Keflavik med stor passasjervekst

American Airlines kommer også med ny rute til KEF fra DFW, operert med 757-200. Starter 7. juni og er i utgangspunktet kun for sommersesongen. Merk at ruten blir startet rett etter WOW Air (24/5) og Icelandair (28/5) åpner sine nye ruter til DFW.

DFW - KEF - 20:20

KEF - DFW - 11.10

Billetter og mer info kommer ut på mandag 20.11
 
Finnes det noen tall fra Reykjavik lokalflyplass?
Tenker bare på at de har en netto-innvandring på 64,000stk i Keflavik. Jeg regner med at det ikke er snakk om innvandring som at 60,000stk bosetter seg på Island, så det må være mye "enveistransfer" videre til Reykjavik lokalflyplass og til f.eks Grønland eller Færøyene? Lokaltrafikk rundt på Island må jo på et eller annet tidspunkt sluses via KEF når folk skal hjem igjen, eller er det kanskje også årlig ~65,000 mennesker som drar på diverse båtreiser med utgangspunkt Island?
 
Finnes det noen tall fra Reykjavik lokalflyplass?
Tenker bare på at de har en netto-innvandring på 64,000stk i Keflavik. Jeg regner med at det ikke er snakk om innvandring som at 60,000stk bosetter seg på Island, så det må være mye "enveistransfer" videre til Reykjavik lokalflyplass og til f.eks Grønland eller Færøyene? Lokaltrafikk rundt på Island må jo på et eller annet tidspunkt sluses via KEF når folk skal hjem igjen, eller er det kanskje også årlig ~65,000 mennesker som drar på diverse båtreiser med utgangspunkt Island?

Husk at siden trafikken øker var det nok også flere turister på Island 31/12/2017 enn året før. Og denne økningen drar jo først hjem i 2018. Uten at jeg aner hvor mye det bør trekkes fra.

Det kan også være feilkilder mellom de forskjellige tallene, da da befolkningen på island neppe økte med 64.000. Island hadde en nettoinnvandring på 4000 personer i 2016, så er neppe det mangedobbelte i 2017 :p
 
Det er jo ikke bare Keflavik og Reykjavik som har internasjonal trafikk på Island, for eksempel går det en del til/fra Akureyri.
 
Finnes det noen tall fra Reykjavik lokalflyplass?

Rapporten for desember er fortsatt ikke publisert men 1.jan til 30.nov 2017 er her: https://www.isavia.is/files/11-2017-tolur-fyrir-vefsiduna.pdf

Reykjavik: 398.413
Akureyri: 190.636
Egilsstadir: 91.676

Det er jo ikke bare Keflavik og Reykjavik som har internasjonal trafikk på Island, for eksempel går det en del til/fra Akureyri.

En del er vel en overdrivelse, tallene fra 2016 var:
Reykjavik: 39.637
Akureyri: 5.509
Egilstadir: 3.155

Til sammenligning så hadde de 4.622.554 grensepasseringer i KEF i 2016
https://www.isavia.is/files/flugtolur2016finalenska.pdf
 
Hvor mye er "en del"? Poenget var uansett, at for å finne de ca 60.000 (dersom man forutsetter at det ikke er feilmarginer i slike tall, noe jeg tviler på), så finnes det flere steder å leite enn på lokalflyplassen i Reykjavik. I tillegg har noen forlatt Island med båt, noen har lagt inn årene for siste gang osv.
 
KEF som deler av døgnet sliter med overfylt flyplass, spesielt i WOW og Icelandair sine bølger hjalp det vel ikke for at Icelandair i år gikk fra å ha 1,5 bølge (en stor og en liten) hver vei til å bare ha en. Destinasjonene med mer en en daglig avgang, som tidligere hadde en morgen og en ettermiddagsavgang har jo i sommer istedet hatt to samtidige avganger, gjerne med bare noen minutters mellomrom
 
KEF som deler av døgnet sliter med overfylt flyplass, spesielt i WOW og Icelandair sine bølger hjalp det vel ikke for at Icelandair i år gikk fra å ha 1,5 bølge (en stor og en liten) hver vei til å bare ha en. Destinasjonene med mer en en daglig avgang, som tidligere hadde en morgen og en ettermiddagsavgang har jo i sommer istedet hatt to samtidige avganger, gjerne med bare noen minutters mellomrom

Som nevnt i en annen tråd, det var relativt katastrofe nå i August. Man kunne knapt snu seg inne i terminalen, og eldre folk ante ikke hvor de skulle gå. Skjønner ikke hvordan folk nådde flyene sine, det er vel bare under streiketid hos security eller ekstremvær at jeg har opplevd slike tilstander på andre flyplasser.
 
Back
Top