Iflg DY jobber en CC i DY Sverige i snitt 31t pr uke før denne avtalen, så dette handler
vel mer om prinsipper for begge parter enn at DY tyner grensene.
– Hos Norwegian arbeider en flyvertinne i snitt 31 timer i uken. Går vi med på Unionens krav, kommer flyvertinnene våre til å jobbe enda mindre, sier Larsson til Aftonbladet.se
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått
1) Når det står at en CC jobber 31 timer, er det block hours eller total arbeidstid?
2) Som det står i artikkelen er det blant annet forhandlet om at CC ikke skal måtte jobe 60 timer pr 7-dagersperiode. Fagforeningens mål er vel ikke at CC skal jobbe så lite som mulig, men at arbeidstiden ikke skal være uholdbar.
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått
Selv det konsensusvillige arbeidslivspartene i Norge holder nesten hvert år å på med megling på overtid. Det er helt normalt at partene har forskjellig syn og føler hverandre på tennene. Det er bare slik det skal være - måle krefter. Uten denne lille spenningen hadde en risikert at den ene parten blir for fornøyd i forhold til den andre. Spørsmålet er om det hos andre har blitt for mye en slagside?
Iflg DY jobber en CC i DY Sverige i snitt 31t pr uke før denne avtalen, så dette handler
vel mer om prinsipper for begge parter enn at DY tyner grensene.
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått
Unionen ska framförallt tacka Transportfacket i Sverige. Transport strejkvarsel satte ett fruktansvärt tryck på DY...ingen tankning och last/lossning av DY flyg i Sverige.
Hade Transport sympatistrejk trätt i kraft hade det direkt fullständigt lamslagit DY, kostat dem många miljoner NOK per dag och bolaget hade tvingats ställa in betydligt fler flighter per dag i Sverige än DY nu gör i Norge per vecka. Inom bara några dagar hade DY haft 10 000-tals resenärer som drabbats hårt av strejken.
Skönt att Kjos och Unionen förhandlade fram ett nytt avtal för svensk kabinpersonal så vi slapp en förödande strejk.