Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Nå står det vel ikke i artikkelen om denne Mark jobbet full stilling eller ei. Lite står det også om hva Ryanair dekker av kost og losji
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Nå står det vel ikke i artikkelen om denne Mark jobbet full stilling eller ei. Lite står det også om hva Ryanair dekker av kost og losji

Mark jobbet fulltid, og Ryanair dekket ikke kost og losji. :)

Jeg er en god venn av han og fikk vite veldig mye om forholdene og hvordan han plagdes med økonomien osv.
Vi møttes ofte mens jeg bodde i Sarpsborg for å skravle og ta en kaffe osv..:)
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Snakk om minste-lönnen. Men jeg har fölelse at dersom man forsöker a lage FR sine C/A under dette, sa kommer selskaped med kreative lösninger, som kan ligne de av selvstendige piloter.

FR er en absolutt versting nar det gjelder ansettelse-forhold og de har absolutt ikke huset sitt i orden. Det er egentlig overraskende at det ikke har blitt större aksjoner alrede mot dem. EasyJet opplevde jo hva skjer dersom man forsöke a ansette og betale folk under de respektive lands lover og bestemmelser. Da ble det fort streiker...

Men, for a kunne takle dette problem effektiv, sa vil man trenge en felles-europeisk lösning. Ellers "vandrer" problemet bare fra land A til land B og Crew har nightstops pa RYG...
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Hi Guys,
it's Mark here, I released the interview, if you have any questions, ask me.
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Just want to say something simple.
I moved here because I love the country and the culture. I have been trying to integrate my self in the country, and have worked for Ryanair almost 3 years.

Now, If you work the same amount of hours as anyone else with a fulltime job, sometimes if delayed even more, why do you have to get paid 60/70% less?
We all go to the same shops, live in the same places, and have similar general expences. Why do Ryanair people need to "survive" on 11000 NOK?

U say, well you can leave the Job.
Believe me, many have tried. I my self have done 1000's of Job applications in Norway, but since I do not speak the language, it is very difficult to find something. ( ryanair doesn't pay for any norwegian language course )

Imagine your self, you just paid for your cabin crew training course (3000 Euro) or you are paying back 300 euro a month for a year. You find your self in a country where do you do not speak the language, and have no opportunity of a job back home. If you leave your in debt, and the only thing you can do is accept what ever they do to you!
I mean you don't get given a choice to raise your salary if it's not enough, it's documented, families are living in Norway with Ryanair salaries, not students or all young people!
This must end! Would you go to work if you were not paid for sickness, could be fired on spot for almost anything, or be deducted 1/6 of your salary if late to work? I do not think so! why should Ryanair employees who live here do that?
This people are scared to speak out, if they get fired, no one helps them, as they do not pay taxes here! LØ, HK and many others are trying to do something, but it's not enough. Something needs to change soon!
 
Last edited:
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Al denne snak om lønforhold viser jo præcist hvorledes FR behandler deres ansatte. og at danske fagforeninger, bortset i BLL og AAR området, vil reagere med det samme hvis FR skulle beslutte sig for opstart i CPH.
Det ved FR naturligvis også, og derfor kommer FR aldrig til CPH, nogensinde.
Fagforeningerne i BLL og AAR kunne, hvis de havde mod og mandshjerte ordentlig på plads, stoppe FR flyvninger fra DK , den dag i morgen...Men 3F og andre hverken kan eller vil...DERFOR flyver FR kun fra AAR og BLL og ikke fra CPH
Hilsen Ole
 
Hi Guys,
it's Mark here, I released the interview, if you have any questions, ask me.

Hi Mark.

Thumbs up to you for doing this. I am sure you have full backup from fellow CC's in other airlines aswell.

Dumping salaries is not the way any airline (or other company) should work in this part of the world.

Hope your efforts will help others to have acceptable employment-conditions.
 
Last edited:
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Hi Mark.
I am glad that you enjoy Norway and want to live in our country. I also have no doubt that making ends meet with a wage at this level is extremely difficult when living in Norway.

Having said that, and this may sound a bit cynical, I wonder what made you go into this line of work in the first place, since I would have thought that the conditions involved were publicised by Ryanair before you signed the contract entering into the training course and then entered into emplyment with Ryanair? Some people more cynical than me would perhaps remind you that it is not a slave contract, but a contract one voluntarily enters into. It is neither, on the face of it, an offer you cannot refuse. So why do it? Ryanair's reputation is not exactly the best when it comes to what they treat their employees.

Being paid a wage that is under the poverty line is of course not good. I therefore struggle to understand how Ryanair manages to recruit people, but maybe they are not entirely accurate in terms of the conditions offered? (although there seems to be plenty of "negative" inputs at various internet sites on Ryanair, where one should perhaps be able to pick up this kind of information?)

As for how much one should earn, now that is an entirely different question. Someone (not necessarily our Someone...) earns perhaps 100k more than another worker in a different department for doing pretty much the same job, and that is sometimes a result of supply and demand. If nobody accepted Ryanair's offers then they would be forced to up their salary offers. The problem is, of course, that the "barriers to entry" into this line of work is low, as for many other low paid jobs. A wage level below a minimum pensioner's pay is naturally not something to write home about...

It is neither to be expected that an employer pays for Norwegian language lessons, and I understand that it is difficult to find a job without speaking the language sufficiently good. This is, however, a situation many finds themselves in.

Sorry for the rather cynical view.
 
Last edited:
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

I just have to support what you say about it being hard to get a job in Norway without good Norwegian language-skills. Even in student projects / summer jobs the students without norwegian language-skills aren't really considered as realistic candidates. I was surprised to experience this, because Norway seems to be very multi-cultural and international country from the outside.

Best of luck to you :)
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Fagforeningerne i BLL og AAR kunne, hvis de havde mod og mandshjerte ordentlig på plads, stoppe FR flyvninger fra DK , den dag i morgen...Men 3F og andre hverken kan eller vil...DERFOR flyver FR kun fra AAR og BLL og ikke fra CPH
Hvorfor? Bryter FR noen lover?

Ellers så har det vært fullt belegg hos FR de siste gangene jeg har flydd med dem, ser det meget sjelden hos andre som flyr fra Norge.
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

...Men 3F og andre hverken kan eller vil...DERFOR flyver FR kun fra AAR og BLL og ikke fra CPH

Hva begrunner du dette med? Hvordan vet du at det er fagforeningen og ikke økonomi og andre generelle avtaleforhold som er årsak til at FR ikke flyr på CPH?



Vidar
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Forklaringen er enkel: Easyjet flyr fra CPH.
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Det eneste som hjelper er at norske forbrukere tar litt ansvar, og det gjelder ALLE kjøp av varer og tjenester, uansett bransje.

Men neida, kan han få noe billig er arbeidsforhold og etikk det siste Ola Dunk bryr seg om. Helt til hans egen jobb blir outsourcet til et lavkostland.

Dette stemmer!
Jeg antar at de fleste på dette forumet har litt mer innsikt i luftfart og forholdene i bransjen enn mannen i gata. Likevel ser det ut til at de fleste her inne tenker mest på sin egen lommebok når de skal velge flyselskap på neste reise.
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Nå er det nå en gang sånn det er i stort sett alle branser. Som sagt tidligere på forumet, så jobbet jeg for noen år siden på CLC (Load control) i Widereøe, men så ble den avdelingen lagt til Riga i Latvia. Så selv lille, grønne, norske Widerøe gjør slik dersom de finner det lønnsomt. Og avregningen av billetter skjer i India. Ikke fordi man skal hjelpe indere å komme seg i jobb, men for å spare penger. Og sånn er nå verden blitt. Like det eller ikke. Jeg brukte verken tid eller energi på å sutre over tapt arbeidsplass den gangen det skjedde. Et fritt marked er jeg tilhenger av, også når det går ut over meg selv.
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Believe me, many have tried. I my self have done 1000's of Job applications in Norway, but since I do not speak the language, it is very difficult to find something. ( ryanair doesn't pay for any norwegian language course )

Thank you for contributing your story, and sorry to hear about your predicament. Maybe you already knew this, but immigrants to Norway are entitled to 300 hours of free language training. It is described a.o. in this website: http://utdanning.no/utdanningssystemet/hvem_svarer_pa_hva/norskopplaering_innvandrere (In norwegian only, of course, but I guess you can always use Google Translate.) The "kommune" where you live should provide this training.

Given the low wages of Ryanair, I am curious to know what kind of people are actually employed there?
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

I just have to support what you say about it being hard to get a job in Norway without good Norwegian language-skills. Even in student projects / summer jobs the students without norwegian language-skills aren't really considered as realistic candidates. I was surprised to experience this, because Norway seems to be very multi-cultural and international country from the outside.

Since there is no "like"-button here: :up::up::up:
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Thank you for contributing your story, and sorry to hear about your predicament. Maybe you already knew this, but immigrants to Norway are entitled to 300 hours of free language training. It is described a.o. in this website: http://utdanning.no/utdanningssystemet/hvem_svarer_pa_hva/norskopplaering_innvandrere (In norwegian only, of course, but I guess you can always use Google Translate.) The "kommune" where you live should provide this training.

Unfortunately this is not true. Free language tuition is only provided to certain categories of immigrants such as refugees and those on family reunification with Norwegian citizens. Neither EU/EEA citizens nor those on a work permit from outside the EU/EEA are entitled to this.

Jeg vet, jeg måtte punge ut X antall høvdinger for konas norskkurs. Heldigvis kunne jeg svensk før jeg kom til Norge, ellers ville det blitt enda dyrere.
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Nå er det nå en gang sånn det er i stort sett alle branser. Som sagt tidligere på forumet, så jobbet jeg for noen år siden på CLC (Load control) i Widereøe, men så ble den avdelingen lagt til Riga i Latvia. Så selv lille, grønne, norske Widerøe gjør slik dersom de finner det lønnsomt. Og avregningen av billetter skjer i India. Ikke fordi man skal hjelpe indere å komme seg i jobb, men for å spare penger. Og sånn er nå verden blitt. Like det eller ikke. Jeg brukte verken tid eller energi på å sutre over tapt arbeidsplass den gangen det skjedde. Et fritt marked er jeg tilhenger av, også når det går ut over meg selv.

Det er tøft å holde på prinsippene sine når man selv blir rammet. Kudos for det!

Likevel synes jeg det er en viss forskjell på å overlate jobben til arbeidere som bor og lever i et lavkostland - og å ha folk boende i Norge på lønninger det er umulig å klare seg på.

Vi skal også tenke på at outsourcing skjer fordi vi ikke har et konkurransedyktig kostnadsnivå i Norge. Fortsetter utviklingen vil flere bedrifter flytte utenlands. Man kan jo spørre seg hva nordmenn etterhvert skal jobbe med.

Selv statsministeren advarer nå mot for gode lønnsoppgjør, nettopp av hensyn til dem som kan miste jobben når bedriften deres ikke takler kostnadsnivået lenger.
 
Re: Kabinansatte i Ryanair tjener dårligere enn norske minstepensjonister.

Det er tøft å holde på prinsippene sine når man selv blir rammet. Kudos for det!

Likevel synes jeg det er en viss forskjell på å overlate jobben til arbeidere som bor og lever i et lavkostland - og å ha folk boende i Norge på lønninger det er umulig å klare seg på.

Vi skal også tenke på at outsourcing skjer fordi vi ikke har et konkurransedyktig kostnadsnivå i Norge. Fortsetter utviklingen vil flere bedrifter flytte utenlands. Man kan jo spørre seg hva nordmenn etterhvert skal jobbe med.

Selv statsministeren advarer nå mot for gode lønnsoppgjør, nettopp av hensyn til dem som kan miste jobben når bedriften deres ikke takler kostnadsnivået lenger.

Ja, og det er jo akkurat slik markedet fungerer og skal fungere. Når folk her hjemme har priset seg ut av markedet, enten det gjelder produksjon av aluminium, eller å jobbe i kabinen, så blir disse jobbene lagt til land hvor folk er villige til å gjøre samme jobb for mindre penger. Og for vår del blir folk da arbeidsledige, og bør da kanskje moderere sine krav for hvor mye de skal ha for å jobbe. Jobbe for mindre lønn, eller gå ledig.

Tøfft å se jobben forsvinne til Riga? Nei definitivt ikke. Sånn er det, og sånn skal det være.
 
Back
Top