JSF vil ikke bli produsert

Like seriøst som når NRK meldte at folket hadde valgt JAS Gripen (i en meningsmåling)... :rolleyes:

E!

Lobbyist svina er i full gang ser jeg. Synd at media biter på så lett, og synd at folk bruker sin posisjon og "kunnskap" for å fremme egne politiske standspunkt.

Folk som står tungt i SV leiren bør faktisk henge på "....å forresten, jeg er Sv'er og over middels skeptisk til alt som kommer fra USA....." når man slenger med leppa i slike saker i media!

Last edited:
Lobbyist svina er i full gang ser jeg. Synd at media biter på så lett, og synd at folk bruker sin posisjon og "kunnskap" for å fremme egne politiske standspunkt.

Folk som står tungt i SV leiren bør faktisk henge på "....å forresten, jeg er Sv'er og over middels skeptisk til alt som kommer fra USA....." når man slenger med leppa i slike saker i media!

Er denne forskeren SV'er og over middels skeptisk til USA, og er dette for å fremme egne politiske standpunkter? Jeg aner ikke. Hva skjer med JSF om Kongressen sier at dette er ikke et prosjekt vi ønsker å finansiere? Det kan vel være legitimt å spekulere om det. Lobbyistsvina er nok like mye i gang på JSF-siden av debatten, iallefall om man skal tro det man leser i avisene.

Edit: Jon Bingen har tydeligvis vært sentralt plassert i AP og er tilhenger av både EU og NATO. Dvs. ingen utpreget SV-type.

Last edited:

Interessant standpunkt. Gjelder det samme når disse er på Stortinget og driver lobbyvirksomhet eller gjelder det bare for dem du ikke er enig med?

Er denne forskeren SV'er og over middels skeptisk til USA, og er dette for å fremme egne politiske standpunkter? Jeg aner ikke. Hva skjer med JSF om Kongressen sier at dette er ikke et prosjekt vi ønsker å finansiere? Det kan vel være legitimt å spekulere om det. Lobbyistsvina er nok like mye i gang på JSF-siden av debatten, iallefall om man skal tro det man leser i avisene.

Edit: Jon Bingen har tydeligvis vært sentralt plassert i AP og er tilhenger av både EU og NATO. Dvs. ingen utpreget SV-type.

Nå ja, Jon Bingen er relativt sentralt plassert i en viktig tenketank på venstresiden i Ap. Om han er NATO- tilhenger vet jeg ikke, men EU- tilhenger er han nok. :rolleyes:

Selvsagt skal Bingen kunne si dette, det som jeg lurer på er hva i all verden er det som tilsier at Bingens synsing (for med all respekt så er dette utelukkende synsing) skulle fortjene vegg til vegg- dekning som den store toppsaken i NRK absolutt gjennom hele morgenen i dag??:question::question:

Dette kommer på toppen av et utall andre vinklede saker fra NRK som sterkt favoriserer JAS Gripen, senest nå med denne meningsmålingen om hva folk ønsker, en måling som ble til de grader slaktet av våre fremste eksperter på slikt.

Gjennom år nå har NRK kjørt frem sak etter sak for å understøtte det svenske flyet, mens jeg tror jeg har til gode å høre ett positivt oppslag om JSF. Jeg er i hvert fall ikke mye i tvil om at NRK har en agenda her. Hvis dette svenske flyet er så bra, hvordan har det seg da at knapt noen land har kjøpt det ennå?

Jeg er i hvert fall ikke mye i tvil om at NRK har en agenda her. Hvis dette svenske flyet er så bra, hvordan har det seg da at knapt noen land har kjøpt det ennå?

Bingen er iallefall ikke SV'er med den slagsiden som M609 virket å antyde, og om han er sentralt plassert AP-mann så tror jeg NATO-medlemskap står relativt sterkt i de kretser. Hvordan media velger å slå hans uttalelser opp er sannsynligvis ikke så mye han kan kontrollere. Det må være en helt legitim bekymring han kommer med - om Kongressen sier nei, så kan det ha store konsekvenser for JSF-programmet (skulle man anta).

Jeg betviler forøvrig veldig sterkt at NRK har noen politisk agenda, og vil nok neppe vinne spesielt mye på å holde med det ene eller andre alternativet. JSF har tydeligvis såpass sterke krefter i sving internt i regjeringsapparatet, at det kanskje er på sin plass at media fokuserer litt på de andre alternativene (dvs. per i dag kun JAS Gripen). Om media ikke hadde gjort det ville sannsynligvis løpet vært kjørt for JSF sine konkurrenter.

Hvor mange land er det som har kkjøpt JAS kontra JSF? Jeg spør, for jeg vet ikke.

Köpt och köpt... Ungern och Tjeckien hyr, Sydafrika och Thailand köper. Med Sverige blir det totalt 5 operatörer.

Utöver Norge och Danmark är Pakistan, Schweiz, Brasilien, Nederländerna samt några fler länder jag inte kommer på intresserade.

JSF... Australien, USA, Nederländerna, UK bland annat.

Last edited:
Om JSF kan man vel også si "kjøpt og kjøpt ??". Ingen av landene ovenfor har vel betalt ennu. Man gjør neppe det før all utprøving er gjort, og flyet er klart for serieproduksjon ???

Det klart at det er en usikkerhet ved om JSF kommer i produksjon, stor eller liten. Det var ihvertfall ikke jeg klar over, så dette synes jeg var greit at det kom i nyhetene, selv om det kanskje fikk litt i overkant med oppmerksomhet.

Alle som uttaller seg skråsikkert om framtidige politiske avgjørelser i USA (eller Norge), men leser man litt mer enn overskriftene så er forsvinner skråsikkerheten litt.

Bingen sier: "Difor trur eg ikkje dette er eit prosjekt som kjem til å gå gjennom i Kongressen."
Eriksen sier: "Jeg tror ikke han har rett i det."

Alle som uttaller seg skråsikkert om framtidige politiske avgjørelser i USA (eller Norge), men leser man litt mer enn overskriftene så er forsvinner skråsikkerheten litt.

Nettopp, men når NRK kjører hele morgenen med toppsaken at de amerikanske flyene aldri kommer til å bli bygd så er det hva flertallet av lytterne får med seg. De som er interessert får selvsagt med hele sammenhengen. Poenget er at med slike vinklinger blir det parodisk når NRK presenterer "sjokkmålinger" som viser at (halvparten velger å ikke uttale seg) et stort flertall (av de som har bestemt seg riktignok bare) ønsker svenske fly.

Finansavisen har idagen utgave samlet et knippe tidligere spådommer fra denne forskeren og for å si det sånn så har han bommet før

1991 - Hverken Norge eller noen av de andre nordiske landene er ønsket som EF-medlemmer...Sverige kan dermed legge sin EF-søknad på hyllen i minst 10 år

1993 - Personlig tror jeg ikke Maastrichtavtalen blir noe av

1998 - De 11 landene som infører Euroen blir de eneste som noen gang får Euroen som valuta

2002 - Jeg tror Nord-Norge vil vokse både når det gjelder næringsliv, teknologisk utviking og i folketall

.......vel, så feil kan man ta:lol

Back