Joysticken til F-16

ThePlanespotter1

ScanFlyer Silver
Hey!

Noe jeg lurer på:
Hvorfor er stickene til F-16 så harde, og ikke mer slakke som de vanlige joystickene man spiller med (f.eks)?

Fordi control systemet reagerer på hvor mye trykk piloten legger på sticka og ikke hvor mye vandring man bruker. Noen andre får fylle på med mer presis info

Originalt var de designet helt uten vandring, men etter feedback fra misfornøyde piloter måtte de legge inn noe vandring. Den reagerer fortsatt på trykk som legges på, men har litt vandring. Hvorfor den ikke har enda mer vandring husker jeg ikke.

Hvorfor den ikke har enda mer vandring husker jeg ikke.

Jeg mener å huske å bli forklart at for mye vandring ville skape stort press i/og unaturlige stilling for håndleddet/armen, spesielt ved g-manøvre. Bedre at musklene ble brukt til trykklegging framfor vriding/flytting av sticken (som jeg antar tar mer på skjelett og sener enn musklene?).

Nei, de aller fleste har mer konvensjonelle stikker, plassert mellom beina til piloten, og med langt mer vandring enn det F-16 har. Sånn i farta kommer jeg bare på F-16, Rafale og F-22 som har side sticks...

Nei, de aller fleste har mer konvensjonelle stikker, plassert mellom beina til piloten, og med langt mer vandring enn det F-16 har. Sånn i farta kommer jeg bare på F-16, Rafale og F-22 som har side sticks...

-----
Og kikker man på passasjerfly, er alle moderne Aibus'er utstyrt med side stick. Og de har alle litt "vandring", med feedback. Gjennom sidestick forsøker flyet til enhver tid å holde "1G", noe computerne ivaretar. Unntaket er ved steep turns etc, hvor man i clean config kan ta 2,5 G.
Meget behagelig for pax'en, og flyet er beskyttet mot stress etc.

Tally-Ho

Men hvordan er det å styre flyet med venstre neven på en Airbus? Er vel en treningssak, styrmann får bruke høyre til han blir kaptein, så er det opptrening på venstre?

Er jo det samme på Boeing (og de fleste andre fly), du styrer med høyre som styrmann (eller i høyrestolen er vel mere riktig og si), og venstre hånd i venstre stolen.

-----
Og kikker man på passasjerfly, er alle moderne Aibus'er utstyrt med side stick. Og de har alle litt "vandring", med feedback. Gjennom sidestick forsøker flyet til enhver tid å holde "1G", noe computerne ivaretar. Unntaket er ved steep turns etc, hvor man i clean config kan ta 2,5 G.
Meget behagelig for pax'en, og flyet er beskyttet mot stress etc.

Tally-Ho

Ikke for å kverulere,men stikka i en Airbus har veldig mye vandring i forhold til en F-16.Hvis du ser i denne videoen,så ser du hvor mye stikka beveger seg.Prøvde å finne videoen uten musikk,men det viktigste er jo bildene :)

http://www.youtube.com/watch?v=_mkKFbneSD8

For det første: tally-ho skriver akuratt det samme som deg, at stikkene på airlinere har endel vandring. For det andre: tally-ho har ganske mange tusen timer bak spakene på airbus så jeg vil tro han vet veldig godt hvordan dette fungerer uten å måtte se på en video :)

For det første: tally-ho skriver akuratt det samme som deg, at stikkene på airlinere har endel vandring. For det andre: tally-ho har ganske mange tusen timer bak spakene på airbus så jeg vil tro han vet veldig godt hvordan dette fungerer uten å måtte se på en video :)

Dette var overhodet ikke ment som kritikk på noe som helst måte,og ikke har jeg noen timer i Airbus i det hele tatt :) Det var mere for å vise de som ikke vet hvor mye en stikke i en Airbus beveger seg i forhold til en stikke i en F16.Forskjellen er jo markant.Jeg har ingen kunnskap om hvordan disse stikkene er bygget opp,men ut i fra hvordan de brukes så virker di veldig forskjellige.Stikka i F16 beveges vel bare noen mm,men den i Airbusen beveges jo flere cm.Jeg er som sagt tørst på viten,og som jeg skrev tidligere ikke ute etter å kverulere :) Er helt ny på forumet her,og gleder meg til å tråle gjennom gamle poster.

Hvorfor er stickene til F-16 så harde, og ikke mer slakke som de vanlige joystickene man spiller med (f.eks)?

Flyet har fått den utformingen det har (på alle områder) fordi USAF og General Dynamics (kontruktør av flyet) mente det var best for de oppgavene flyet var forventet å fylle. Mer spesifikke svar kunne du sikkert fått fra f.eks. Harry Hillaker, men det er noen år for sent nå.

PS. Throttle har justerbar motstand, så det er bare sidestick som kan betegnes som "hard".

Back