Joe Sutter og 747

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
I dag i Seattle Times vedlegg PACIFICNW, stor artikkel Joe og den første 747 som nå forfaller .. Mye flotte bilder av Joe og maskinen...:up:

Prototypen, som står på Boeing Field, skal pusses opp utvendig til sommeren, og det ser ut som at dette faller sammen med et høyst velkomment overbygg.

http://www.museumofflight.org/747

Since accessioning the first 747, the Museum and its dedicated team have been faithfully caring for the aircraft, but Seattle’s damp climate takes a toll, and The City of Everett is showing signs of wear. That’s why, this summer, the Museum will embark on an ambitious project—a complete external restoration to return her to first flight conditions.

Gleder meg, underveis , spesielt siden jeg jobbet i Seattle sommer 1969 og satt utenfor gjerdet og ønsket meg innenfor under prøveflyginger..:hi2

Prototypen, som står på Boeing Field, skal pusses opp utvendig til sommeren,

Og arbeidet er nå i gang ..

http://www.seattlepi.com/business/b...ng-747-finally-returning-to-glory-5644685.php

The first Boeing 747 jumbo jet -- one of the engineering marvels of the 20th century -- was, well, we'll let Museum of Flight Curator Dan Hagedorn give a technical assessment.

"It was pretty grody," Hagedorn said inside the mammoth aircraft on Thursday.
Boeing rolled the 747-100 out of its Everett wide-body aircraft plant on Sept. 30, 1968, ushering in the jumbo-jet era. It first flew on Feb. 9, 1969.

Trist at ikke Boeing bidrar mer til dette flyet som er både et av de viktigste fly i ruteflyvningens historie, men også det viktigste i Boeings historie. De måtte altså KJØPE de siste interiørpaneler i 70 talls look til 2 etg som Boeing hadde på lager (hvem skulle de foresten selge dem til?) og de stiller ikke sin lakkhall til disp, så det må rullemales.

Boeing har lagt inn veldig mye penger i denne museumsgjenstanden gjennom årene. Desverre er det nå for tiden lite penger å donere, som mange andre firmaer ligger prioriteringene akkurat nå høyere andre steder. Høy produksjon gjør også at malerhallene både på Renton, Everett og Boeing Field går på full kapasitet, og mange malerjobber må allerede settes ut til eksterne.

På den annen side er det mange Boeing-ansatte som donerer sin fritid til dette arbeidet.

Mistenker at Boeing kanskje også vil sende en liten melding til museet at det er på tide å få flyene under tak ...

Koste meg gløgg med boka hans, og har nå akkurat lest ferdig Clive Irving's 'Jumbo - the making of the Boeing 747', som Sutter refererer til i boka si, strålende interessant lesning det og.

Får ikke spilt den av utenfor Danmark uten litt VPN-judo eller lignende.. :) Men så den for litt siden, og det er en meget fin dokumentar.

Nej, det er ikke den samme , som du henviser til LN-MOV.
På efterteksterne står der at den er produceret af "Arrow international media "+ en del andre. Varighed 1:36 timer.
Men jeg beklager altså , at jeg ikke lige var opmærksom på at det ikke går at se den uden for .dk

Med varighet på 1:36 er det ikke den jeg trodde det var. Jeg trodde det var denne fra BBC, som også er meget bra:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Har en sort/hvit BBC dokumentar om 747 ligggende som jeg tror er fra 1969, er i hvert fall i fra før 747 fløy kommersielt ifølge det som sies.

Kvaliteten på klippet jeg har er elendig og når jeg lastet opp til Youtube ble det om mulig ørlite dårligere.

Fant den ingen andre steder så la den ut i tilfellet noen kunne ha interesse av den en gråværsdag.
https://www.youtube.com/watch?v=OhvqEwveBv4

Med varighet på 1:36 er det ikke den jeg trodde det var. Jeg trodde det var denne fra BBC, som også er meget bra:

Hej Semmern,

Det er faktisk den samme kan jeg se, bortset fra at der er lagt et par ekstra interviews ind i den udgave jeg linkede til.

Back