Hentet fra Stavanger Aftenblads internettutgave:
Kanselleringene er å beklage. Det må innrømmes at de var i ferd med å bli et troverdighetsproblem overfor det reisende publikum, sier teknisk direktør Harald Rosnes i SAS Braathens til Aftenbladet.
Mye av problemene kan føres tilbake til flygelederproblematikken i høst og før jul, men ikke alt. SAS Braathens har de siste par månedene vært plaget av altfor mange innstilte og forsinkede flyginger som skyldes egne, interne rutiner.
Mange mener at regulariteten har vært bedrøvelig og langt under målsettingen. Reparasjoner på flyene har heller ikke blitt ferdig fra verkstedene i tide.
Flyene har altfor lenge blitt stående på bakken. De har ikke vært i luften som forutsatt.
Den tekniske direktøren håper en del nye håndgrep og forbedringer den siste tiden kan gi bedre resultater og høyere regularitet. Han finner det også svært beklagelig at kanselleringene blir forklart med tekniske årsaker når omorganiseringer og logistikkproblemer er hovedproblemet.
Nye rutiner
Sammenslåingen av Braathens og SAS Norge til nye SAS Braathens har endret på tidligere rutiner. I gamle Braathens hadde flyselskapet eierskap til hele virksomheten. Organisasjonen var enkel og effektiv.
- Dersom vi manglet en del til et fly et eller annet sted i landet, ble reservedeler sendt av gårde i lasterommet på første fly fra Sola, fortsetter direktør Rosnes.
Der det tidligere var rom for fleksibilitet, er andre ordninger nå blitt innført. Et stort konsern som SAS må ha ordentlige prosesser for at saker og ting skal fungere.
Flere selskaper
I dag er selskapet splittet opp i en rekke mindre organisasjoner som er egne, selvstendige enheter. Disse ledes av folk som må og skal tenke på egne rutiner og bunnlinjer.
Hensikten med delingen har en viktig side. Det er på denne måten konsernledelsen kan få oversikt over hvor skoen trykker og hvor forbedringer må komme for å skape et nødvendig økonomisk overskudd innen organisasjonen.
Utsendelse av reservedeler er et eksempel på endringene. De skal ikke lenger lempes på første flyavgang, men sendes via SAS Cargo og faktureres gjennom nye prosedyrer. Dette for å forenkle og øke hastigheten for sending av deler.
- Et annet moment er flysikkerheten. Rutinene må følges for å ta vare på sikkerheten, sier Rosnes. Han understreker at for et seriøst selskap som SAS Braathens er det aldri aktuelt å gå på akkord med trygghetskravene.
Flytting av lagre
Flytting av delelagrene er et annet av tiltakene som skal bedre effektiviteten. Nå føres disse nærmere den operative virksomheten.
- Hensikten er hurtigere og lettere ettersyn, påpeker Rosnes. Han minner om at norske SAS Braathens er blitt et ganske stort selskap i internasjonal målestokk hvor 52 Boeing 737-jetmaskiner og seks mindre Fokker 50-fly gjennomfører rundt 400 landinger og avganger per dag året rundt.
Kanselleringene er å beklage. Det må innrømmes at de var i ferd med å bli et troverdighetsproblem overfor det reisende publikum, sier teknisk direktør Harald Rosnes i SAS Braathens til Aftenbladet.
Mye av problemene kan føres tilbake til flygelederproblematikken i høst og før jul, men ikke alt. SAS Braathens har de siste par månedene vært plaget av altfor mange innstilte og forsinkede flyginger som skyldes egne, interne rutiner.
Mange mener at regulariteten har vært bedrøvelig og langt under målsettingen. Reparasjoner på flyene har heller ikke blitt ferdig fra verkstedene i tide.
Flyene har altfor lenge blitt stående på bakken. De har ikke vært i luften som forutsatt.
Den tekniske direktøren håper en del nye håndgrep og forbedringer den siste tiden kan gi bedre resultater og høyere regularitet. Han finner det også svært beklagelig at kanselleringene blir forklart med tekniske årsaker når omorganiseringer og logistikkproblemer er hovedproblemet.
Nye rutiner
Sammenslåingen av Braathens og SAS Norge til nye SAS Braathens har endret på tidligere rutiner. I gamle Braathens hadde flyselskapet eierskap til hele virksomheten. Organisasjonen var enkel og effektiv.
- Dersom vi manglet en del til et fly et eller annet sted i landet, ble reservedeler sendt av gårde i lasterommet på første fly fra Sola, fortsetter direktør Rosnes.
Der det tidligere var rom for fleksibilitet, er andre ordninger nå blitt innført. Et stort konsern som SAS må ha ordentlige prosesser for at saker og ting skal fungere.
Flere selskaper
I dag er selskapet splittet opp i en rekke mindre organisasjoner som er egne, selvstendige enheter. Disse ledes av folk som må og skal tenke på egne rutiner og bunnlinjer.
Hensikten med delingen har en viktig side. Det er på denne måten konsernledelsen kan få oversikt over hvor skoen trykker og hvor forbedringer må komme for å skape et nødvendig økonomisk overskudd innen organisasjonen.
Utsendelse av reservedeler er et eksempel på endringene. De skal ikke lenger lempes på første flyavgang, men sendes via SAS Cargo og faktureres gjennom nye prosedyrer. Dette for å forenkle og øke hastigheten for sending av deler.
- Et annet moment er flysikkerheten. Rutinene må følges for å ta vare på sikkerheten, sier Rosnes. Han understreker at for et seriøst selskap som SAS Braathens er det aldri aktuelt å gå på akkord med trygghetskravene.
Flytting av lagre
Flytting av delelagrene er et annet av tiltakene som skal bedre effektiviteten. Nå føres disse nærmere den operative virksomheten.
- Hensikten er hurtigere og lettere ettersyn, påpeker Rosnes. Han minner om at norske SAS Braathens er blitt et ganske stort selskap i internasjonal målestokk hvor 52 Boeing 737-jetmaskiner og seks mindre Fokker 50-fly gjennomfører rundt 400 landinger og avganger per dag året rundt.