Jumbotreff over atlanteren

Larsabal

ScanFlyer Blue
Advarsel: innlegget inneholder ikke skarpe, profesjonelle bilder tatt med topp utstyr. Innlegget er laget for å dele min opplevelse midt over Atlanterhavet ombord i BA207 19. oktober i år. En opplevelse jeg ikke vet om er så unik, selv om jeg synes den var det :)

Ca 5 timer ut i turen mellom LHR og MIA dukket det plutselig opp et hyggelig selskap på venstre side, litt lavere enn oss. Den føltes veldig nær, tatt i betraktning av hvor mye rom det er tilgjengelig der ute i Atlaterhavet, men jeg regner med at alt var under full kontroll. Fra min plass kunne jeg tydelig lese Virgin Atlantic på siden av flyet, selv om det ikke kommer godt frem av vedlagte iPhone-bilder. Jeg føler også at bildene lyver litt mht avstanden, det føltes nærmere "live" enn bildene gir inntrykk av.

Slik dukket den opp, der den sakte seg nærmere bakfra:

303hkit.jpg

Den brukte ca 20 minutter på å passere oss, og den seg sakte litt vekk fra oss etter hvert.
Her er et bilde tatt flere minutter etter det første:

hv5sep.jpg

Jeg tok også en videosnutt. Kamerat-Jumboen synes best hvis man kjører videoen i god oppløsning og i fullskjerm.

http://youtu.be/grRPm4B1jq0?hd=1

(jeg fikk ikke til å embedde videoen i posten, så den må dere evt trykke på selv)

Artig med slike sammentreff, en av grunnen til at jeg pleier å ha kamera for hånden når jeg er ute og flyr. Holding på LHR er et annet sted man kan få en del artige bilder, for ikke å nevne en del områder i USA.

Avstanden var nok ihht regelverket, og de som flyr der ute har også oversikt hvor alle andre.

Supert! Har ofte sett "køen" av store fly over atlanteren på Flightradar24.
Det det er nok ganske langt unna jeg tipper ca en kilometer.

Good catch. men ikke veldig uvanlig. De flyr 'lagvis' på track'ene over Atlanteren og den ligger nok 2000 fot under.

Tøffe bilder! Kult å fly ved siden av andre. Jeg får nok snart ordne bildene mine fra mars der vi ombord i ek 380'n fløy side om side med en thai 330 bortover. Stilige greier :-)

Tøft! Hadde en «motsatt» opplevelse på en flight i sommer fra DRW-BNE med QF. Dette er en snaut 4 timer lang flight over ingenting, og da mener jeg absolutt ingenting. Og til tross for dette store intet, ja kanskje nettopp på grunn av det, synes jeg det er fascinerende bare å sitte og titte ut og ned. Ca halvveis ut i flighten kommer SQ A330 fra BNE-SIN rett i mot oss, men noe lavere. Jeg skvatt godt, men kun to sekunder senere var flyet langt bak oss og for lengst ute av synsfeltet. Bilder? Vel , hadde nok ikke hatt sjans om jeg så hadde sittet klar. Uansett en opplevelse som gjorde 4 timer med outback-spotting vel verdt!

Back