• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kamerahjelp! hva bør jeg velge?

Re: kamerahjelp! hva bør jeg velge?

Gå til butikken så ordner det seg tenker jeg. De kan godt ha 60D inne i butikken selv om det er utsolgt på nettet.

ok. kjøper ikke UVfilter fordi det er bortkastet og ødelegger bilder. jeg skal kjøpe:
60D
55-250mm
minnekort
kameraveske

------------

da går jeg :)

ok. kjøper ikke UVfilter fordi det er bortkastet og ødelegger bilder. jeg skal kjøpe:
60D
55-250mm
minnekort
kameraveske

------------

da går jeg :)

gjør ett poeng ut av at du har spart lenge og idag på bursdagen din har du endelig råd så kanskje du får litt mere avslag ;-)

gjør ett poeng ut av at du har spart lenge og idag på bursdagen din har du endelig råd så kanskje du får litt mere avslag ;-)

jada ;) skal da prøve ;)

------------------------
da går jeg

Pass på at du ikke betaler overpris på minnekort.
Ett 16gb fra sandisk classe 6 eller 10 til ca 300kr bør være greit butikkpris.

hei hei. tilbake nå :)
her er det jeg kjøpte:
canon EOS 60D kr 5.799
canon EF-S 55-250 4-5.6 IS II kr 2.000
lowepro nova 170 aw sport kr 549
sanDisk SDHC EXT PRO 8GB 95MB kr 399
- 100 kr rabatt kr - 100
totalt: kr 8.746

ja du reagerer sikkert litt på valg av minnekort men de hadde KUNN extreme pro så det var bare 1 minnekort på 8gb.

hadde litt problemer i begynnelsen. de hadde bare kroppen. jeg fikk dette tilbudet:
kjøpe kroppen for samme pris.
og så skulle de skaffe kit objektivet til neste uke. dette skal jeg få gratis. så alt i alt koster det det samme. har bare 55mm - 200mm nå .henter 18-55 neste uke :)

Høres ut som om du gjorde en grei deal der, gratulerer :up:

tusen takk for all hjelpen kanon! hadde sikkert ikke fått tak i kamera hadde det ikke vært for din hjelp. tusen takk kanon! :)

Bare hyggelig du må også huske de andre som har hjelpt deg ;)

Har du fått prøvd ustyret?
Hvis du har noen små fugler rundt huset er de god øving for fly.
Bare å spørre om du lurer på noe.

Bare hyggelig du må også huske de andre som har hjelpt deg ;)

Har du fått prøvd ustyret?
Hvis du har noen små fugler rundt huset er de god øving for fly.
Bare å spørre om du lurer på noe.

har ikke prøvd det ut enna.
grunn: battteriet må lades opp...
har heller ikke noen fugler her.

Hehe ja stemmer det. Er nok lurt å fulllade batteriet før du tar det i bruk. Heldigvis er 60D laderen ganske raskt, så du får lese bruksanvisningen mens du venter ;)
Edit: Ingen fugler :wow:, katter og biler fungerer også, kanskje noen fly passerer over hodet ditt også http://www.flightradar24.com :up:

Last edited:

Hehe ja stemmer det. Er nok lurt å fulllade batteriet før du tar det i bruk. Heldigvis er 60D laderen ganske raskt, så du får lese bruksanvisningen mens du venter ;)

ja har full kontroll. tar ca 2,5 timer. sitter og leser litt i boken. de var 3 bøker med og ingen av de var på norsk.. jeg fikk den på finsk,dansk og svensk. jeg bestemte meg for at jeg skulle lese den på dansk.

edit: hehe. ja fly flyr ganske lavt her når de tar av fra 35. ( bor nord for Flesland/sør for Bergen sentrum)

Last edited:

Bruker den danske her og. Canon lager ikke brukermanual på norsk fordi nordmenn forstår både dansk og svensk.

er ganske fornøyd men kjøpet. ble litt dyrere enn forventet fordi jeg måtte bruke 400 kr på minnekort og 500 på kameraveske. må også hente 18-55mm `ern neste uke. det går sikkert fint. fikk underskrift og har fått det skrevet ned på kvitteringen.

nå har det gått 2 timer siden jeg begynte å lade batteriet. ca 30 min igjenn

Du kan jo benytte tida til å legge inn programvaren fra cden.
Du finner oppdateringer til programvaren her:
http://www.canon.no/Support/Consume...Digital_SLR/EOS_60D.aspx?type=download&page=1

ImageBrowser/ZoomBrowser er for å organisere og importere bildene til pcen. Digital Photo Professional er for å redigere RAW råfiler og konvertere de til jpeg.
Om du tar bilder i RAW har du mange flere muligheter når du skal redigere bildet, ulempen er at de tar større plass en Jpeg filer.

Edit: Laderen lys slutter å blinke når fullladet.

laderen skal ifølge boken lyse grønt når den er ferdig. er det mulig å ligge inn softwear nå?
har 2 cd er. finner ikke helt ut hvor jeg finner info on hvilken cd og hvordan jeg instalerer.

Last edited:

Stemmer det med laderen ja.
Canon EOS Solution disk er den du skal ha tak i ;)

Back