Re: Jorden rundt tur?
De fleste har x antalle feriedager i loepet av ett aar, det gjelder aa bruke huet for aa maksimere disse dagene. Langhelg der halvparten tilbringes ombord i fly paa kjipklasse er ikke aa bruke huet i min bok.
Personlig gidder jeg ikke aa reise til Asia under 10 dager, det er mitt minimum. To 12-15 timers flighter for aa bruke 48 timer paa bakken ett sted er bortkastet tid ombord i fly. Man sier langhelg her, det tar i realiteten 2 hele dager aa reise til og fra Asia. Saa tar du 2 1/2 slike langhelgturer og gjoer dem om til en 10 dagerstur, brenner du av like mange fridager. Men klart, dersom 6x 12 timer bakerst i bussen er din cup of tea, rock and roll. Klarer ihvertfall ikke aa se logikken.
Når jeg reiser til asia så flyr jeg over natten slik at jeg helst drar etter arbeidstid, sover på flyet og kommer uthvilt frem på formiddagen til et spennende sted. Kan ikke skjønne at det skulle være å kaste bort en dag. Og på veien tilbake flyr jeg jo mot jordrotasjonen slik at jeg bruker mye mindre i lokal tid. Jeg kan allerede har fått gjort noe søndag formiddag og kommer hjem søndag kveld. Kan heller ikke skjønne at det er å kaste bort en hel dag.
Og jeg vil mye heller ha 10 enn 2,5 destinasjoner i året. Men jeg havner heldigvis på over 20 reiser.
Min siste tur til Asia brukte jeg ganske riktig 48 timer i Japan. Kom frem uthvilt på formiddagen, var heldig og hadde blitt oppgradert til biz selv om jeg også vanligvis sover godt på økonomi. Tok shinkansen til Hiroshima og fikk sett Mont Fuji bedre enn jeg har sett før. Så også kystbyer, templer og alt fra landsbygd til tettbebygde storbyer på veien, veldig forskjellig fra Europa.
I Hiroshima så jeg krigsmuseet med mye stygge saker, så noen kjente ruiner og så hvordan resten så ut og fungerte som en vanlig storby elv om det hadde eksplodert en atombombe der.
Tok så Shinkansen til Kyoto hvor jeg sjekket inn på et skikkelig japansk gjestehus.
Fikk se hvordan japanske rånere i provinsen var forskjellig fra andre rånere.
Stod opp tidlig til en litt utfordrende, men spennende frokost.
Tok så en runde innom flere templer med veldig kunstferdig lagede hager, noen av dem med spesielle formasjoner i sand.
Gikk også langs de mest kjente områdene å de blomstringen, men det var bare såvidt begynt for enkelte trær. Det var imidlertid endel andre rariteter å se og endel damer i kimino så jeg også.
Tok så shinkansen til Tokyo og sjekket inn på et nytt og kompakt hotell med endel spennende tekniske løsninger og som kun kostet 388NOK. Dro til Tokyo Skytree som desverre hadde stoppet billettsalget grunnet vind, men så da litt andre gærninger i området av Tokyo jeg ikke før har besøkt.
Sjekket så Akihabara hvor det hadde blitt enda mindre elektronikk og mere anime/hentai og det hadde nå helt tatt av med utkledte damer som inviterer til spesielle og i vestlige øyne tvilsomme kafeer. Så også noen rare spillsystemer.
Dro så videre til Shinjuku hvor jeg så at gatemoten hadde blitt mindre tvilsom.
Avslutter som mange med Shibuya
Syntes det var mange inntrykk pakket inn i 2 dager og verdt en tur. God mat fikk jeg også spist. At flighten ga meg over 42.000 statusgivende poeng og sikret gullkort var bare en bonus.
Folk er forskjellige og det er bra. Enkelte foretrekker å bruke tiden inne på fjonge hoteller og lounger som ser like ut hvor i verden man er. Andre tror at om de betaler dyrt for å dra innom 2-3-4 storbyer verden rundt så har de sett hele verden en gang for alle.