Re: Kan en A330 lande på FAE, samt andre landingsspørsmål (Splittet fra SK907 22/4)
Nå får jeg av en eller annen grunn ikke "library viewer" til FCOM/QRH å virke på portalen vår, men fant nå performance manual for A330. For å si det sånn, tror jeg ikke Færøyene noen sinne vil være et alternativ med mindre det virkelig brenner rundt ørene.
Tallene i performance manual er noe mer konservative enn de som er i FCOM/QRH da de inkluderer myndighetspålagte sikkerhetsmarginer for normale operasjoner, men de gir nå et realistisk pekepinn.
Jeg tror ikke A330 er veldig forskjellig til A320 hva bruk av flaps angår og kan nok lande i "config full" uansett hvor mange motorer som fungerer med eneste begrensning hvorvidt der er et "level segment" under siste del av innflygingen. Ved en evt. go-around kan der kanskje være et problem hvis der er terreng. Alternativet er i så fall "config 3". Flaps valgene på Airbus er conig 1, 2, 3 og full.
Hvor mange reversere en har er likegyldig sånnsett da landing performance ikke er basert på bruk av dem alikevel. I tillegg, når en bruker autobrake på Airbus går flyet for en bestemt retardasjon noe som betyr at hvis en bruker masse revers slipper den opp på hjulbremsene da reverserne gjør mer av jobben. Det er en måte å redusere varmeutviklingen i bremsene hvis flyet er tungt etc.
Så, hvis det kun var en motor som stoppet (det virker ikke slik fra det som er skrevet til nå) spiller det ingen rolle for tilgjengelige systemer. Flyet er fortsatt kapabelt til å utføre en CAT IIIA autoland.
Uansett, over til tallene. Nå aner jeg ingenting om vektene til SAS A330, men basert på de tabellene jeg har tilgang til for A330-302 med maksvekter opp til 233 000kg for take-off og 187 000kg for landing kan en jo ta ett rundt tall, 200 000kg som eksempel. Distansene er "landing distance", altså fra 50ft over terskelen for en flyplass ved havflaten med vindstille og standard trykk (1013hPa)
For "config 3" er distansene 1900m for tørr bane og 2180m for våt.
For "config full" er distansene 1840m for tørr bane og 2110 for våt.
Igjen, disse distansene er lenger en hva en vil få hvis en går inn i FCOM/QRH, men de gir et pekepinn. Uansett vil en A330-302 måtte ned i 155 000kg for å klare 1800m våt bane og 190 000kg for tørr bane, så tror nok det er en stund til de ser en A330 på Færøyene, ihvertfall hvis den skal opereres lovlig

Kan se om jeg kommer inn og får lest de andre dokumentene senere om der er interesse for det. Håper nå dette virker noe fornuftig, ellers er det bare å spørre så kan jeg prøve å skrive det annerledes...
