Frequent Traveller
Anthill kicker
Internasjonal Shipping krever fly av en slags RoRo-type, eller av en type som benytter "plug-in" containere (pressuriserte) istedenfor selve fly-kroppen : flyet takseres inn til en ad-hoc cargo dock, innkommende containere av-kobles, ventende (ferdig lastede) avgäende containere pä-kobles, flyet takseres vekk og tar av, bakkesnuingen tar 25-30' avhengig av fuel-behov. Uten containere ser flyet ut som en kjempestor afrikansk "veps". Netto payload 180-200 m.tonn med èn (stor, staerk, type A380 ?) vinge, mer hvis man konstruerer en double-decker med to slike vinger. Av denne typen fraktfly kunne det tenkelig selges 1200+ stk "vepser" til Shipping, pluss fra ti til femten par "plug-in" container-kropper pr "veps". Det smarte her er at fly-industrien fär igang en formidabel kjede-produksjon av (pressuriserte) "containere" som er vesentlig mindre kapital-intensive enn selve "vepsen" (dvs, selve vingen + motorene); eventlt kunne containerene sub-kontraheres ut, til Aluminium-industrien, som f.eks. Norsk Hydro Aluminium ? OEM-er (A og B) kaller opp sine Programmer etter hvilken vinge det enkelte fly benytter : eksempelsvis, i og med at vingen nettopp i vesentlighet her ville vaere en (eller to ?) type A380-vinge(r), ville en sänn veps kunne bli kalt "A380-ett-eller-annet", la oss derfor kalle det "A380F" ... Oppsummert, dette beskriver m.e.m "Project Albatross" som er blitt nevt i en annen träd : http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=817290&postcount=7.
Hörer gjerne andre Flyprat-entusiasters mening om hvorvidt et slikt prosjekt (1) ville la seg kunne gjennomföres teknisk ?; og (2) evtlt kunne vekke interessen hos Internasjonal Shipping ?
Hörer gjerne andre Flyprat-entusiasters mening om hvorvidt et slikt prosjekt (1) ville la seg kunne gjennomföres teknisk ?; og (2) evtlt kunne vekke interessen hos Internasjonal Shipping ?
Last edited: