Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Et morsomt lite apropos i dette:

Selv om de er formelt ansatt i OSM Aviation, har Sandaker-Nielsen gjort det klart at det er Norwegian som bestemmer dette

Det er jo en interessant uttalelse å komme med sett i lys av diskusjonen rundt hvem som faktisk utøver reelt arbeidsgiveransvar for de mange ansatte i datterselskapene i Norwegiankonsernet.

Et morsomt lite apropos i dette:

Det er jo en interessant uttalelse å komme med sett i lys av diskusjonen rundt hvem som faktisk utøver reelt arbeidsgiveransvar for de mange ansatte i datterselskapene i Norwegiankonsernet.

Norwegian kan vel uavhengig av hvem som har arbeidsgiveransvar avgjøre hvem som kan og ikke kan jobbe for dem, også fra underleverandører? Neppe noe oppsiktsvekkende ved å ikke ønske illojalitet fra ansatte hos underleverandører.

Er dette samme saken??

Luftfartstilsynet: Norwegian-flygning «skulle ikke vært gjennomført»

«Med fem aktive kabinbesetninger skulle flygningen ikke vært gjennomført. Bestemmelsene er til for å ivareta passasjerenes sikkerhet, ikke service. Grunnet feil og manglende kjennskap til selskapets prosedyrer ble flygningen likevel gjennomført uten at passasjerens sikkerhet ble ivaretatt slik regelverket tilsier. Fire besetningsmedlemmer ble etterlatt på en lufthavn som var i fare for å bli stengt og isolert under kritiske værforhold», skriver Luftfartstilsynets seksjonssjef Frode Lenning.

Norwegian påstår stadig at flyvningen var lovlig etter amerikanske regler.

– Regelverket for antall kabinpersonale om bord på denne flytypen ble endret i fjor vinter etter en anbefaling fra europeiske luftfartsmyndigheter, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

– I USA gjelder gamle regler, hvilket betyr at et konkurrerende flyselskap som hadde fløyet med samme reduserte bemanning hadde vært innenfor regelverket. Flysikkerheten var ivaretatt på denne flygningen, fortsetter kommunikasjonssjefen.
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv...ndutgang-var-ubemannet-p-norwegianfly-fra-usa

Så, hvem tar feil?

Slik jeg har oppfattet det, har Norwegian innrømmet at de brøt norske regler, men prøvd å bagatellisere det ved å si at det de gjorde hadde vært tillatt etter amerikanske regler. Regelbruddet var derfor ikke avgjørende for sikkerheten. Dette er helt vanlig tåkeleggingstaktikk når folk blir tatt i å bryte regler.

Hvis det nå engang er slikt at dette både er lov etter amerikanske regler og ganske nylig var lov også etter norske regler, så synes jeg det er relevant informasjon for meg.

Norwegian har innrømmet regelbrudd, men jeg synes det er helt OK at de også gir dette perspektivet.

Hvis det nå engang er slikt at dette både er lov etter amerikanske regler og ganske nylig var lov også etter norske regler, så synes jeg det er relevant informasjon for meg.

Norwegian har innrømmet regelbrudd, men jeg synes det er helt OK at de også gir dette perspektivet.

Dersom du blir tatt i å røyke dop i Norge. Hvorfor skal det ha noe å si at det er lov i Colorado? Hvis man ikke har respekt for lover og regler i et flyselskap (og i tillegg "skryter" av det til media), er det på sin plass å betvile hvilke andre elementer som også ikke respekteres. Maken til uproffesjonalitet fra ledelsen skal man lete lenge etter.

Så vidt meg bekjent er det vanlig at flyselskaper bryter med regler o.l. F.eks. ikke overholde pålagt vedlikehold, sjekker osv., men det er sikkert forskjell på selskaper.

flyselskaper bryter med regler o.l. F.eks. ikke overholde pålagt vedlikehold, sjekker osv., men det er sikkert forskjell på selskaper.

Jøss, det var da en voldsomt bred pensel da De! Do you care to elaborate?

Nei, det har vist seg at det er lite fruktbart. Det er bare å søke her på forumet eller via Google.

Du tenker vel paa SAS som vi grundig diskuterte, kritiserte - var sikkert ikke enige, men selv synes jeg SAS opptradte svaert kritikk verdig dengang.

Men jeg synes ikke at siden SAS har brutt reglene saa er det greit og forstaaelig at Norwegian bryter reglene. Det er en avsporing av denne diskusjonen og vi maa bevege oss vekk i fra de hellige Kuer enten de har DY eller SK Horn

Du tenker vel paa SAS som vi grundig diskuterte, kritiserte - var sikkert ikke enige, men selv synes jeg SAS opptradte svaert kritikk verdig dengang.

Men jeg synes ikke at siden SAS har brutt reglene saa er det greit og forstaaelig at Norwegian bryter reglene. Det er en avsporing av denne diskusjonen og vi maa bevege oss vekk i fra de hellige Kuer enten de har DY eller SK Horn

Jeg har ikke sagt at det er ok å bryte regler. Jeg påpekte bare at enkelte her synes å glemme akkurat det du snakker om her (enkelte viser ikke til deg)

Dersom du blir tatt i å røyke dop i Norge. Hvorfor skal det ha noe å si at det er lov i Colorado? Hvis man ikke har respekt for lover og regler i et flyselskap (og i tillegg "skryter" av det til media), er det på sin plass å betvile hvilke andre elementer som også ikke respekteres. Maken til uproffesjonalitet fra ledelsen skal man lete lenge etter.

Når noen blir tatt for å ha gjort noe ulovlig som er "farlig", synes jeg som utenforstående det er greit å få et bilde på graden av farlighet. Da er det interessant å vite at dette er lovlig i andre land, og at det var lovlig i Norge før. Den informasjonen har jeg fått av Norwegian, og det er jeg glad for.

Jeg synes slett ikke noe om at et flyselskap "skryter" til media om at de ikke har respekt for lover og regler. Jeg opplever ikke at det er tilfellet her, men det er såklart mulig at jeg tar feil.

Back