Jukset seg til ungdomsbillett

Dette minner nesten om de som bevist bestiller billetter vel vitende om at de er feilpriset.. Overrasket over at de straffer såpass - det er artig å se hvor mye hobby-svindel som er moralsk godkjent i Norge så det er jo greit å sette en standard.

Å bestille feilpriset vare er lov. Å bestille uten å oppfylle vilkår stilt av selger for rett til rabattert vare er ikke lov :)

Men fra ungdomen av er vi jo opplært av "samfunnet" til å svindle litt her og der. Stå på tå for å være høy nok til å reise med den store berg-og-dalbanen, få barnebillett på bussen og slippe inn på alkoholservering samme dag. Og de runde skiltene langs veien med tall inni er jo bare en anbefaling til bilførere som trenger hjelp til å bestemme hvilken hastighet en skal holde.

Så er jo ikke så rart at en del prøver seg. For min del er nok toget for ungdomsbillett ganske langt unna stasjonen og, om det hadde eksistert på fly, å snylte meg til honnørpris det skjer ikke på none år enda. :old
 
Kanskje det egentlig er dette som er the elusive fountain of youth? I riktig gamle dager sendte man jo ut ekspedisjoner for finne denne ungdomskilden og nå sender man de oppdagelsesreisende i fengsel...

The times they are a changing...
 
Er det sak nummer to som ender med dom? Mener det var en Sunnmøring også for ikke altfor mange år siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg hørte saken på nyhetene i dag tidlig og har mine meninger om saken.

Men det jeg hang meg opp i var at denne banditten sa at han hadde andre som booket billettene for seg og hadde ikke peiling på at dette var ungdomsbilletter ... Det synes jeg er pinlig - har du gjort noen buskerud-triks så enten innrømmer du eller du tier stille.

Jeg tenkte også på en episode for mange år siden hvor en venninne av en tidligere nabo hadde sagt at den ene ungen var 5 i stedet for 6 på frokostsalen i Spania og sparte 50%... Det er jo helt vilt.
 
Hahaha.. tipper det er enkelte syndere som ikke kommer til å forsette med denne taktikken fremover.
 
Men det jeg hang meg opp i var at denne banditten sa at han hadde andre som booket billettene for seg og hadde ikke peiling på at dette var ungdomsbilletter ... Det synes jeg er pinlig - har du gjort noen buskerud-triks så enten innrømmer du eller du tier stille.



Det er jo en unnskyldning like tynn som når en narkis blir tatt med en stjålet sykkel og hevder han ikke har tatt den, men bare passer på den for en kompis [emoji23]
 
Hahaha.. tipper det er enkelte syndere som ikke kommer til å forsette med denne taktikken fremover.



De har jo strammet veldig inn nå, og på nesten alle flighter må ungdommer vise ID.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Uskyldige kan lett bli skadelidende her. Bestilte engang en lengere reise via billigste bookingportal og et par av flightene var med SAS. Da jeg skulle boarde ble jeg spurt om hvor gammel jeg var og hvordan jeg hadde klart bestille den billetten. Hadde ikke sett noe om ungdomsbillett hverken da jeg bestilte eller da jeg sjekket inn.

Så det kan se ut om om noen portaler klarer legge inn ungdommsbillett for å få lavere pris på vanlige bestillinger.
 
"Ny teknologi"... Går ut ifra at det dreier seg om "Revenue Integrity"-kontroll, og det eneste nye her er vel at SAS implementerer det...
 
Uskyldige kan lett bli skadelidende her. Bestilte engang en lengere reise via billigste bookingportal og et par av flightene var med SAS. Da jeg skulle boarde ble jeg spurt om hvor gammel jeg var og hvordan jeg hadde klart bestille den billetten. Hadde ikke sett noe om ungdomsbillett hverken da jeg bestilte eller da jeg sjekket inn.

Så det kan se ut om om noen portaler klarer legge inn ungdommsbillett for å få lavere pris på vanlige bestillinger.

Da var det nok slik at den prisen du reiste på var en gjennomgående pris tilhørende et annet selskap og de tilfeldigvis bruker samme bookingklasse som SAS bruker på ungdomsbilletter.
 
Flysmart24 trekker frem en ganske interessant sak fra transportklagenemda:
https://flysmart24.no/2018/10/19/kundene-kjopte-ungdoms-billetter-na-far-norwegian-svi/

Bestilleren la inn koden «UNDER26» fordi noen skulle ha ungdomsbillett og andre betale normal lavprisbilletter. Vedkommende tok det for gitt at teknologien ville skille ut de som hadde krav på rabatt.

Når kundene dukker opp ved avgang blir to nektet ombordstigning fordi det blir oppdaget at alle hadde fått kjøpe ungdomsbilletter. Passasjerene forklarer situasjonen, men til ingen nytte. De foreslår så å løse situasjonen med at de får kjøpe nye lavprisbilletter fratrukket beløpet de allerede hadde betalt, men dette nekter Norwegian å gjøre.

De føler seg etter eget utsagn presset til å kjøpe fullprisbilletter for de som var over 26, til sammen ble dette en kostbar affære på over 8.000 kroner.

Gruppen finner «straffen» helt urimelig, men møter ingen forståelse når de klager til Norwegian.

Når saken nå er behandlet av flyklagenemnda er det Norwegian selv som blir straffet. Nemnda har ikke bare besluttet at kundene skal ha tilbake en god del av pengene de måtte ut med for de dyre ekstrabillettene, den er også lite imponert over måte Norwegian løste saken til sin egen fordel på.
Norwegian har et par "mangler" i billettsystemet sitt, både til fordel og ulemper for kunder.
 
Her er jeg totalt uenig med Nemda.

Uten at jeg skal si noe for sikkert så mistenker jeg at de var fullstendig klar over at de ikke har betalt den prisen de skal. De ser jo på totalprisen at denne er for lav, og hvis de ikke har reagert på dette så er jo man i overkant naiv.

Å si at systemet skulle regne ut og gi dem riktig pris er jo ganske idiotisk å tenke, spør du meg. Dette høres jo bare ut som deres forsvar for å "bevise" sin uskyld. Tror dette er 100% gjennomtenkt og forundrer meg ikke om de har brukt det før
 
I disse føleritider er det vel bare å føle seg som en 24 år gammel jente så går jo det greit.
Om de nekter blir det ett sant lurveleven av SJV i SOME ....
 
Nå er ikke jeg UNDER26, så bestillingsprosessen har jeg lite erfaring med, men legges fødselsdato inn noe sted?
 
Da har jeg lest avgjørelsen, som jeg strengt tatt stoler mer på enn en reportasje.

Nemda legger dette til grunn, som ikke er bestridt av Norwegian:

Klager antok at billettbestillingsprogramvaren ville forstå at kampanjekoden kun skulle gjelde for de reisende som var under 26 år da alle reisende hadde registrert fødselsdato i brukerprofil hos Norwegian.

Videre oppsummerer de:

Nemnda kan forstå klagers antakelse. Det er vanskelig å forstå hvorfor feilen først ble avdekket i gaten, og ikke allerede ved billettbestillingen.

Norwegian har i sitt tilsvar opplyst:
"Kampanjekoder må brukes i egen booking for gjeldende passasjerer. Dersom det skal bookes billetter for samme flyvning for andre passasjerer må dette gjøres i egen booking. For å forhindre at det gjøres feil, har vi lagt inn et steg i prosessen hvor man manuelt må krysse av for at all informasjon er korrekt, samt at man har lest og aksepterer våre vilkår. Passasjeren har også ansvar for å påse at man bestiller riktig billettype".

For nemnda er dette lite informativt. Nemnda kan ikke vurdere hvor tydelig informasjonen om selve bruken av rabattkoden er, da Norwegian ikke har dokumentert
dette nærmere. Graden av klagers egen uoppmerksomhet ved bestillingen er derfor ikke belyst.

Avgjørelsen var enstemmig, så også bransjerepresentantene var enig.

For de som vil lese hele saken, har den saksnummer 2018-00391.
 
Det er vel ikke fysisk mulig å legge inn en bestilling hos SAS hvor en reiser på Ungdom og en reiser på vanlig billett? SAS krever vel også at man skal ha profil for å få bestille ungdomsbilletter. Hos Norwegian kan man som sagt dundre gjennom bestillingen uten å skrive inn alder, noe jeg synes er pussig.
 
Back
Top