JFK. Island har begynt å 'ta av' blant amerikanerne. Det er vel snart hotellkapasiteten som begrenser ..
 
Kan ikke se at det et nevnt noen plass den store utbyggingen de startet med tidligere i høst:

Keflavík International Airport will be able to receive up to 14 million passengers per year once development as outlined in the Master Plan for Keflavík International Airport has been completed, provided the distribution of peak flows is similar to the current distribution. If distribution were more even over each twenty-four-hour period, the airport could receive up to 25 million passengers. According to the Master Plan, the airport could receive 14 million passengers per year by 2040, but should that demand arise sooner, Keflavík International Airport will nevertheless be ready for that amount of passengers.

http://www.isavia.is/english/b2b/keflavik-international-airport/keflavik-airport-masterplan/

d92ae80b7a7b239adcf48a8bfc4c80ab.png

ea29e4dd012b326c8f9168beaf0592df.jpg


https://youtu.be/CYzJ1mK73IQ
 
Det er vel snart hotellkapasiteten som begrenser ..

Det bygges utrolig mye hoteller her for tiden, stadig vekk forsvinner parkeringsplasser downtown til fordel for nye hoteller. Og med så sinnsykt mye bruk av airbnb som foregår her tror jeg ikke bosted for turister blir et stort problem.

Bosted for lokalbefolkningen derimot...
 
Selv om antall passasjerer i absolutte tall jo er langt unna mange andre flyplasser som er hubs, så var det en imponerende vekst for KEF i 2016

6.821.358 (+40,5%)
 
Og nå får også KEF en rute til LCY, ettersom BA har annonsert oppstart av 2x ukentlig LCY-KEF


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Enten så flyr islendingene ekstremt mye eller så holder sagaøya på og overfylles av turister :) enormt imponerende for en by på 150.000 (som Stavanger) og et land med 300.000 (som Østfold Fylke).
 
Enten så flyr islendingene ekstremt mye eller så holder sagaøya på og overfylles av turister :) enormt imponerende for en by på 150.000 (som Stavanger) og et land med 300.000 (som Østfold Fylke).

Trafikken via KEF er jo nøkkelordet her, selv om turistøkningen har vært markant. Det bor heller ikke mange "urinvånere" i Dubai, selv om flyplassen er relativt voksen... :)
 
Enten så flyr islendingene ekstremt mye eller så holder sagaøya på og overfylles av turister :) enormt imponerende for en by på 150.000 (som Stavanger) og et land med 300.000 (som Østfold Fylke).



Ja, begge deler egentlig. Men det er en del transfer også. I 2010 hadde Island 488.600 turister, i 2016 var tallet 1.792.200 og i år er det ventet noe rundt 2.200.000 turister totalt.

Men alle andre selskaper som flyr hit unntatt Icelandair og WOW Air har alle under 10% som har videre forbindelse.

Byen Reykjavik er forøvrig vokst helt inn i de nærliggende stedene Kopavogur, Hafnarfjörður, Garðabær og Mosfellsbær, så det mer nøyaktige tallet på stor Reykjavik er 220.000. Hvis du tar med alle som har flyplassen innen 60 min kjøring (Keflavík, Selfoss og Akranes) så er vi nærmere 250.000. Så er det 80.000 igjen i resten av landet
 
Back
Top