• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Julequiz

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
I morgen er det 3.desember

Vi skulle hatt en Juleqiuz i dag:

Når startet SAS å fly SK 907 til EWR? Jeg spør etter konkret dato
 
Og på store reklameplakater hos reisebyråene sto det:

«Non-stop tur/retur New York!»

Den kan man tenke litt over. Lander man da i New York..?
 
Og på store reklameplakater hos reisebyråene sto det:

«Non-stop tur/retur New York!»

Den kan man tenke litt over. Lander man da i New York..?


Per definisjonen i følge IATA (og sikkert ICAO også) som definisjon på New York området.

Er jo mer New York følelse der, enn Oslo følelse på Jessheim……
 
KnutW sikter kanskje til ordlyden på reklameplakaten, som på verst måte kan tolkes som at man aldri faktisk lander i NY - kun flyr dit og snur. :D
 
KnutW sikter kanskje til ordlyden på reklameplakaten, som på verst måte kan tolkes som at man aldri faktisk lander i NY - kun flyr dit og snur. :D

Nettopp! Jeg flisespikker ikke om New York / New Jersey (forøvrig hjertens enig i at EWR «egentlig» er NY), men om man faktisk lander i det hele tatt hvis man flyr t/r non-stop.

Nuvel, det var dagens filosofiske. Tilbake til quiz
 
Kan love at jeg googlet en del på å prøve å finne svaret. Men det var ikke enkelt gitt….

Ja, det stemmer. LN-MOW er et fantastisk levende leksikon.
Hadde vært moro å høre noen historier fra han. Håper han skriver bok, det vil bli bestselger.
 
Det kommer vel an på hvordan man definerer "fly", men jeg setter halvliteren på Andrée i Ôrnen, 1897.
 
hmm, mulig jeg må rette fasit i en annen quiz jeg holder på med m.a.o.

Jeg har satt Arne Køltzow`s ulykke på Kjeller 1917 nemmelig...
 
Som sagt koker det vel ned til definisjonen av «fly».

Hvis du skriver «luftfartsulykke» blir det ballongen Örnen, hvis du skriver «ulykke med et mekanisk drevet fartøy tyngre enn luft, som oppnår løft ved aerodynamiske krefters virkning på fartøyets faste bæreflater» blir det Køltzow.

Your call…

Edit: Spørsmål og svar bør kanskje presiseres enda bedre; er Svalbard en del av Norge i denne sammenhengen? Og ballongen havarerte/nødlandet på isen nordøst for Kvitøya, der levningene og loggbøkene ble funnet 33 år etterpå. Så var egentlig havariet i Norge..?
 
Last edited:
Back
Top