Kaos i Widerøe

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Kaos i Widerøe

Fa DN.no

Flyselskapet Widerøe har i lengre tid vært underbemannet, og mangler flere titalls piloter og kabinansatte. "Situasjonen har ikke vært så kaotisk på flere tiår", er en av beskrivelsene som gis.

For de reisende merkes problemene gjennom stadige kanselleringer av godt solgte avganger, ofte med forklaringen "tekniske problemer", skriver Finansavisen.

Ifølge avisen er sannheten at selskapet i lengre tid har manglet både flygere og kabinansatte til å bemanne en raskt voksende ruteproduksjon.

Informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe sier til Finansavisen at selskapet i høst har gjennomført to kurs for kabinansatte, hver med 12 deltakere, og at det dessuten er hentet inn 10-12 piloter for å kurses på selskapets Dash 8-maskiner.

Ikke oversikt
Dette siste betviles av avisens kilder, som tvert i mot hevder at administrasjonen ikke har oversikt over bemanningen av flyene fra dag til dag.

Avisen har fått beskrevet situasjoner der passasjerer har blitt sendt ombord, hvorpå administrasjonen i Widerøe oppdager at de mangler mannskap til maskinen.

Overtar ruter fra SAS
Widerøe eies 99 prosent av SAS, og etter det Finansavisen forstår har bemannings-problemene nær sammenheng med at Widerøe fra 1. april neste år overtar rutenettet på Vestlandet fra SAS Commuter.

Hverken leder av Widerøes flygerforening, Tom Liverud, eller Widerøes styreformann Gunnar Reiten returnerte Finansavisens henvendelser om kommentarer igår.
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Litte merkelig at dem sender passasjerene ombord...og SÅ oppdager at dem mangler mannskap til flyet.
Virker som Widerøe har gapt over for mye og vil vokse fortere enn dem klarer.
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Originally posted by DY


Litte merkelig at dem sender passasjerene ombord...og SÅ oppdager at dem mangler mannskap til flyet.
Virker som Widerøe har gapt over for mye og vil vokse fortere enn dem klarer.

WF produktet har ikke vært optimalt i det siste og dette med å sende passasjerer ombord for så å oppdage at mannskap mangler har også skjedd der jeg jobber. Det er tungt å forsvare WF overfor passasjerer med så mange avlysninger/forsinkelser som det har vært i høst.
I dagens nordlys lover WF at de skal ha ekstra mekanikere/fly i Nord-Norge samt å styrke delelagret med 15 milioner. Se : http://www.nordlys.no/nyheter/article1345239.ece
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Har også skjedd i Bodø. Det skjer p.g.a at redcap/gate må vente med boarding til c/a - kabinbesetning er på plass før boarding. Cockpit crew trenger ikke være på plass under boarding. Så kan det skje at plutselig capt begynner å etterlyse styrmann osv..dette har med planleggingen av crew. Enkelte situasjoner kommer hvert av de tre crewet fra hvert sitt fly inn til bodø. Hvis ett av de flyene er forsinket , ....ja....

Men det er sjeldent at det skjer at man slipper pax ombord også oppdager crewmangel. Oppdages vanligvis at man mangler besetning før man begynner boarding. Enten får vi beskjed fra trafikksentralen/OP eller crew. Ett annet hint er at man mangler fuel-bestilling tett oppunder avgangstid :) Uten fuel-mengde kan ikke vi regne ned loadsheet :))
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Originally posted by Jan H

Uten fuel-mengde kan ikke vi regne ned loadsheet :))
...Jepp men dette gjelder jo på de stasjoner hvor loadsheet skrives manuelt. WF handles i PAH i ALF/TOS/TRD/KKN samt for endel avganger fra OSL/BGO/SVG/TRF.
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Denne dispen ble i sin tid gitt av LV på bakgrunn av en "helhetsvurdering" av tjenestetidssystemet i WIF (les 7-7) som nå til en stor grad er slaktet vekk.

Alle pilotene i Widerøe jobber i dag 7-7, untatt de som frivillig jobber et annet system
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Tjenestetidsreglemetet skal og må være likt for alle selskap
Ville det ikke vært bedre at det var likt for samme type operasjon. Det er stor forskjell på regionalflyging, og langdistanseflyging.
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

7-7 er vel på tur tilbake for alle fra 1. januar etter hva jeg har hørt. Stemmer det?

At Widerøe har gapet over for mye er det vel liten tvil om. Men det skyldes vel ikke den økte produksjonen de overtar fra SC på vestlandet ettersom den ikke starter før 1. april? Ingen fly eller ansatte er jo bundet opp i denne produksjonen ennå. Det skyldes vel heller økt produksjon bl.a. i nord på eksisterende rutenett?
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

7-7 er vel på tur tilbake for alle fra 1. januar etter hva jeg har hørt. Stemmer det?
7-7 er tilbake pr. dags dato

Når det gjelder underbemanning har direktøren vist til dårlig crewplanlegging.
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Det er jo dessverre ingen tvil om at det har vært en svært dårlig høst for Widerøes regularitet. Men det blir kanskje litt unyansert å skylde dette på at det bare skyldes dårlig crewplanlegging. Vi har kommet inn i en periode med mye dårlig vær, mange problemdager med dårlig leveranse av flygeledertjenester fra Avinor, problemer med gå sakte aksjon fra teknisk avdeling osv. Når det er knapt programmert skal det ikke mange andre forstyrrelser til det blir kanselleringer ut av det. Et lite eksempel fra MJF i dag hvor man skal bytte crew på ruten WF756, og flyet kommer ikke ned pga dårlig vær .. Da blir det gjerne problemer utover kvelden på andre ruter da crewet må flyttes med bakketransport for eventuelt å komme i posisjon for å kunne gjøre sin dagsproduksjon.
Det er enkelte aviser som insinuerer at Widerøe "faker" årsak til kanselleringer. Dette tør jeg påstå ikke er tilfelle i det hele tatt. Hvert 3.minutt oppdateres "fly i rute" tjenesten på www.wideroe.no hvor alle forsinkelser, kanselleringer og andre uregelmessigheter vises, også med årsak til dette. Bare gå inn selv og se at bildet er nokså nyansert og også helt transparent for alle som vil se....:)
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Originally posted by Farmer


Det er jo dessverre ingen tvil om at det har vært en svært dårlig høst for Widerøes regularitet. Men det blir kanskje litt unyansert å skylde dette på at det bare skyldes dårlig crewplanlegging. Vi har kommet inn i en periode med mye dårlig vær, mange problemdager med dårlig leveranse av flygeledertjenester fra Avinor, problemer med gå sakte aksjon fra teknisk avdeling osv. Når det er knapt programmert skal det ikke mange andre forstyrrelser til det blir kanselleringer ut av det. Et lite eksempel fra MJF i dag hvor man skal bytte crew på ruten WF756, og flyet kommer ikke ned pga dårlig vær .. Da blir det gjerne problemer utover kvelden på andre ruter da crewet må flyttes med bakketransport for eventuelt å komme i posisjon for å kunne gjøre sin dagsproduksjon.
Det er enkelte aviser som insinuerer at Widerøe "faker" årsak til kanselleringer. Dette tør jeg påstå ikke er tilfelle i det hele tatt. Hvert 3.minutt oppdateres "fly i rute" tjenesten på www.wideroe.no hvor alle forsinkelser, kanselleringer og andre uregelmessigheter vises, også med årsak til dette. Bare gå inn selv og se at bildet er nokså nyansert og også helt transparent for alle som vil se....:)
Var litt artig å lese om kanselleringene til Widerøe i Finnmark her om dagen. Widerøe skyldte først på dårlig vær....men så viste det seg at ingen av de 41 insnstillingene ble gjort pga dårlig vær. Selv informasjons-sjefen i Widerøe ble overrasket da journalisten kunne opplyse henne om at været ikke var åraken.
Ikke tvil...her har Widerøe gjort en for dårlig jobb. Å skylde på være blir litt søkt.
Ellers er jeg enig i at Widerøes tjeneste på internett om "fly i rute" er bra:)
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Originally posted by DY


Originally posted by Farmer


Det er jo dessverre ingen tvil om at det har vært en svært dårlig høst for Widerøes regularitet. Men det blir kanskje litt unyansert å skylde dette på at det bare skyldes dårlig crewplanlegging. Vi har kommet inn i en periode med mye dårlig vær, mange problemdager med dårlig leveranse av flygeledertjenester fra Avinor, problemer med gå sakte aksjon fra teknisk avdeling osv. Når det er knapt programmert skal det ikke mange andre forstyrrelser til det blir kanselleringer ut av det. Et lite eksempel fra MJF i dag hvor man skal bytte crew på ruten WF756, og flyet kommer ikke ned pga dårlig vær .. Da blir det gjerne problemer utover kvelden på andre ruter da crewet må flyttes med bakketransport for eventuelt å komme i posisjon for å kunne gjøre sin dagsproduksjon.
Det er enkelte aviser som insinuerer at Widerøe "faker" årsak til kanselleringer. Dette tør jeg påstå ikke er tilfelle i det hele tatt. Hvert 3.minutt oppdateres "fly i rute" tjenesten på www.wideroe.no hvor alle forsinkelser, kanselleringer og andre uregelmessigheter vises, også med årsak til dette. Bare gå inn selv og se at bildet er nokså nyansert og også helt transparent for alle som vil se....:)
Var litt artig å lese om kanselleringene til Widerøe i Finnmark her om dagen. Widerøe skyldte først på dårlig vær....men så viste det seg at ingen av de 41 insnstillingene ble gjort pga dårlig vær. Selv informasjons-sjefen i Widerøe ble overrasket da journalisten kunne opplyse henne om at været ikke var åraken.
Ikke tvil...her har Widerøe gjort en for dårlig jobb. Å skylde på være blir litt søkt.
Ellers er jeg enig i at Widerøes tjeneste på internett om "fly i rute" er bra:)

Jeg så den der, men det kan meget godt skyldes dårlig vær tidligere på dagen slik at crew aldri kom i posisjon som forårsaket at man senere måtte kansellere....
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Originally posted by Farmer


Det er jo dessverre ingen tvil om at det har vært en svært dårlig høst for Widerøes regularitet. Men det blir kanskje litt unyansert å skylde dette på at det bare skyldes dårlig crewplanlegging. Vi har kommet inn i en periode med mye dårlig vær, mange problemdager med dårlig leveranse av flygeledertjenester fra Avinor, problemer med gå sakte aksjon fra teknisk avdeling osv.

Har selv ikke merket noe forskjell på "tekniske kanselleringer" når gå-sakte-aksjonen var i gang "enn ellers". Og at været kan føre til crew-posisjonerings kansellering , det kan skje ja, men er meget sjeldent.

Det begynte som verst med crew-mangel kanselleringer allerede midtsommers...
For knapp crew-programmeringer i tillegg til at flyparken utnyttes mere enn før. Da blir det lite marginer å gå på. Når drittværet setter inn også, og det blir forsinkelser på grunn av det igjen, så blir disse kjente crew-prikkene for mange.....:) og flight cancelled!!
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Og i dag er 6.30-avgangen fra Torp til Arlanda kansellert på grunn av crew-mangel....
 
Replying to Topic 'Kaos i Widerøe'

Crew situasjonen i Widerøe er også påvirket av 'bråket' i SAS. Da situasjonen med evt overtallige piloter i SAS ikke er avklart, har WIF ikke fått lov av moderselskapet til å ta inn de piloter de trenger. Det behovet WIF har med piloter skal SAS dekke opp med overtallige piloter fra seg. Så har vi det gående, da det er stor motstand i SAS sine rekker mot å gå over i WIF. En SAS pilot er jo for god til å gå 'ned' til WIF. De ser seg selv mye bedre enn BRA piloter også, :)så her blir det nok en løsning snart.
 
Back
Top